Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Priser på omplasserings/ voksne katter
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1

EMNE: Priser på omplasserings/ voksne katter

30/09/2008 16:13 #991

• Katter som eeeeelsker mennesker:-)
  • Kitty
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Priser på omplasserings/ voksne katter

Kanskje litt dårlig overskrift men men.

Jeg har ikke så mye erfaring med å ta betalt for katter jeg omplasserer.
Men har i lange tider sett at andre tar seg godt betalt og litt til når de selger voksne katter.
Det er en ting å ta seg svært godt betalt når man selger nye linjer, importerte katter og ettertraktede linjer men vanlige norske linjer.... Det skjønner jeg ikke.

Er det ikke bedre å kastrere og sterilisere de voksne kattene for å så "selge" de til en symbolsk sum?

Jeg har omplassert en del katter i mine år som oppdretter og jeg tror ikke jeg har tatt mer enn 2500-3000kr for noen av de. Da har de hatt fersk helseattest, vært vaksinert og ferdig sterilisert/ kastrert.
De fleste av de jeg har omplassert har vært gratis mot at jeg har besøksrett:P

Jeg er for at folk skal betale for katter uansett om det er rasekatt eller huskatt, men det er litt voldsomt når man skal selge voksne katter fra 5-6000 og oppover:woohoo:

Måtte bare lufte tankene mine litt:blink:
Av Sina Bass (N)
Abyssiner oppdrett.
Tlf: 53 50 11 66. Mob. 922 81 585.
www.sinabass.com
30/09/2008 19:33 #995

• Ororina
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Priser på omplasserings/ voksne katter

Helt enig med det der jeg Kitty! Jeg også mener at folk skal betale hvis de vil ha en katt (også huskatt!). Folk betaler jo for kaniner, rotter og undulater også, så hvorfor skal en kaste kattene etter dem? En får jo ikke heva statusen for disse kjæledyrene på den måten.

Jeg har heller ikke særlig erfaring med å ta meg betalt for katter jeg omplasserer, for til nå har jeg fått plassert de jeg ikke kan ha selv, hos venner og familie - og det uten vederlag mot at jeg har besøksrett selvfølgelig. Men jeg har gjort meg tanker omkring dette, og skal en katt omplasseres til folk jeg ikke kjenner så godt, så kommer jeg til å ta et par tusenlapper for katta, og den vil selvfølgelig være sterilisert/kastrert før den blir omplassert. Av prinsipp ønsker jeg ikke å selge avlsdyr til nedsatt pris; for jeg mener at et avlsdyr ikke taper seg i pris bare fordi det har blitt eldre. Om jeg noen gang kommer til å videreselge et avlsdyr vet jeg ikke. Skjønner (per i dag) ikke helt vitsen , er noen interessert i for eksempel min avlshunnkatt så kan de jo kjøpe avkom etter henne?
01/10/2008 10:04 #1000

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Priser på omplasserings/ voksne katter

Alle dyr koster penger. Til og med mus og ederkopper. Eneste katter som gis bort. Synes dette sier litt om statusen katten har som kjæledyr hos mange. Det er vanskelig å "bli kvitt" kattunger har jeg skjønt, men jeg ville heller hatt en huskatt til et par lapper enn en gratis en tror jeg. Det er jo bare en symbolsk sum. Alt koster penger, så det burde katter også.

Jeg har sett katter som skal omplasseres for helt opp til 10.000, det var en avlskatt, abyssiner. jeg synes og huske at dette var en "vanlig" avlskatt og ikke en import. Det vil vel være litt avgjørende om katten er ett år eller 4-5 år. En godt voksen katt er ikke sikkert man kan bruke videre i avl så veldig lenge, det kommer jo helt an på katten. Noe annet som påvirker prisen vil vel være kattens avstamming.

Men om det er riktig å da kalle det omplassering, om ikke det heller er salg er en annen ting. Her mangler vi vel en definisjon.

Jeg er helt enig med deg Kitty, at det kan tas bedre betalt for importkatter enn "vanlige". dette fører jo til nytt blod, som er noe vi trenger. Og dessuten er det ikke billig å importere katter, og det er en god del jobb for dem som gjør det. Det samme gjelder avkom etter importer, jeg synes oppdretter skal ha litt igjen for den flotte jobben som har blitt gjort med å importere en katt.

Jeg har forsåvidt ikke mottatt noen omplasseringskatt til nå, så har ingen personlige erfaringer med akkurat det. Men Rosita ble solgt som kosekatt når jeg kjøpte henne, rundt 6 mnd gammel, og da var det ikke samme prisen som for en katt jeg kunne bruke i avl. Siden Rosita var kosekatt var hun rimeligere. Dette synes jeg er riktig.

Når jeg tenker omplassering tenker jeg egentlig typisk huskatter fra dyrebeskyttelsen, koster noen hundrelapper, og er enten ferdig kastrert, eller det er krav om kastrering hvis det er kattunge. Jeg tenker også på katter som dessverre må flytte fra eigeren sin grunnet endringer i familiesituasjonen, flytting, allergi o.l. Hvis jeg noen gang må omplassere Soul og Rosita går jeg ut fra det blir en symbolsk pris og mest fokus på at de kommer til et trygt og godt hjem der de kan være seg selv. Men håper dette er noe jeg slipper å gjøre, at de kan få bli gamle hjemme hos meg.
  • Side:
  • 1
Det tok 0.43 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen