Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Tidlig kastrasjon ??
(1 besøkende) (1) gjest
Legg inn bilder her
  • Side:
  • 1

EMNE: Tidlig kastrasjon ??

25/06/2010 11:00 #8046

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Tidlig kastrasjon ??

Her ble det liv ja så jeg lager en ny tråd. Jeg festet meg ved noe som Kitty skrev. Du selger avkom som er ferdig kastrert. Ja jeg vet at det feks i Danmark er mange som gjør det og som mener at det er helt ok.
Men det er også andre som mener at dette fører til at katten får beinskjørhet og dårlig utvikling av sjelettet. Dette har vel ikke foregått så lenge at det er bevist hverken det ene eller andre fordelen eller bakdelen. Dersom det kommer frem at det ikke er bra å kastrere kattunger, ja da gjør man jo ikke det, ikke jeg ihvertfall.
Men la oss gjøre en tenkt situasjon her. Du selger en kattunge fra linjer som du har restriksjoner på til folk som bare vil ha kosekatt, skriver uttrykkelig i kontrakten at katten skal kastreres når den er voksen nok til det, søm kjøper lover og skriver under på. Så etter en tid så finner kjøperen ut at dette er da en aldeles for flott katt og med helt speielle linjer, så det er altfor synd å kastrere denne. Så finner de seg en katt til uansett fra hvem og starter sitt eget oppdrett uten å ta kontakt med selger av første katt. Ja da er ballen begynt å rulle og dine linjer er på vidvanke. Det hjelper veldig lite om de har skrevet under på en kontrakt som ikke er verdt papiret den er skrevet på en gang, du kommer ingen vei. Gjort er gjort.
Dette er en situasjon som godt kan skje tror jeg, ikke alle kjøpere er like seriøse og holder de de har lovet, noen vil prøve å tjene litt penger på katten sin også. ( men det er før de har prøvd hva det koster )

Men det viktigste jeg vil ha frem her er: Er det bra eller ikke bra å kastrere tidlig ??
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
25/06/2010 12:17 #8047

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Tidlig kastrasjon ??

Nå har ikke jeg erfaring med å få kastrert katter tidlig, og jeg kan ikke si om det er fare med å kastrere tidlig. Men jeg gjør aldri det. En katt hos meg, og de som kjøper katt av meg skal være over året før den blir kastrert. Jeg ønsker at den skal være voksen først og en dyrlege sa engang at om man kastrerer for tidlig kan urinrøret bli for trangt for at det ikke er ferdig utviklet og katten kan få problemer med diverse betennelser og steiner. Jeg vet ikke om det er motbevist nå.
Hanno, ene gutten vår (som egentlig skulle gå i avl)fikk aldri ene steinen ned og måtte få den operert ut fra buken. Men selv om det ikke var bra at den lå der ville dyrlegen vente til han var blitt rundt året før hun begynte å operere og kastrere for kattens skyld.
25/06/2010 16:46 #8049

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Tidlig kastrering er så ymse.
Jeg kastrerte 2 hannkatter når de var 8 mnd og den ene er ihvertfall skikkelig "baby"-face.
Men jeg vet om de som kastrerer veldig tidlig, og undersøkelser sier at det ikke nødvendigvis blir problemer.

I Norge kan jo avl stanses med å sette katten i stamtavle 2, men ikke i utlandet hvor det ikke finnes.
Jeg vet ikke hva som er best, tror det er lurest å følge rådet til den veterinæren du bruker....
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
25/06/2010 19:43 #8055

• Katter som eeeeelsker mennesker:-)
  • Kitty
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Denne tråden bør vel flyttes eller???

Har hørt både det at det ikke er så bra og det at det ikke gjør noe at de kastreres tidlig.
Vi har en MaineCoon gutt her som ble kastrert når han var 6 måneder og han er like "rå" som hvilken som helst annen kastrat på snart 4 år.
Min erfaring sier at de hannkatter som blir kastret etter flere år som fertil mister mye av sitt hannkattlook når de blir kastrert uansett...

Jeg har kun solgt kattungene ferdig kastrert/sterilisert de siste to årene.

Mest for å ungå akkurat den situasjonen som Enya skriver.
Hannkatter er så utrolig lett å "missbruke"
De lånes ofte ut til hvem som helst og noen ganger altfor mange ganger
Det er mer enn nok kattunger i verden om ikke "useriøse" kattungekjøpere skal lage enda flere blandingskattunger.
Eller tjene penger på katten sin ved å låne den ut i hytt og pine.
Stamtavle kl 2 er jo kun til nytte hvis kattungekjøperen vil låne en eventuell hannkatt til folk i kattemiljøet, der kattungene skal registreres.
Av Sina Bass (N)
Abyssiner oppdrett.
Tlf: 53 50 11 66. Mob. 922 81 585.
www.sinabass.com
25/06/2010 21:35 #8056

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Ja den bør helt sikkert flyttes, men det er det vel bare admn som kan gjøre ?

Nå tenkte ikke jeg på om en hannkatt utvikler mandighet eller ikke ved tidlig kastrering. Jeg tenkte mer på hva som skjer med den fysiske delen av katten når den blir kastrert/sterelisert før de er 4 mnd feks. altså ved levering. Er det til skade for katten eller er det ikke ? Før jeg ville gjøre dette ville jeg ønske å se en dokumentasjon på at katten ikke tar skade av dette som vil vise seg om noen få år.
Grisunger blir gjellet når de er veldig små eller nyfødtte, men de skal ikke vokse seg store og sterke, de skal bli slaktet om ikke så lenge og da vet en jo ikke om eventuelle skadevirkninger av dette.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
  • Side:
  • 1
Det tok 0.62 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen