Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Katter som blir syke av vaksinen
(1 besøkende) (1) gjest
Lurer du på om katten din kan være syk? Eller har katten din fått en sykdom? Spør Her. Eller kansje du sitter med informasjon om katte sykdommer som kan være nyttig for andre, Post Her.
Spørsmål og svar i forbindelse med katters helse og adferd.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Katter som blir syke av vaksinen

24/03/2009 18:03 #2894

• totj
  • Senior Boarder
  • FRAKOBLET

Katter som blir syke av vaksinen

Jeg har selv erfart at noen av mine katter har fått en reaksjon etter vaksinen, de har begynt å nyse litt, men det har gått over etter et par dager. Nå har jeg nylig hørt om 2 katter som var friske i utgangspunktet, fått vaksine og begynt å nyse veldig. Ved nærmere sjekk hos dyrlege, viser det seg at den ene av kattene hadde pådratt seg luftveisinfeksjon, og må gå på pencillin. Dette reagerer jeg på, vaksinen skal jo være til hjelp for å unngå sykdom, ikke å bli syk. Jeg må tilføye at dette er innekatter. Vi vet jo de fleste av oss at hyppig bruk av pencillin og antibiotika kan forstyrre tarmsystemet, slik at det kan komme i ubalanse. Det må vel være det samme som kan skje med katter? Jeg kunne tenkt meg å høre andres erfaring med vaksine og reaksjoner på kattene? En annen ting er at denne katten som det er snakk om går på et spesialfor anbefalt av dyrlegen, alt for utenom dette reagerer katten på, og får diare. Foret skal ifølge dyrlegen være fullverdi, men katten har brudd på enkelte tær og da stiller jeg meg skeptisk til om foret virkelig er fullverdi. Takker for alle gode råd og kommentarer.
24/03/2009 18:44 #2895

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Katter som blir syke av vaksinen

Heller luftveisinfeksjon enn kattepest, mener nå jeg. Og jeg tror forresten at jeg kjenner disse kattene - og eieren. Hun vil kun gjøre det som er best for dyrene, men det virker av og til som om hun er fofulgt av uflaks. Jeg tror det allergi foret er veldig bra, og at dette egentlig bare er uflaks.

Mine katter har aldri reagert på vaksinene, men det er vel forskjellig fra katt til katt.
Den ene katten du snakker om er en kattunge? Da er den fra mitt kull, og ingen av de andre i kullet har reagert på vaksine.
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
24/03/2009 23:04 #2896

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Det høres ut som den katten du snakker om i utgangspunktet har et veldig dårlig immunforsvar,det hender rett som det er at katter kan føle seg litt uvel etter vaksinering, men jeg syns at reaksjonen på denne katten var noe voldsom. Kanskje der burde tas en blodprøve av katten for å finne ut om der er mer alvorlige ting som er galt. Jeg har aldri opplevd at mine katter som er utegående har hatt noen nevneverdige problemer etter vaksinering.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
25/03/2009 10:23 #2901

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

I følge min veterinær så er katten dårligere beskyttet i 14 dager etter vaksinen enn innen. Vaksinen bryter ned noe av inmunforsvaret i den tiden. Derfor har vi den 15 dagers regelen når det gjelder utstilling etter en vaksine. Den bør heller ikke utsettes for stress, så som å reise langt feks til nye eiere.
Når det gjelder penecelinbruk på katt så blir det på samme måten her, blir det brukt for ofte så virker den ikke som den skal til slutt.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
25/03/2009 11:01 #2902

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hmm. Skal tro om vaksinering av katter kan sammenlignes med vaksinering av mennesker? De fleste velger å la barna sine vaksinere, fordi fordelene oppveier for ulempene. Noen hevder at barna blir syke/dårlige av vaksinen, men når man tenker på hvilke fæle sykdommer man unngår er valget enkelt (i alle fall for meg). Vi (menneskene) har jo jobbet hardt for å finne vaksiner og dermed omtrent utryddet sykdommer som før kunne ta livet av barn. (gjelder I-land i alle fall). Jeg har samme synet når det gjelder vaksinering av katt. Fordelene oppveier eventuelle ulemper.

Jeg har ingen problemer med å tro på Enyas innlegg. Kroppen skal vel bearbeide vaksinen, og kan dermed være mer utsatt i tiden etterpå.

Når Soul sist ble vaksinert merket jeg ingen forskjell på henne. Rosita fikk en "kastreringspakke" nylig, med operasjon, vaksine og ormekur. Hun fikk jo betennelse i operasjonssåret. Hva som forårsaket dette er jo ikke lett å vite. Men jeg skylder ikke på vaksinen. Det kan ha vært alt fra for mye slikking til en liten bug som satt seg der under operasjonen.

Vi som stiller ut er jo pliktige til å vaksinere, men jeg ville nok gjort det uansett. Det er en vei i bekjempelsen av de sykdommene det vaksineres mot. Skal vi få bukt med dem, så burde vel alle vaksinere??
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.23 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen