Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Dyreklinikker
(1 besøkende) (1) gjest
Lurer du på om katten din kan være syk? Eller har katten din fått en sykdom? Spør Her. Eller kansje du sitter med informasjon om katte sykdommer som kan være nyttig for andre, Post Her.
Spørsmål og svar i forbindelse med katters helse og adferd.
  • Side:
  • 1

EMNE: Dyreklinikker

21/05/2010 11:08 #7631

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Dyreklinikker

De fleste som driver med dyr i noen skala vil etterhvert kjenne endel dyreleger.
Enten ved selvopplevde hendelser, eller fordi man blir rådet, advart eller fortalt om episoder fra andre. Iblant kan det være vanskelig å vite hva man skal gjøre i gitte situasjoner.

I noen ytterst få tilfeller er situasjonen så ekstrem at avisene tar tak i det.
www.dagbladet.no/2010/05/21/nyheter/dyre.../innenriks/11627414/

Fra vårt eget nærmiljø (Stavanger/Sandnes/Bryne/Egersund) har vi også mottatt bekymringsverdige informasjoner. De dreier seg ikke om bedøvelse, men snarere om påvisning av likelydende diagnoser uten noe særlig grunnlag. Dette er en utfordring for oss som selger kattunger.

Vi vet etterhvert at noen dyrleger uten videre kan komme med ganske fantastiske forklaringer og diagnoser.

Synes konklusjonen i artikkelen er god. Kom i skriftelig dialog pr epost med dyrlegen.
Da har man håndfaste utsagn å gå tilbake på. Og obduksjon bør ved dødsfall alltid vurderes svært nøye. Det er i alle fall vår erfaring.
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
21/05/2010 23:59 #7671

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Dyreklinikker

For meg er dette veldig aktuelt da en veterinær fra en hærværende dyreklinikk har kommet med helt horrible påstander om mitt oppdrett. Han har rett og slett påstått at mine kattunger før de blir vaksinert blir smittet av et dødelig virus. Denne veterinæren stereliserte en hunnkatt etter meg. denne ble en uke etter operasjonen veldig syk og veterinæren kunne uten videre påpeke uten nærmere undersøkelse eller prøvetaking at katten måtte avlives på grunn av fip. Der ligger saken nå og jeg kommer etter til å sende en e-mail å be om en dokumentasjon på hans uttalelser samt en kopi av obduksjonsrapporten som jeg sender til veterinærinstituttet for utalelse så får vi se om han klarer å smøre i hop noe troverdig.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
28/12/2010 09:15 #9325

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Ser ut som jeg er litt treg til å følge med, men endelig fått lest artikkelen og kommentarene under.

Egentlig ganske målløs dersom skrekkhistoriene stemmer.

Siden jeg kun har katt har jeg heldigvis litt større valgmuligheter enn dem med smågnagere/eksotiske dyr.
31/12/2010 13:38 #9339

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Det triste er at man er i "hendene" på en fagperson man muligens ikke gjennomskuer før etterpå.
Vet etterhvert mye om de lokale aktørene, og det er ganske mye rusk ute.

Grådighet ved å ta for mange og unødvendige tester er nå ei side av saken.
Ei prisliste for forsikrede katter og ei for uforsikrede en annen.
Å påstå diagnoser uten reelle etterprøvbare symptomer og/eller labresultat er og en klassiker.

Vi har lært etterhvert.
Alle våre skal obduserers uavhengig.
Det er eneste måten å vite.

Og når man vet bør man dele med andre som trenger info om den enkelte dyrlege.

Trist at man ikke kan legge tydelige informasjoner åpent på nett.
Men det kan man ikke

Og uten skriftelige diagnoser har de aldri sagt det de hevdes å ha sagt....
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
31/12/2010 18:40 #9357

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Denne tråden har jeg visst ikke klart å få med meg før.
Det er alldeles ille at dyrleger nesten kan gjøre som de vil om de vil sverte noen.
Har ikke opplevd så ille som deg Gucci, men for noen år siden var ene katten til mamma syk. Han hanglet og ble tatt til dyrlegen som mente at siden han var litt oppblåst så hadde han nok fip.
Hun fikk helt panikk. Iallefall, katten ble på dyreklinikken noen dager for at de skulle prøve å se om de kunne få han bedre. Men til slutt var han veldig dårlig og hun lot han slippe. Hun ville at han skulle obduseres for de andre to kattene sin skyld. Obduksjonen avviste FIP, og fant ut at han hadde kreft i lungene. Det skal jo sies at disse dyrlegene er veldig flinke og ikke stod på sitt om at han sikkert hadde det også. Men jeg synes de gir diagnoser ofte litt for fort uten å tenke på de som eier kattene
  • Side:
  • 1
Det tok 0.41 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen