Vi hadde for mange år siden streptokokker i kattebestanden vår...
Ikke noen grei opplevelse kan jeg love dere.
De voksne kattene var friske og jeg hadde ikke noen aning om hvorfor to av våre kull ble født døde eller døde etter kun noen dager.
Et kull på tre unger ble født døde, helt friske å fine såg de ut til å være, de veide mellom 75 og 95 gr så de var ikke små ved fødselen heller.
Det kullet der noen kattunger levde noen dager utviklet byller som det kom store mengder gul puss ut av.
Disse byllene ble til store sår og det må ha vært svært smertefullt for ungene.
Så utav et kull på fem unger klarte vi å redde to unger...
Etter kattunge nr 2 døde så tok vi den med til veterinær og den ble levert inn på veterinærinstituttet for obdusering og prøvetaking.
Svaret kom tilbake veldig fort (heldigvis) og vi hadde allerede startet intensiv behandling av de to gjennværenede kattungene. Men vi fikk da svar på om det var rette medisinen vi gav.
Antibiotika sprøyter to ganger for dagen i 14 dager... Stakars unger.
Men de klarte seg fint.
Den ene fikk det tilbake etter noen uker og da var det rett tilbake på antibiotika
kur med sprøyter 2 ganger for dagen.
Trenger vell ikke å si at den kattungen hatet meg med stor H.
Begge dissse kattungene er nå herremenn og lever i beste vellgående,
hos en familie her i Bergen.
Så vi behandlet alle kattene våre med antibiotika og vasket hele huset med desinfeksjonsmiddel et par ganger så var vi kvitt det problemet.
Det er mye rart man kommer bort i som oppdretter og denne hobbyen vår kan være et skikkelig herk noen ganger
Men slutte klarer jeg ikke helt enda