Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Bruk av P-piller
(1 besøkende) (1) gjest
Lurer du på om katten din kan være syk? Eller har katten din fått en sykdom? Spør Her. Eller kansje du sitter med informasjon om katte sykdommer som kan være nyttig for andre, Post Her.
Spørsmål og svar i forbindelse med katters helse og adferd.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Bruk av P-piller

13/02/2009 15:21 #2138

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Bruk av P-piller

Hei igjen

trenger å bli overøst av litt erfaring når det gjelder p-piller.
Vanligvis er Soul innekatt, men om sommeren, sen vår, tidlig høst er hun ute på hytta når vi er det. Jeg ønsker ikke at hun skal stikke av og "få seg litt" når vi er der, så føler at pillen er riktig å bruke i den perioden der.

Resten av året er Soul byjente og holdes inne. Synes dere hun burde gå på pillen denne perioden også, eller går det med et halvår på og et halvår av? Kan jo stikke av her hjemme også selvfølgelig, men sjansen er betydelig mindre for uautoriset parring enn den er på hytta.

Vet min dyrlege ikke er begeistret for katt på p-piller.

Noen som har noen meninger her?
13/02/2009 15:26 #2139

• tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Bruk av P-piller

PS. sterilisering er ikke noe reelt alternativ da jeg ønsker å holde henne fertil en stund til for å holde muligheten for avl til stede. har ennå ikke bestemt meg for hva det vil ende med.
13/02/2009 17:32 #2141

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Når det gjelder p-pille for katt er der mange meninger om den, men for oss som har utegående eller hann/hunnkatter som går sammen har vi ingen annen mulighet. Et alternativ for deg kan være å gi henne en p-sprøyte om du finner en dyrlege som fortsatt gir dette. En p-sprøyte har en varighet på ca 3 måneder. Dyrlegene hevder at en katt ikke har godt av å gå på p-pille da det på grunn av at kattens hormonbalanse kan svekke dens immunforsvar slik at den bla. kan utvikle kreft. Jeg kan ikke huske å ha sett noen dokumenterte bevis for deres påstand og når vi vet at omtrent 50 % av alle eldre katter dør av kreft, så blir det vel bare med teorien. Det eneste som forskere mener p-pillen kan være en direkte årsak til kan være humørsvigninger på grunn av dens forstyrrede hormonbalanse. Når det gjelder å sette kull på din hunnkatt ville jeg ikke ventet for lenge med det, da det kan være vanskeligere å få en eldre ubrukt hunnkatt drektig. Lykke til.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
13/02/2009 18:38 #2142

• tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg har gitt meg selv frem til sommeren med å fatte siste avgjørelse når det gjelder eventuelt kull. Jeg har hørt at en hunnkatt ikke burde være over 2 år når hun får sitt første kull, så etter da er tiden ute for oss.
13/02/2009 18:51 #2143

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hvis din katt ikke er eldre enn to år er der ingen fare, men en bør ikke vente lenger en til de er tre iallefall. Det de iallefall ikke har godt av er løpetid tredje hver uke i det uendelige da tror jeg det er bedre å ta i bruk p-pille. Men der er en ting jeg ikke forstår når det gjelder p-pille og det er at den fortsatt er resptbelagt, tenke seg til at jenter ned i 14 års alderen kan få kjøpt angrepille når de måtte ønske det, mens vi må gå til veterinær hver gang vi skal ha tak i p-pille til kattene våre. utrolig!!!!
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.51 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen