Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

En annerledes utstilling
(1 besøkende) (1) gjest
Utstillings Resultater
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: En annerledes utstilling

22/06/2009 00:42 #3852

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

En annerledes utstilling

Nå skal jeg prøve å dele opp stykket i to.

Annerledes utstilling.

I går var jeg på NORticats sin TICA utstilling i Porsgrunn. For å kunne fortelle hvordan det gikk må jeg forklare hvordan den foregikk. Veterinærkontroll og innsjekking gikk på vanlig måte. De aller fleste hadde med sine egne bur ala de som vi har fått av Royal Canin, og noen som ikke hadde slikt fikk leie noen gamle små nettingbur. En gjest uttrykte så betegnende, ” det ser ut som en fanteleir” He,he.
Det var fire dommere, to franske, en Italiensk og en Østerisk. Alle kattene skulle til alle dommere, som oftest tok de frem 4 katter om gangen. De måtte bli litt av en jobb å få den kabalen til å gå opp vil jeg tro, da ingen katter var satt opp hos to dommere samtidig.

Klasseinndelingen var kattunger, kastrater og voksne fertile. Mine to, Enya og Hebe ( som var voksen der, de er det etter 8 mnd )
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
22/06/2009 00:45 #3853

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:En annerledes utstilling

var først hos en av de franske og der ble Hebe best i color mens Enya ble best i divisjon. Det ble hengt forskjellige sløyfer på burene som viser dette, for eksempel sort er best i Divisjon, blå er best i color, rød er nr 2 i color og lilla er nr 2 i divisjon. Nå var det kun mine to abyer der og det ble da en kamp mellom disse når det gjaldt best i klassen og rasen.. Neste dommer var den østeriske og der fikk Enya best i begge deler og Hebe nr 2, det samme hos den andre franske dommeren, mens hos den italienske så ble Hebe den beste i begge og Enya nr. 2.
Så skulle alle dommerne holde sin finale ( best in show) Da tok de opp de som de syntes var verdige av de kattene som de hadde gitt sort sløyfe til, altså sine beste katter i rasen og fargen. Alle sammen uansett rase og kjønn var opp mot hverandre. Og alle fikk sløyfer med for eksempel. Allbreed 4 beste katt.
www.javrocs.com
22/06/2009 00:58 #3854

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Det gikk å dele det opp i to, men ikke flere ganger så da fortsetter jeg med å skrive her, håper jeg ikke detter ut selv om jeg har merket knappen Husk meg.

Jo resultatet ble at Enya var oppe i to finaler og fikk en 4. og en 3. plass. Hebe slo sin mamma hos en dommer både på farge og på type og fikk 3. plass i finalen. Så å komme opp i tre av fire finaler er visst ganske bra her. Da en må tenke på at alle rasene og farger er oppe samtidig. Men det var nok litt stressende for kattene dette å bli tatt ut og inn av bur så mange ganger. De ble fortalt at på store utstillinger hadde de opp til 18 ringer. Så da sier jeg bare stakkars katter, tror ikke det er noe for meg og kattene akkurat.
www.javrocs.com
22/06/2009 10:38 #3855

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Syns du at dette var noe du gjerne deltar på igjen, eller var det en engangsopplevelse ?
Det hørtes ut som om det var stressende både for kattene og deres eiere. Hvor mange katter var der på denne utstillingen?

Har vært med på noe lignende en gang i Sverige men der var der 22 dommere og 1500 katter tilstede.der var dommerfordelingen noen lunde den samme og du kunne få opptil 3 certefikat på utstillingen og som du sier var også dette en helt annerledes utstilling.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
22/06/2009 11:05 #3856

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Nei definitivt ikke, er glad jeg bare meldte på en dag da det var samme dommerne da. Men er du medlem så er det jo en mulighet for å få en tittel selvfølgelig. For det går på poeng og ikke på antall sert. Etter som jeg har forstått så kunne Enya med sine poeng blitt CHAMPION lørdag.
Men jeg setter et stort spørsmåltegn med kattene sitt velvære på en slik utstilling. Og det var veldig strengt i forhold til dommerne, vi måtte ikke snakke til/med dem og ikke fikk assistenten lov til å rope opp nr. på kattene som skulle til finalen, det måtte en følge nøye med på selv.
Tror alle var glade for at det kun var ca 60 katter, både arrangør og utstiller. Alt var jo nytt for alle men det gikk egentlig veldig greit. Men det måtte jo gå med dundrende underskudd med så få katter.
www.javrocs.com
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.49 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen