Så var utstillingssesongen over for min del, så nå blir det ikke mer utstillinger før til våren igjen og godt er det. Intrykkene fra utstillinger rundt om er mange, men vi sliter med å få våre Aby/Somali katter kåret som bestekatter. Dette gjelder spesielt våre Abyssinere og jeg føler at vi som oppdrettere har tenkt vel mye farge/Dillusjon og glemt å ta resten av katten med oss. Iallefall gjelder det mitt oppdrett,vi får masse skryt når det gjelder tikking , farge og pelskvalitet , vi har også katter som jevnlig blir nominert til panel, problemet er bare at våre katter som regel aldri får noen stemme der. Unntaket var jo Verdensutstillingen i Lisboa, som heldigvis ble en stor opptur for vår rase, så avlsdyrene som kan forbedre våre katter finns heldigvis. Det vi generelt sliter mest med er hodeform, øreplassering og ørenes størrelse og form (vi har vært gjennom diskusjonen om dommernes prioriteringer når det gjelder standard, så den trenger vi ikke ta her) Vi sliter også litt med fargen, og så kunne våre katter generelt vært noe større. iallefall gjelder det de fleste katter som stilles ut på Sørvestlandet. Så dette må vi ta tak i å prøve å gjøre noe med, for skal vi få opp interessen for vår rasekatt må våre katter begynne å plukke stemmer i panelene, og at Aby/ Somali blir bestekatter rundt om på utstillingene blir en regel ikke et unntak slik som nå. Jeg vet at der har vært et abyssiner/ Somali seminar i Stockholm i helgen, jeg var innvitert men på grunn av utstillingen i Bergen kunne jeg ikke delta. Jeg er lovet en rapport fra møtet og venter spendt på å høre hva de diskuterte der.
Utstillingsresultater Hansakatten
Lørdag
Aby- N
Kl-05
IC Gucci av Concylie Kjell Johannesen Cagcib-Biv-nom
IC Pandora av Sina Bass Arvid&Kitty Thaule Cagcib
Kl-06
IP EC Ikaros av Sina Bass Arvid&Kitty Taule Cagcip
Kl-09
Siriones Ruddy Fam Kjell Johannesen Cac - Champion
Aby-a
(N) Atum Isis Ellen Mari Hope Cac