Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Chipping av katt
(1 besøkende) (1) gjest
Lurer du på om katten din kan være syk? Eller har katten din fått en sykdom? Spør Her. Eller kansje du sitter med informasjon om katte sykdommer som kan være nyttig for andre, Post Her.
Spørsmål og svar i forbindelse med katters helse og adferd.

EMNE: Chipping av katt

31/12/2009 01:08 #5964

• Katt er Kult
  • Aiko
  • Senior Boarder
  • FRAKOBLET

Chipping av katt

Hva syns dere om at alle katter som skal stilles ut må chippes? Hva tror dere om chipping generelt? Skulle tro dette var ubehaglig for katten. Noen som vet hvor stor chipen er?
31/12/2009 09:24 #5966

• Abyssineroppdrett
  • Mayas Pride
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Chipping av katt

Fra og med 1. januar er det foreslått ny lov som sier at alle hunder, katter og kaniner SKAL chippes eller merkes med tatoo. Dette er et bra lovforslag. På denne måten vil kanskje folk tenke seg litt mer om før de går til anskaffelse av et kjæledyr og det ansvaret det er å ha et.

Hva jeg synes om at alle katter som skal stilles ut må chippes? Det er vel ikke noe å synes om det! Skal man stille ut så må de være ID- merket i hennhold til NRR og i Sverige får man ikke stille ut om de ikke har ID av noe slag. Skal man få registrert kull i NRR med stamtavle så kreves det at kattene er ID- merket. Jeg selger ikke mine kattunger uten at de er chippet før de reiser fra oss.

Det er ikke ubehagelig for katten med chipp. Det er kanskje 1 sekunds ubehag når de setter chippen i nakken, men så er det over. Chippen er på str. med et lite riskorn.
31/12/2009 13:47 #5970

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Chipping er mye bedre enn øremerking som ble brukt før. Noe som jeg synes ikke hører hjemme på utstillingskatter.

Alle mine katter er chippet og de har ingen plager med det. Selv om jeg har kun innekatter. Men jeg tenker, tenk om en av dem en dag finner på å stikke ut døra da er ihvertfall mine katter godt merket. Noe litt for mange andre katter ikke er.

Men jeg har hørt at det er lurest å chippe kattene når de er små. Da er pelsen mykest og de får minst ubesvær. Så jeg chippet mine kattunger med første vaksinasjon, uten problemer. Det en ny eier gjør er å registrere sin adresse på chip nr hos sin veterinær.

Så jeg sterkt anbefaler chipping av kattene uansett. Men hvis dere har tenkt å stille katten ut må dere nok ta en tur til veterinæren senest 15 dager før neste utstilling. Jeg har pleid å ta det når jeg først skulle for vaksine eller andre ting. Det går fort og kjapt og ingen problemer.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
31/12/2009 20:32 #5981

Jeg chipper mine kattunger ved 2 vaksine. Rett før levering. Da er kattungene15-16 uker.

Mine showkatter som er kastrerte har merket ID i øret, da jeg vet av fakta at veldig få gidder sjekke opp om en katt er chippet her jeg bor. Det er lettere å gidde ta seg bryet om man ser at de er merket vil jeg tro.

SÅ lenge det er så lite tilgjengelig med scannere til chip synes jeg det er nødvendig med id i øret tatovert. Og i forbindelse med kastrering er de neddopet likevel. Heldigvis har jeg aldri opplevd en dommer som trekker ned på at man er seriøs og merker kattene sine så det kan sees.

Om påbudt merking cia chip blir innført på alle katter så er jo ikke dette lenger nødvendig. SÅ x fingre for dette

red:holdt på glemme si at mine showkatter er innekatter, men jeg vet hvor raskt de kan komme seg ut, ikke minst fikk jeg panikk ta min importkatt forsvant etter jeg kræsjet med bilen. Hennes merking er kun regget i nederland, og jeg hadde ikke giddet melde fra til dyreidentitet, siden registreringen koster omtrent like mye som en ny chip (idioti spør du meg).. JEg tenkte det ikke var så farlig siden hun kun er innekatt. jeg fant henne jo heldigvis, men jeg tenkte en stund hvor dust jeg hadde vært som ikke hadde meldt inn i det norske registeret :O
31/12/2009 22:00 #5982

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hei Aiko!
Håper alt er bra med dere!!!
(Venter litt på en tilbakemelding B... )

Når det gjelder chipping så er det neppe noe katten bryr seg med.
Det blir gjort med noe som minner om ei litt stor sprøyte og går veldig kjapt.

Grunnen til at vi ikke chippet henne før levering var dels at vi ser at chippen vandrer lettere når den settes på dem unge. Diskuterte dette med vår dyrlege og fant at det var greitt å vente.

Mulig vi endrer på dette fremover siden nevnte regel nå er kommet.

Hva gjelder øretatovering håper jeg inderlig ikke dere bestemmer dere for det.
Aiko er en utstillingskatt og dette vil i mine øyne ødelegge uttrykket hennes.

Det er rett som det beskrives at dommerene ikke skal bry seg med dette, men likevel gjør de nå det. Og så er det fullstendig unødvendig å gjøre dette.
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
Det tok 0.56 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen