Fredag for to uker siden hentet jeg hjem min nye tyske importkatt Foxgarden's Small Sarabi.
Alt gikk bra, verdens skjønneste prinsesse kom hjem til meg. Som vanlig fikk den nyankomne en liten karantene på mitt soverom. Hver morgen ble jeg vekt av mjauing og en lite ru tunga som slikket kinnet mitt. Om jeg ikke våknet og koset med henne begynte hun bite meg i nesen!!
Sarabi hadde vært litt løs i magen fra hun kom, men ikke ille.
Etter 4 dager ble hun litt mer løs i magen og litt slapp. Det ble tur til veterinær hvorav han konstanterte at pus var dehydrert. Hun fikk dihydrostreptomycin og litt kanikur.
Sarabi kviknet litt til, men ble så verre igjen. Det ble en ny tur til veterinæren. Veterinæren tok røntgen. Da jeg kom for å hente henne sa han at han så litt væske i bukhulen, og mistenkte FIP. Sarabi hadde dessuten gått ned 300g siden sist. Det ble tatt blodprøve som ble sendt inn og prøvesvar var 2-3 dager å vente på.
På kvelden ble hun slappere og slappere, det var tydeligen hun hadde det vondt. Så døde hun plutselig.
Obduksjonsresultatet kom idag: akutt bukspyttkjertelbetennelse: det hadde da gått hull på kjertelen, den var nesten forsvunnet. Kjertelens enzyme hadde lekket ut i bukhulen og etset hull på tarmen hennes slik at bukhulen var full av avføring. I flge vet var det masse verk og luktet ille.
Man vet ikke hvorfor dette skjer, det er ikke så vanlig. Men når det skjer er det ekstramt smertefullt for katten, og smertestillende virker ikke. Avlivning er eneste alternativ. Dettte er ikke noe smittsomt heller.
Om dere får en katt med lignende symptomer, ta ultralyd., trolig ville veterinæren sett at dette var akutt pancratitt på Ultralyd, og da kunne hun få sluppet unna smertene. Det er vondt å vite at hun måtte lide de siste dagene av sitt liv.
Ti dager var hun hos meg, jenta jeg hadde ventet på skulle tilføre oppdrettet mitt mer farge og profil. Vesla som stjal mitt hjerte på så kort tid.
Nå er hun borte og skal få hvile i hagen min.
RIP vesle Sarabi.