Inntrodusering av en ny katt i din husholdning
Av Janice Willard, DVM
For kattene Henry og Sienna, var det hat ved første blikk
Sienna, en rar rød tabby, hadde levd i låven vår i mange år før hennes overgang til huskatt.
Vi hadde flere katter i hus på den tiden, men når hun flyttet innomhus satte hun bo i et velvalgt område, hennes hjem i vårt hjem ble ganske enkelt i vårt kjøkken/spiserom.
Alt var greit inntil den dagen jeg var på besøk hos dyrebeskyttelsen og ble forelsket i Henry, en stor, hengiven grå tabby. Og da jeg bragte ham med hjem gjorde jeg min store tabbe, og grunnen til at de stort sett hater hverandre skyldes nok min dårlige måte å presentere de for hverandre. Vi trodde at katter var enslige dyr, og det er jo sant at katter er kapable til å leve i ensomhet. Men i områder der det finnes nok mat vil katter gjerne danne en koloni. Kolonien består da gjerne av katter av nær familie pluss noen få andre. Kattekolonier er ganske isolerte
og nykommere er skjeldent velkomne og vil bli jaget bort. Allikevel, en ny katt er kapabel til gradvis igjen å bli et medlem av kolonien, dette oppnås ved at den gjør seg til venns med de kattene i kolonien som er lavest på rangstigen og gradvis igjen bli et fullverdig medlem.Dette kan ta fra uker til måneder .
Andre bevis for katter lever i flokk kan man oppdage ved å studere katter i en kattekoloni og se hvordan de hilser på hverandre.Katter bruker sine lukteorganer mye mer aktivt enn oss mennesker , og når de hilser på hverandre gjør de dette ved å stryke kroppene mot hverandre,de begynner med snuten for å overføre sin lukt til hverandre. Dette gjøres også på stol og bordben i kattens mest brukte områder, og vi er jo alle vant med at katter ofte gjør dette rundt våre ben, og mens du ikke kan se eller lukte dette så er du blitt merket og tilhører da den samme kolonien som katten.
Der oppstår gjerne problemer når vi skal presentere en ny katt i vår husholdning og slipper dem ned rett foran en av beboerne i kattekolonien og forlange at de øyeblikkelig skal akseptere hverandre. Dette er som å plasere to tenårings stesøsken på det samme soverom og forlange at de øyeblikkelig skal gi hverandre en klem og begynne å synge Kumbaya, Det skjer aldri.
Hva fremmede katter vanligvis gjør når de blir presantert for hverandre første gang, er å snuse, frese og løpe i hver sin retning. Husets katt fordi den har lokalisert en fremmed, den fremmede fordi den er på en annen katts territorium, og det er et farlig sted å oppholde seg.
Men fordi de oppholder seg i ditt hjem kan ikke den nye katten rømme fra den andre kattens territorium. Husets katt kan heller ikke få jaget den bort. Katter flest vil med tiden akseptere hverandre, men for noen vil en slik form for inntroduksjon gjøre dem til fiender i lang tid.
Som med mennesker er der en riktig måte å bli presentert på, der er også måter å presentere katter på som gjør det lettere for dem å akseptere hverandre.
"Kattunger og ungdyr er lettere å inntrodusere i en etablert husholning men voksne katter kan også bli inntrodusert" Sier Dr. Sharon Crovell-Davis veterinær og adferdsforsker ved: University of Georgia College of Veterinary Medicine. Dersom du ønsker å ha mer enn en katt i din husholdning, er det søsken eller mor barn kombinasjoner det er lettest å få til å fungere sammen. Nøkkelen til suksess er å immitere samme strategi som kattene bruker i naturen
Når den nye katten ankommer din husholdning. ikke la dem møtes med en gang. Istedenfor plasserer du den i et annet annet rom. som du med jevne mellomrom bytter på, slik at kattene først blir utsatt for hverandres lukter. Når du koser med den nye katten kan du stryke den over ryggen med en liten klut eller fille som du deretter plasserer på de andre kattenes favoritt soveplasser. Den nye kattens lukt vil da blandes med de andre og bli en del av gruppens lukt. "Etter en stund kan du la de få sniffe på hverandre men det er ennå for tidlig å møtes ansikt til ansikt" sier Crowell-Davis "istedet kan du la dem snuse på hverandre gjennom en dørsprekk eller lignende" På denne måten vil kattene få en gradvis tilnærming eller unnvikelse fra kattekoloniens kjerneområde på sine egne vilkår.
"Hvor lenge en behøver en slik form for tilnærming av en ny katt varierer veldig" sier Crowell " jeg har kjent mennesker som har greid dette på dager. Noen ganger tar det uker. Eierne må bare se etter om kattene er rolige eller vennlige overfor hverandre på hver sin side av døren".
Ved å bruke en gradvis inntroduksjon gir du kattene en mulighet til iallefall å akseptere hverandre og kanskje til og med like hverandre i fremtiden
Oversatt og redigert av Kjell Johannesen