Jeg var på et 3 dagers seminar i fjor vår ved Landbrukshøgskolen i Ås. Dette seminaret ble holdt av professor Bjarne O. Braastad. Seminaret tok for seg ernæring, atferd og reproduksjon på katt. Det han kunne fortelle var at etter nitid forskning på katter i alle aldre, så viser det seg at kattens retningsans som regel ikke er ferdig utviklet før mellom 7-9 mnd. alder. Det ble påvist at en kattunge på 3-4 mnd. trenger bare å gå inn i nabogaten, så har den gått seg bort. Det ble anbefalt å ikke slippe ut katter uten tilsyn før 7-9 mnd alder. Og det var også forsket på når tid på døgnet katter råker ut for ulykker eller påkjørsler, dette skjer som regel i gryningen eller tidlig kveld.
Folk får velge selv om de vil at en katt skal få lov til å være "frittgående" eller innekatt. Jeg dømmer ingen. Men, selv har jeg 5 Abyssinere og INGEN av de kommer noen sinne til å få lov til å bli frittgående. Til det har jeg for dårlig erfaring med å få triste tilbakemeldinger om kattunger jeg har solgt fra meg og som er blitt offer for den stygge bilen. Begge kattungene rakk ikke å fylle 2 år engang før de ble ihjelkjørt. Og begge bodde på landet. Vår Emil sin far (Enzo), klarte å stikke ut og bli ihjelkjørt av søppelbilen som kommer hver 2. uke. Han bodde langt ute på landet med bare bondegårder på alle kanter

Så, hva kan da ikke skje i en by eller et tettsted med normal trafikk?
Jeg venner alle mine kattunger til å gå med sele og langt koppel. Tror mange her inne kan fortelle at mine katter går fint i sele etter å ha sett dette på flere utstillinger

Det er ikke noe problem å lære en Abyssiner til å godta å gå lange turer i sele med løpeline. Vi har også luftegård i hagen samt at vi har nettet inn balkongen slik at de kan gå ut og inn der som de vil. De elsker det. Vi har også en huskatt (Lazy, som blir 9 år i desember) og som alltid har fått være ut/innkatt. Men nå som vi har flyttet til nytt hus (2 mnd. siden), så har hun faktisk måtte bli innekatt. Vi trodde det ville bli mye mas etter at vi flyttet og hun ikke fikk gå ut, men det rare er at hun maser nesten ikke i det hele tatt om å få gå ut. Hun kan derimot gå til verandadøren og si fra at hun vil ut der. Der kan hun ligge i timesvis og skue utover hele Oppegård (flott utsikt)

Om hun fortsetter å ikke mase om å få gå ut, så kommer hun faktisk til å forbli innekatt hun også.