Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Guccy
(1 besøkende) (1) gjest
Lurer du på om katten din kan være syk? Eller har katten din fått en sykdom? Spør Her. Eller kansje du sitter med informasjon om katte sykdommer som kan være nyttig for andre, Post Her.
Spørsmål og svar i forbindelse med katters helse og adferd.

EMNE: Guccy

01/03/2010 23:42 #6448

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Guccy

I den senere tid har min Guccy slitt litt med Kondisjonen, han var påmeldt men ble ikke med til Bergen da jeg syns han var i tynneste laget. Da jeg kom derfra så jeg med engang at det var noe mer alvorlig som var galt da han så litt inntørket ut. Jeg reiste direkte til veterinæren med han, der han ble innlagt til veskebehandling, blodprøver ble også tatt for å konstatere hva som feilte han. i dag har jeg vært hos veterinæren og avlivet min kjære Gucci, da var han så syk og svak at jeg ikke orket å se på det lengre. Det var sannsynligvis den velkjente mutasjonen fip han hadde blitt smittet av uten at vi vet det med sikkerhet. Heldigvis så bodde han for tiden ikke lenger i katteriet med var blitt frivillig omplasert. Slik at mine kull ikke er blitt smittet av dette.

Dette er FIP
Sykdommen forårsakes av et virus som ofte blir funnet hos friske katter og som vanligvis ikke forårsaker noen store helseproblemer. Dessverre forårsaker viruset alvorlig sykdom hos noen katter. Sykdommen har to former. Den mest kjente formen heter “våt FIP”. Dette navnet har sykdommen fått på grunn av at bukomfanget øker som følge av væskeutsiving i buken. Væskeutsivingen skyldes lekkasje i blodkarene. Denne væskeutsivingen kan også forekomme i brysthulen. I så tilfelle vil katta få store pusteproblemer. Den mindre vanlige formen er ”tørr FIP”. Her vil ikke væske sive ut, men i stedet dannes tykt arrvev i kattens indre organer. I de aller fleste tilfeller vil ”våt FIP” føre til døden så snart som inntil fem uker etter at diagnosen er stilt. Den tørre formen er like dødelig, men smittede katter kan overleve et par måneder.
Som dere ser er dette noe alle katter kan få og ikke en tilstand som er genetisk overførbart. For noen år siden var denne tilstanden noe man ikke snakket om offentlig, for om opplysninger om oppdrettere som hadde hatt katt som døde av fip ble offentligjort, ofte ble ofte behandlet som spedalske og baksnakket i grove ordelag. Da vi nå er opplyste oppegående mennesker velger jeg å gå åpent ut om dette i stedet for å tie det i hjel, om noen ønsker å behandle meg som spedalsk på grunn av dette får de heller det.

Jeg vil også opplyse dere om at der nå finnes en vaksine som beskytter katter mot FIP så lenge den gis en gang i året. Vaksinen gis ved å sprøyte den inn i nesa på katten. Jeg kommer i fremtiden til å satse på dette selv om det ikke bringer tilbake min kjære Gucci.

Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
01/03/2010 23:49 #6449

• bibbi
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Guccy

R.I.P kjære Gucci tusen takk for den fine sønnen din som er blitt min go gutt
Håper han blir like gogutt som pappaen sin
Nå har du ikke vondt mer.
02/03/2010 00:06 #6451

• Katter som eeeeelsker mennesker:-)
  • Kitty
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Huff å huff veldig triste greier
Det er like grusomt å miste noen av "barna våre" uansett om de bor hos oss eller har valgt å flytte til andre
Masse trøsteklemmer til Deg Kjell og Bibbi
Av Sina Bass (N)
Abyssiner oppdrett.
Tlf: 53 50 11 66. Mob. 922 81 585.
www.sinabass.com
02/03/2010 00:07 #6452

• Endelig blitt ny eier av ei abby jente,
  • lina
  • Junior Boarder
  • FRAKOBLET

Så utrolig trist og høre. kondolerer.. Takk for en flott datter etter gucci..
02/03/2010 00:19 #6453

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Ja dette er trist og det slår ned som en bombe hver gang. Jeg er glad for at jeg fik oppleve å se en slik utrolig harmonisk katt på utstilling som jeg fikk se på SØRAK i fjor. Gucci ble lagt i en stol og eieren kunne bare gå i fra han og katten lå der når han kom tilbake.Det måtte være en rein fornøyelse å ha en slik i hus.
Jeg kondolerer, føler med deg.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
Det tok 0.49 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen