Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Abyssiner som ute/inne katt?
(1 besøkende) (1) gjest
Har du, eller ønsker du å skaffe deg en ny katt og har mange ubesvarte spørsmål omkring dette. Da er dette det riktige forum å stille disse spørsmål, om det er rasekatt eller huskatt du ønsker å skaffe deg, det betyr ingenting svarene er som regel de samme. Har du synspunkter eller erfaringer om det å skaffe seg ny katt, da vil vi svært gjerne at du forteller oss om det i dette forum.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Abyssiner som ute/inne katt?

06/09/2010 09:35 #8639

• Stine
  • Stine
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

Abyssiner som ute/inne katt?

Jeg har en fire mnd gammel abyssiner jente som er veldig leken, og veldig nysjerrig. Hun elsker å kose, men vil også helt klart komme ut. Om et vindu står åpent, eller en dør på klem gjør hun alt hun kan for å komme seg ut. Til nå har kun lykkes med det sikkert 5 ganger, og alle gangene har hun holdt seg rundt huset. Vi bor i en enebolig i by, med hage rundt. Vi har trafikkert vei på to sider av hagen.

Mitt spørsmål til forumet er derfor: Hvilken erfaring har dere med Abyssinere som ute/inne katter? Hvor gamle bør katten være om man skal venne den til å kunne gå inn/ut?
06/09/2010 10:57 #8640

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv: Abyssiner som ute/inne katt?

Jeg har både dårlig og god erfaring med å ha katt fritt ute. De sies at dersom en katt får gå ut først når den er 1 år så holder den seg til nærområdet. Er det en yngre katt så vil den gjerne utforske uteområdet som blir større og større. Vi mistet vår første aby ved påkjørsel, da ble det bygget luftegård. Har to kastrerte hunnkatter som ikke fikk gå ut før de var flere år gamle og de går ikke utenfor hagen. Vi bor også i enebolig i by med trafikk rundt oss..
Jeg mener at en 4 mnd gammel katt er for ung til å få lov til å gå fritt. Så en luftegård er veldig bra, trygt og fint for katten.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
06/09/2010 13:10 #8642

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg bor også i en by og har kun innekatter. Motto : har ingen katt å miste......

Har fått luftegård på altanen, så mine 6 firbente får lufte seg. Men har du først begynt å slippe katten ut, blir det vanskelig å stenge den inne.

Er enig at en 4 mnd katt er for ung til å slippes ut og katten bør være sterilisert/kastrert før du slipper den ut.

En dansk oppdretrer sa det slik : Abyssinere og trafikk er ikke gode venner.

Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
06/09/2010 14:45 #8643

• Stine
  • Stine
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

Tusen takk for svar.

Jeg har også altan som kan bygges om til luftegård. Har vært inne på nettet og sett på ulike alterativer for en gård. Har noen erfaring med å bruke "strømgjerde" på toppen av gelender etc? Ut fra bildene ser det som som at flere har valgt denne løsningen for katter.

Mvh Stine
08/09/2010 00:51 #8645

• Abyssineroppdrett
  • Mayas Pride
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg var på et 3 dagers seminar i fjor vår ved Landbrukshøgskolen i Ås. Dette seminaret ble holdt av professor Bjarne O. Braastad. Seminaret tok for seg ernæring, atferd og reproduksjon på katt. Det han kunne fortelle var at etter nitid forskning på katter i alle aldre, så viser det seg at kattens retningsans som regel ikke er ferdig utviklet før mellom 7-9 mnd. alder. Det ble påvist at en kattunge på 3-4 mnd. trenger bare å gå inn i nabogaten, så har den gått seg bort. Det ble anbefalt å ikke slippe ut katter uten tilsyn før 7-9 mnd alder. Og det var også forsket på når tid på døgnet katter råker ut for ulykker eller påkjørsler, dette skjer som regel i gryningen eller tidlig kveld.

Folk får velge selv om de vil at en katt skal få lov til å være "frittgående" eller innekatt. Jeg dømmer ingen. Men, selv har jeg 5 Abyssinere og INGEN av de kommer noen sinne til å få lov til å bli frittgående. Til det har jeg for dårlig erfaring med å få triste tilbakemeldinger om kattunger jeg har solgt fra meg og som er blitt offer for den stygge bilen. Begge kattungene rakk ikke å fylle 2 år engang før de ble ihjelkjørt. Og begge bodde på landet. Vår Emil sin far (Enzo), klarte å stikke ut og bli ihjelkjørt av søppelbilen som kommer hver 2. uke. Han bodde langt ute på landet med bare bondegårder på alle kanter Så, hva kan da ikke skje i en by eller et tettsted med normal trafikk?

Jeg venner alle mine kattunger til å gå med sele og langt koppel. Tror mange her inne kan fortelle at mine katter går fint i sele etter å ha sett dette på flere utstillinger Det er ikke noe problem å lære en Abyssiner til å godta å gå lange turer i sele med løpeline. Vi har også luftegård i hagen samt at vi har nettet inn balkongen slik at de kan gå ut og inn der som de vil. De elsker det. Vi har også en huskatt (Lazy, som blir 9 år i desember) og som alltid har fått være ut/innkatt. Men nå som vi har flyttet til nytt hus (2 mnd. siden), så har hun faktisk måtte bli innekatt. Vi trodde det ville bli mye mas etter at vi flyttet og hun ikke fikk gå ut, men det rare er at hun maser nesten ikke i det hele tatt om å få gå ut. Hun kan derimot gå til verandadøren og si fra at hun vil ut der. Der kan hun ligge i timesvis og skue utover hele Oppegård (flott utsikt) Om hun fortsetter å ikke mase om å få gå ut, så kommer hun faktisk til å forbli innekatt hun også.
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.55 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen