Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Noen kattepsykologer der ute?
(1 besøkende) (1) gjest
Har du, eller ønsker du å skaffe deg en ny katt og har mange ubesvarte spørsmål omkring dette. Da er dette det riktige forum å stille disse spørsmål, om det er rasekatt eller huskatt du ønsker å skaffe deg, det betyr ingenting svarene er som regel de samme. Har du synspunkter eller erfaringer om det å skaffe seg ny katt, da vil vi svært gjerne at du forteller oss om det i dette forum.

EMNE: Noen kattepsykologer der ute?

23/01/2010 05:05 #6106

• Nybakt abyssiner-eier
  • Slem Lama
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

Noen kattepsykologer der ute?

Min lille familie (matmor, matfar og lille Totty, en 9 måneder gammel eventyrblanding) har bestemt oss for å finne oss et nytt familiemedlem. Vi har lest oss opp på forskjellige raser og vi ble ganske fort sjarmert av det vi leste om Abyssinere (for ikke å snakke om for en fantastisk vakker katt det er). Vi vil jo selvfølgelig at Totty og den nye katten skal fungere godt sammen så vi vil gjerne spørre litt rundt for å være så sikker som mulig på at dette kan bli rette matchen.

Totty er nemlig en ganske forsiktig liten frøken. Hun er trygg på matmor og matfar, men alt som er nytt er ikke nødvendigvis spennende. Hun er heller ikke så begeistret for andre katter. Spesielt ikke hokatter. Matmors mamma har en ung og utadvendt kattefrøken (Mia) som Totty har møtt noen ganger nå. Totty virker interessert, men så snart Mia prøver å "ta kontakt" så blir Totty usikker å begynner å knurre som en diger hund. Det har heldgvis ikke vært noen sammenstøt og det ser ikke ut som om et kommer til å skje heller, så det er nok håp.

Ellers er hun en leken katt som elsker å tøffe seg foran speilet i gangen når hun tror at ingen ser på. Hun fanger fluer og andre insekter med dødelig presisjon og hun leker "hente-pinne-leken" som en hund hvis man bytter ut pinnen med den grønne yndlingsmusa. Hun liker å leke med vann, men hate å bade. Hun ligger gjerne på fanget og koser, men kun når hun selv hopper opp. Om nettene krøller hun seg sammen bak knærne til matfar eller rett under haka på matmor. Om morgenen når vekkeklokka ringer, så bidrar hun til seremonien med litt tramping og litt kosing og et lite mrrrrrrrr. Hun er nok ikke en typisk ledertype, så vi ønsker oss en generøs katt med plass i hjertet til oss alle og en sterk nok personlighet til å bli "sjefen" i huset.

Det ble nok litt langt dette her, men jeg håper noen vil bidra med sine tanker om hvordan en abyssiner ville passe inn hos oss.

Mvh: matmor Monika.
23/01/2010 08:08 #6107

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Noen kattepsykologer der ute?

Her er nok svarene mange da disse kattene våre er noen store individualister (egoister)så mitt råd er at det beste nok ville være å prøve å pesentere henne for en kattunge, da den agresjonen hun viser nok er begrunnet i usikkerhet og frykt. Jeg har leverigsklar kattunge om en måneds tid og du får gjerne en 14 dagers prøveperiode for å være sikre på at de vil trives i hverandres selskap. Men det beste hadde nok vært om du fant en leveringsklar kattunge i ditt distrikt, da det er vanskelig å vite dette sikkert på forhånd.

Personblig tror jeg nok at hun ville akseptert en kattunge som blivende "samboer".
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
23/01/2010 11:16 #6108

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Det er helt normalt at når katter som ikke kjenner hverandre møtes så blir det knurring o g fresing. Det er ikke som i hundeverden at de bare lukter på hverandre i begge ender og så er det ok. Jeg har nå en kattunge på 14 uker i huset som skal innordnes i flokken, og det er mye knurring og fresing men samtidig nysgjerrighet. De må få bruke den tiden som trenges for å bli kjent. Den nye katten viser med å legge seg ned at han er litt underdanig foreløpig, men det går over og det går bedre og bedre for hver time som går. Kastratene ( to stykker ) bryr seg nesten ikke om han så om din katt er kastrat så går det helt sikkert fint med en kattunge.
Om det er katten på din profil det er snakk om så ser jeg at det er en så kalt skillpaddekatt og de er gjerne meget egenrådige, de lar seg ikke styre i første omgang uten at de vil gjøre alt på sin måte. Jeg snakker av erfaring, min Emma ville så absolutt ikke få sine klør klippet. Vi hadde en fem minutters kamp om hvem som bestemte, men til slutt så var det som om hun sa " ok da, du får gjøre som du vil da " Hun hverken freste eller kloret men hun bare ville ikke være med på dette.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
23/01/2010 15:22 #6113

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Her har det også alltid vært litt knurr og fres med en gang, men litt etterlitt går det seg til og stort sett ender de opp med å bli verdens beste venner.

jeg har forresten også en kattunge til salgs, hun er fem mnd, blå og verdens mest kosete og selskapssyke. Og elsker alle andre katter. Så om du ikke har funnet kattunge enda så er hun leveringsklar nå, ferdig vaksinert og med helseattest og stamtavle. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det er alltid 14 dagers prøvetid på katter fra oss. <din katt er jo heller ikke så gammel så hun vil nok helst sikkert venne seg raskt til en ny katt som er yngre enn seg selv.

Lykke til
23/01/2010 17:11 #6117

• Nybakt abyssiner-eier
  • Slem Lama
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

Nå kan det kanskje virke som om min uvitenhet aldri tar slutt og det gjør den altså ikke men er det ikke sånn at det sikreste er å skaffe en guttevenn til min lille pike? Eller er det bare oppspinn? Hun er kastrert, så da skal hun vel være litt lettere å ha med å gjøre?

Jeg har en del andre spørsmål som på en måte blir en krysining mellom "ny katt"-tråden og "stell og pleie"-tråden, men siden jeg er splitter ny her, så er det kanskje likså greit å rote til denne tråden nå og heller poste på stell og pleie når spørsmålene mine ikke er av typen nyfødt nybegynner...

Altså. Here I go:

-Bør Totty og nykatten ha hver sitt do? Hvordan lærer man isåfall kattene hva som er hvem sitt do? Jeg bruker lilla everclean og rensker kattedoet hver kveld siden Totty bare gjør fra seg inne.

-Ikke kan jeg forstå hvordan man får kattene til å spise "sin mat". Totty spiser Specific - neutered young tørrfór og så bytter vi mellom RC og Hill's Science Plan våtfór. Om et par måneder skal vi vel la henne få venne seg til voksenmat, så da blir det dumt hvis hun heller vil ha maten til nykatten og omvendt. Er det ikke ganske viktig at kattunger får nok næring og voksne katter ikke får for mye? Jeg vil helst slippe å slanke noen av kattene. Det er så trist.

- Jeg har bestilt en PetPorte Microchip katteluke som totty skal få bruke. Totty er i utgangspunktet en innekatt som får være ute når vi er hjemme og har ytterdøra åpen. Vi bor i et rolig nabolag hvor man godt kan la både bil og sykkel og ytterdør stå ulåst, men det er ikke så veeeldig langt til sentrum. Særlig ikke for en katt, så vi tenker at hvis hun ikke er ute for lenge i gangen, så får hun ikke tid til å streife for langt...
Er det noen som har erfaring med microchip kattedør? Kan en kjapp liten kattepus klare å klemme seg ut sammen med en annen katt? Hvis katteluka fungerer så er det jo suverent for folk som vil holde ene katten inne og la andre katten få gå ut iblandt.
Kan det bli sjalusi når den ene får gå ut og den andre ikke får lov?

-Bør Totty holdes inne den første tiden etter at den nye flytter inn?

Jeg kommer ikke på noe mere akkurat nå, men det kommer mer. Trust me.

At "staheten kan følge skillpaddefargen" har jeg aldri hørt om, men det tror jeg så gjerne! Foreldrene mine hadde en skillpaddefarget katt - Lillepus (et mere misvisende navn finnes ikke) og hun var staere enn et esel. Den eneste som fikk løfte på henne var pappan min og da bare i korte stunder av gangen. Hun døde i august i fjor, 17 år gammel. Jeg håper Totty kan få leve like lenge...
Det tok 0.45 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen