Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Foring og stell av katt
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Snacks

23/03/2009 00:58 #2886

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Snacks

Nei, det er ikke Yoda som er blitt spist .

Jeg lurte på om det er noen som har noen meninger om snacks i kattenes kosthold?

Jentene her lever hovedsaklig på èn type tørrfòr. I tillegg får de av og til litt fisk eller kjøttdeig hvis vi mennesker skal ha dette til middag. De får også littegrann våtfor en gang i blant (kvalitetsfor, f.eks Hills)

Men så kommer dette med snacks da. Jeg gir av og til noen tørrfòrknotter av annen type enn hovedmaten. Jeg tar som regel med litt smaksprøver på RC når jeg er innom dyrebutikker og handler. Jeg pleier å strø noen få knotter på gulvet enten som belønning for flinke puser (f.eks etter kloklipp) eller bare for å være snill. Kattene elsker det, og det er stooor stas.

Noen som vet om dette vil ha negativ innvikning på kattenes fordøyelse eller annet som ikke er bra? Jeg har ikke merket noe negativt i det hele tatt, og det er jo ikke usunt det de får...
23/03/2009 09:08 #2888

• Jeg er en liten primadonna!
  • Tante Sur
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Snacks

Det er vel litt individuelt om noen reagerer på annet for eller snacks - så der er det du som kjenner dine egne katter best...og det blir som med oss mennesker: en gang i blant er helt ok!

Våre elsker tørket sei/kalkun (Provit) som man får kjøpt i dyrebutikker/Plantasjen. (Kalkunen er hundesnacks, men det vet ikke kattene...) Tante Sur liker ikke de sååå godt - hun vil helst ha en Whiskas godis som jeg kun får på en eneste dyrebutikk i Stavanger-området... (Whiskas temptations...)

Men det de alle elsker - og som kun brukes i forbindelse med kloklipp, piller og utstilling - er Rekeost på tube. Den er jo også enkel å drasse med seg, søler ikke siden de ofte bare slikker rett fra tuben, lett å dosere, og lukter ikke... (spesielt greit ved utstilling). Ingen av de tobeinte spiser rekeost, så tuben ligger alltid klar i kjøleskapet, men hvis vi har overnattingsgjester, så gjemmer vi den i tilfelle de skulle bli sultne om natten...
23/03/2009 09:39 #2889

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Det høres akkurat ut som her..Dino har astma og i perioder er det litt medisinering, som han virkelig hater:angry: Da får vi merke hvor sterk en 6 kilos aby kan være:blink:
Ofte da knuser vi tabletten og smører den sammen med skinkeost, som er det beste han vet.
Det går så fint. Av og til er det flytende medisin som vi må tvinge i han. Det kan bli en kamp.. men etter litt store mengder skinkeost er han blid igjen:P
Det værste her er at både jeg og sønnen vår liker skinkeost..Så Dino har sin egen tube med navn nede i grønnsakskuffen i kjøleskapet.. Har gått greit til nå
23/03/2009 10:41 #2890

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Den personen som fant opp tubeost var et geni.

Det brukes her også, spesielt når tabletter skal innabords. En tablett, litt smøreost over, og vips, kattene knasker tablettene som om det skulle vært godteri. Er tablettene relativt små trenger jeg ikke dele dem engang. Og selv om det bare skulle være den ene som skal ha tabletter, så får de begge to, ingen forskjellsbehandling her i hus.

Hvis jeg tar ut en tube (skinke/bacon/rekeost) så kommer de springende i aby-tempo, mjauer og tigger. Det er visst nyyyydelig godt.

Vi har ingen egne tuber for kattene, men de får da heller ikke være i nærheten av den slik de kan slikke på den.
23/03/2009 13:05 #2891

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Snacks hos oss går i div kjøtt pålegg. Servelat og kokt skinke står høyt på listen. Når det gis tabletter har jeg til nå brukt leverpostei, men har funnet ut at tubeost er myye kjekkere, så det skal hamstres inn!
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.35 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen