Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Nyresvikt
(1 besøkende) (1) gjest
Lurer du på om katten din kan være syk? Eller har katten din fått en sykdom? Spør Her. Eller kansje du sitter med informasjon om katte sykdommer som kan være nyttig for andre, Post Her.
Spørsmål og svar i forbindelse med katters helse og adferd.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Nyresvikt

31/03/2009 22:44 #3023

• Zauditu`s
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

Nyresvikt

Lurer på om andre har erfaring med akutt nyresvikt hos aby`en. Hadde verdens beste aby i 9 år som vi nylig måtte ta farvel med.

Vet noen hva akutt nyresvikt kommer av?
31/03/2009 23:45 #3025

• Jeg er en liten primadonna!
  • Tante Sur
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Nyresvikt

Jeg vet ingenting om nyresvikt - til det må nok noen andre bidra, men vil gjerne få lov til å kondolere. Det må være ufattelig vondt å miste en som du har hatt hos deg så lenge.

Hilsen
"Tante Sur" og matmor
01/04/2009 00:26 #3029

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

I enkelte lingjer finnes der en genetisk overførbar nyresykdom og den eneste måten og behandle dette på er ved å gi katten spesialfor. man kan ikke bekjempe dette man man holdert sykdommen i sjakk slik at katten får et lengre og sunnere liv.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
01/04/2009 09:21 #3033

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Det var trist å høre... Jeg har har litt erfaring med nyresvikt, men ikke med akutt nyresvikt. Dvs jeg mistet vel min gamle Abraxas med det, og det var helt forferdelig.
Men jeg har og har hatt katter med nyresvikt som har levd lenge på rett fòr. Men det er det med å oppdage det da... Det er ikke alltid like lett å oppdage det før det er kommet ganske langt. Har ei 16 år gammel viltjente, Tessa, med nyreproblemer. Og det har hun hatt i over et par år. Så langt har det gått veldig fint, men hun må gå på nyrefòr hele tiden. Hun er sprek og fin til å være i den alderen, men hun er ikke like glad i spesialforet som det vanlige fôret hun fikk før. "Heldigvis" har hun ingen tenner igjen, så hun spiser kun våtfòr, så derfor lar hun tørrmaten til de andre kattene være i fred sånn at det ikke er noe problem at de går sammen. Men sin egen mat må hun få på kjøkkenet med stengt dør, for de andre vil gjerne ha det....
01/04/2009 13:13 #3037

• Zauditu`s
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

Ja det er helt tragisk å miste en katt du har hatt i 9år. Og når det skjer så fort og uventa får en liksom ikke tid til å tenke seg om.

Vi merket at hun var tydelig slakk på fredag, lørdag var hun betydelig verre. Da var vi hos dyrlegen, han tok en blodprøve og konstanterte at hun var litt uttørket, og at det antagelig var nyresvikt. Søndag klarte hun ikke å værken sitte eller gå, urinen bare rant ut på gulvet stakkar. Vi fikk bekreftet akutt nyresvikt fra blod prøven. Både kreatinin og urea var begge sterkt forhøyet. Det var ikke noe å gjøre.

Hun har fått gravplass i hagen under epletre, så vi kan besøke henne hver dag.
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.36 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen