Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Klikkertrening
(1 besøkende) (1) gjest
Har du, eller ønsker du å skaffe deg en ny katt og har mange ubesvarte spørsmål omkring dette. Da er dette det riktige forum å stille disse spørsmål, om det er rasekatt eller huskatt du ønsker å skaffe deg, det betyr ingenting svarene er som regel de samme. Har du synspunkter eller erfaringer om det å skaffe seg ny katt, da vil vi svært gjerne at du forteller oss om det i dette forum.

EMNE: Klikkertrening

15/03/2010 14:23 #6816

• Annepanne
  • Junior Boarder
  • FRAKOBLET

Klikkertrening

Er det noen som har prøvd å lære katten sin enkle triks med bruk av f.eks. klikker? Ser på andre forum at det er mange (både katter og eiere) som har det moro med det, men er det noen som har erfaring med denslags på abyssiner?
Ikke at jeg tror jeg klarer å få ny-pusen min, Isis, tilå holde fokus lenge nok, men det kunne vært moro å prøve!

annepanne
15/03/2010 15:16 #6817

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Klikkertrening

Høres spennende ut!

Det er ingen tvil om at abyssineren kan egne seg til en haug med små triks, gjerne innlært via klikker. Har ikke selv prøvd med klikker som belønning. Hos oss har det gått i snop, kos eller lek. Men har tenkt endel på det og kommer nok til å forsøke etterhvert.

Foreløpig erfaring med snop er at endel triks ikke er like lett å beholde (som feks med hund) når snopet blir borte. Det som er innlært med kos holder lengre virker det som
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
15/03/2010 17:19 #6819

• Abyssineroppdrett
  • Mayas Pride
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Klikkertrening på katt? Den har vi ikke forsøkt her. Men kos og godbit har fungert. Ellers så tror jeg ikke en Abyssiner gidder å ha bryet med å lære seg noe om den ikke drar nytte av det på en eller annen måte. Den har ingen nytte av å kunne sitte på bakbena og vifte med forlabbene osv. (alt vi får våre hunder til å gjøre bare fordi vi synes det er morsomt). Jeg tror at katten er mye mer beregnende enn hunder og at det må være noe nyttig for den. Jeg vet at mine katter har kunnet sitte å studere oss og hvordan vi gjør ting. Slik som å åpne dører, skapdører og vinduer, dette har de lært seg, og klarer de det så tømmer de skapet for det som kan tømmes eller fyker ut døren om de får den opp (det er belønningen for de) Men det hadde vært morsomt å høre om noen har forsøkt det her inne.
15/03/2010 18:31 #6820

• Annepanne
  • Junior Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg har sett litt rundt på nettet, og det er noen som har hatt mye moro med klikkertrening for katt:
saraostby.com/ft/klikkertrening2.php

Diskusjon:
forum.dyrenett.no/forum/archive/index.php/t-91378.html

Og ikke minst, en kul videosnutt:

www.katteprat.no/forum/index.php/topic,2...23277.html#msg423277

Så da tenkte jeg at jeg skulle prøve - det kan uansett ikke skade, hvis hun ikke gidder, så gidder hun ikke. Det er vel det som er den store forskjellen på hunder og katter!

En annen ting: jeg har begynt å trene henne i å gå med sele på, uten at vi har hektet på båndet. Men hun blir nesten paralysert - bakdelen detter ned og hun tror hun ikke kan gå. Åler seg fram, bare. Hun er et ganske merkelig syn, må jeg si. Så jeg lar henne ha selen på en stund hver dag, og håper hun etterhvert finner ut at det er helt ufarlig.
15/03/2010 18:41 #6821

• Abyssineroppdrett
  • Mayas Pride
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Disse linkene du refererer til skal jeg titte på

Når det gjelder å lære Isis å gå i sele, så må du bare ikke gi opp. Jeg begynner å sette sele på kattunger her hos oss ved 7-8 ukers alder. Da begynner jeg som du gjør (bare med selen) noen få minutter av gangen. Dette gjentar jeg 2-3 ganger pr dag i noen dager. Så lar jeg de få lov til å leke med båndet i noen dager også. Men jeg tar de jo selvfølgelig ikke med ut for å gå i sele før de reiser fra oss. Dette får nye eiere lære de. Jeg skal bare gjøre de kjent med selen og båndet. Alle mine voksne Abyssinere er kjempeflinke til å gå med sele og lang felxiline. Vi kan gå lange turer sammen (får masse oppmerksomhet kan du skjønne)

P.S. Skal forresten hilse deg fra Erik G. Han var her i mange timer i går for å se på Gabriel og få litt hjelp til en "syk" PC
Det tok 0.32 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen