Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Foring og stell av katt
  • Side:
  • 1

EMNE: Oppkast

01/02/2010 10:28 #6166

• Frode
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

Oppkast

Min lille katt (fem år) kaster opp maten rett etter den er spist..(gulper den opp) Dette skjer kanskje annenhver dag.
Prøvde først en RC indoor. Nå har den spist RC for for steriliserte katter noen uker, men det ble ikke noe bedre av det. Litt kjedelig å finne småfordøyd kattefor rundt i huset
Noen tips?
Har det seg slik at de har garanti på foret fra RC?
01/02/2010 12:51 #6167

• Jeg er en liten primadonna!
  • Tante Sur
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Oppkast

Jeg vet ikke noe om evt garantier på foret til RC, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Men ang oppkast, så kan det være flere grunner.

Noen katter SLUKER maten, slik at magen reager med oppkast. Dette skjer spesielt hvis de ikke har en jevn tilgang på tørrfor og dermed spiser som besatt når de blir foret...
Du ser det godt hvis maten som kommer opp er nesten utygd.
Beste løsning da er å la tørrfor og vann stå fremme hele tiden.

Noen ganger kan det også være en tannkjøttbetennelse som gjør såpass vondt at de ikke tygger maten, men heller svelger den hel. Resultatet er da ofte det samme. Behandling hos veterinær er eneste kur...

Noen katter reagerer forskjellig på de ulike fortypene. Da er det dessverre kun prøving og feiling som nytter. Men mange dyrebutikker har forprøver hvis du spør dem, så det kan jo lette arbeidet noe.

RC har også eget fòr for sensible mager - det kan hjelpe...

Hvis ikke noe av dette hjelper, så kan det også være smart å ta en tur til dyrlegen for å sjekke at det ikke er noe alvorlig.
Men mest sannsynlig er det nok bare en bagatell...

Lykke til!

Hilsen
Tante Sur
(som slet med tennene og fikk et nytt liv da de ble trukket - nå kaster hun bare opp når hun blir stresset...)
03/02/2010 00:00 #6177

• Katter som eeeeelsker mennesker:-)
  • Kitty
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Våre katter spiser som regel kun RC.
Vi har 9 katter og det er en av dem som sluker maten og da kommer den opp etter kun få minutter. Hun er frisk som en fisk ellers og har ikke noen problemer med stress.
Hun kaster opp en gang eller to i uken og den er som Tante Sur sier helt ufordøyd og ikke tygget, den har kun blitt litt lysere enn den er når den er tørr...
Vi har mat og vann stående fremme hele tiden på flere ulike steder og de kan da spise når de vill
Men det er vel gjerne hos katter som hos oss mennesker at noen ganger så blir magen mett lenge før øynene
Av Sina Bass (N)
Abyssiner oppdrett.
Tlf: 53 50 11 66. Mob. 922 81 585.
www.sinabass.com
03/02/2010 11:11 #6181

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Min eldste, Evita har alltid kastet opp av forskjellig mat. Jeg har kommet frem til at Digestiv fra RC er det beste foret i så måte. Det er en kjent sak at abuer har en litt ømfintlig mage.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
03/02/2010 21:40 #6185

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Vet kun hvordan det er der jeg handler mat, (der jeg og jobber). På buddy har vi full smaks garranti på RC, Hills, Eukanuba og Iams, så om katten skulle nekte å spise det eller den bare ikek liekr det er det bare å komme tilbake med sekken og kvitteringen, så får kunden pengene tilbak eller med noe annet for.

Sensibel og exigent er to typer jeg vil anbefale, ellers må du nesten bare prøve deg frem. Lykke til med pusen
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
  • Side:
  • 1
Det tok 0.35 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen