Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Høy dødelighet i kull
(1 besøkende) (1) gjest
Lurer du på om katten din kan være syk? Eller har katten din fått en sykdom? Spør Her. Eller kansje du sitter med informasjon om katte sykdommer som kan være nyttig for andre, Post Her.
Spørsmål og svar i forbindelse med katters helse og adferd.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Høy dødelighet i kull

09/02/2010 00:58 #6212

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Høy dødelighet i kull

Jeg har vært hos dyrlegen i dag og der fikk jeg høre at der i det siste også på landsbasis hadde vært stor dødelighet i kull. Det skjedde så ofte at oppdrettere på Østlandet hadde begynt å lure på om det var en ukjent virus som herjet i en katteriene. Jeg har også hørt om en del kull som dør ca en uke før fødsel. Noen lurte også på om dette kun gjalt eldre katter, og at det da kunne være et problem med sviktende imunforsvar, noen vurderte faktisk å sette en peneselinkur før parring for å knekke eventuelle små betennelser som kunne blusse opp under svangerskapet.Håpet at kanskje dere også hadde hørt noe om dette og kunne kommet med litt mer utfyllene informasjn om dette enn jeg har
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
09/02/2010 09:30 #6215

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Høy dødelighet i kull

Kjenner til noe som en del oppdrettere har som gjør at det er vanskelig å få kattene drektige. Dette kan behandles, men en del vet ikke at de har det.Husker ikke navnet akkurat nå.
Vi har tenkt å ta det opp i medlemsbladet til Rorak, men det vil ta litt tid før vi får det ut. Kjenner ikke til noe spesielt vedr høy dødelighet på kull.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
09/02/2010 10:34 #6217

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Dette var litt interresant. Jeg vet om tre Hellig Birma kull som har hatt problemer i det siste, av 10 kattunger var 5 døde ved fødsel og i tillegg var alle veldig små, slik at det ble sagt at fostrene var på vei tilbake til intet. Den miste som ble født veide 42 gr, den veide i går 102 gr etter godt å vel en uke. Helt utrolig.
Tanken har slått meg at det kanksje har vert noe som er galt uten at jeg kan peke på noe som helst. Men dette må jo forskes på av veterinærer eller dets like.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
09/02/2010 12:54 #6219

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg vet at det var enkelte som ga de ventende mødrene vibramycin en ukes tid før fødselen på den tiden jeg fikk godkjent oppdrettsnavn( 92)fordi det hadde vært født svake kattunger eller de hadde vært døde da de ble født, men jeg har ikke hørt om det siden. Bortsett fra at jeg vet noen perseroppdrettere mister mye kattunger, men det har jeg hørt er normalt. Så det hadde vært interessant å finne ut hva dette er. Er det noen spesielle raser eller er det tilfeldig? Er det arvelig, smittsomt eller?
09/02/2010 22:51 #6225

• Katter som eeeeelsker mennesker:-)
  • Kitty
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Vi hadde for mange år siden streptokokker i kattebestanden vår...
Ikke noen grei opplevelse kan jeg love dere.
De voksne kattene var friske og jeg hadde ikke noen aning om hvorfor to av våre kull ble født døde eller døde etter kun noen dager.
Et kull på tre unger ble født døde, helt friske å fine såg de ut til å være, de veide mellom 75 og 95 gr så de var ikke små ved fødselen heller.
Det kullet der noen kattunger levde noen dager utviklet byller som det kom store mengder gul puss ut av.
Disse byllene ble til store sår og det må ha vært svært smertefullt for ungene.
Så utav et kull på fem unger klarte vi å redde to unger...
Etter kattunge nr 2 døde så tok vi den med til veterinær og den ble levert inn på veterinærinstituttet for obdusering og prøvetaking.
Svaret kom tilbake veldig fort (heldigvis) og vi hadde allerede startet intensiv behandling av de to gjennværenede kattungene. Men vi fikk da svar på om det var rette medisinen vi gav.
Antibiotika sprøyter to ganger for dagen i 14 dager... Stakars unger.
Men de klarte seg fint.
Den ene fikk det tilbake etter noen uker og da var det rett tilbake på antibiotika
kur med sprøyter 2 ganger for dagen.
Trenger vell ikke å si at den kattungen hatet meg med stor H.

Begge dissse kattungene er nå herremenn og lever i beste vellgående,
hos en familie her i Bergen.

Så vi behandlet alle kattene våre med antibiotika og vasket hele huset med desinfeksjonsmiddel et par ganger så var vi kvitt det problemet.

Det er mye rart man kommer bort i som oppdretter og denne hobbyen vår kan være et skikkelig herk noen ganger
Men slutte klarer jeg ikke helt enda
Av Sina Bass (N)
Abyssiner oppdrett.
Tlf: 53 50 11 66. Mob. 922 81 585.
www.sinabass.com
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.40 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen