Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Betennelse i tær/klofester
(1 besøkende) (1) gjest
Lurer du på om katten din kan være syk? Eller har katten din fått en sykdom? Spør Her. Eller kansje du sitter med informasjon om katte sykdommer som kan være nyttig for andre, Post Her.
Spørsmål og svar i forbindelse med katters helse og adferd.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Betennelse i tær/klofester

26/05/2010 14:35 #7692

• Reveenka
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

Betennelse i tær/klofester

Abyssineren vår sliter med tær!

Det startet litt før påske, med betennelse i en tå på bakbeinet, ved klofestet.
Ringte dyrlegen, og ble satt på en 10 dagers kur med antibiotika.
Da kuren var ferdig, var tåa bare verre.
Ny runde til dyrlegen, ble undersøkt, og satt på Keflex, som er et sterkt, bredspektret antibiotikum. Fikk beskjed om at det kunne ta tid, før vi så bedring, om betennelsen satt dypt.

Etter 6 uker på Keflex, hadde han fått betennelse i ekstrakloa på en den ene forlabben i tillegg. Ny tur til dyrlegen, nå ble han satt på Baytril. Bare brukt det i 4 dager enda, men det begynner å bli betent i enda ei tå, på samme forlabben. Baklabben er heller ikke bra enda...

Dyrlegen føler seg også litt rådløs her.

Dessuten har han innimellom litt skurv i "skjegget", som klør, og han har også hatt litt skurv i det ene øret, som nok også klør noe. Dette har jeg vasket med Jodosan, som ser ut til å hjelpe.

Dyrlegen vår mente det (skurven) var allergi, og han ble satt på et lam/ris/kylling for fra Eukanuba, som ikke inneholder kunstige tilsetningsstoffer.
Nå har vi ikke fått kjørt bare på det, siden vi har måttet lure i han medisin, i blandet våt kattemat

Det han går på nå, er imidlertid så små tabletter, at jeg klarer å få han til å svelge de hele.

Er det noen der ute som har hørt om noe lignende? Eller har gode tips å komme med?

Forøvrig ble Gustav et år i starten av mai, jeg fikk han fra oppdretter i månedskiftet september/oktober.
Han ble kastrert i februar/mars, og har vært innekatt hele tida. Først i påvente av kastrering, så fordi han har gått på medisiner. Vi har ikke flere katter, men en hund.

Vi håper inderlig han skal bli frisk og rask igjen! Den forrige Abby'en vår, var nok heldigere, han ble hele 17 år, uten noensinne å ha feilt noe mer enn en pote som ble skåret opp på glass...

Alle innspill mottas med stor takknemlighet!

Lena
26/05/2010 21:08 #7693

• annef
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Betennelse i tær/klofester

Det høres fælt ut, håper han kommer seg raskt.
Jeg har aldri vært borte i lignende selv, men jeg mener å ha lest på en eller annen nettside om en hund som hadde for-allergi som gav seg utslag i både klo-betennelse og diffuse hudlidelser. Der mener jeg å huske at for skifte var løsningen.
Håper dere finner ut av det. ( går ut i fra at dere har tatt div. prøver for å finne ut hva slags bakterier det er snakk om?!?). God bedring til Gustav
23/06/2010 13:10 #7978

• Reveenka
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

For ei uke sia var jeg på nippet til å avlive Gustav...
Han ble bare verre og verre... Prøver tatt tilsa at medisinene han hadde stått på, skulle ha hjulpet.

Vi satte han på homeopatisk behandling, med Silicea. Det ser nå endelig ut til at dette kan ha noe effekt.
Han er langt ifra bra, men de siste 10 dagene har det i alle fall ikke blitt noe forverring, muligens en liten forbedring. I allefall føler Gustav seg bedre, og er mer seg sjøl igjen.
I går fanget han sågar ei mus...

Noe som ikke gjorde meg spesielt glad, siden han stadig er innekatt, og ikke har tilgang til steder det burde være mus Men, den ble nå avlevert død på kjøkkengolvet, og ei død mus, er vel ei god mus

Et annet tiltak i tillegg til Silicea, er at jeg har bytta kattesand for ente gang, nå gikk jeg tilbake til en "alminnelig" sort, mistenker muligheten for at han kanskje reagerer på den såkalte klumpesanda?

Vi har brukt flere ulike slag klumpesand. Noen som kanskje har noen tanker om det?

Så nå krysser vi fingre, og håper på at dette skal bli bra. Jeg vil jo mer enn alt, alt Gustav skal få et like langt og bra liv som min forrige Abby, Adolf. Han feiret sin 17. bursdag i august i fjor, og sovnet stille i september.
23/06/2010 13:23 #7979

• Jeg er en liten primadonna!
  • Tante Sur
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Først: vi krysser fingrene for at den alternative behandlingen virker!!!
Det er ikke noe kjekt å måtte vurdere avlivning for de vi er så glade i...

Når så er sagt, så var det så absolutt en tanke om han reagerer på sanden.
Hva med å prøve pellets?
Vi har ingen erfaring med dette - men planlegger å introdusere det snart.
Men hvis det er f.eks tilsetningsstoffer/parfyme han reagerer på, så burde jo pellets være et kjempealterativ?

Lykke til!
Vi satser på at Gustav skal bli like gammel og mett av dage som Adolf - og at han skal få fange maaaaaange flere mus... (uansett hvor de kommer fra)
08/09/2010 13:57 #8648

• Reveenka
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

Sv: Betennelse i tær/klofester

En liten oppdatering....

Bedringen til Gustav var dessverre bare midlertidig...
I tillegg til homeopatien, forsøkte vi også healing, uten noe mer hell, han ble verre og verre igjen.

Ny runde hos dyrlegen vår, som denne gangen, som hun selv sa, "prøveskjøt litt i blinde". Han ble satt på et middel mot soppinfeksjoner, selv om det ikke var det logiske ihht hvordan han så ut.

Nå har han stått på dette noen uker, og igjen ser vi tydelig bedring!
Såpass bedre har han blitt, at han har fått lov til å gå ut.
Når han var på det verste, var det totalt utelukket, siden han slet med å gå normalt.

Han trives, fanger minst to mus om dagen, og jakter marsvina til datteren når han ikke finner på noe bedre

Det hjelper å ikke gi opp....
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.39 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen