Gucci skrev:
Det var triste nyheter å få, spesielt når den var begynt å vokse å legge på seg. Jeg har drevet med oppdrett av travhester i en fjern fortid, og i det miljøet betaler man parringsavgiften kun på føll som blir over 7 dager gamle. Man regner da med at det etter den tiden ikke er hingsten som er årsken til at den ikke overlever. Kan det være de samme genetiske regler som gjelder for katter?
Jeg tar iallefall høyde for dette ved fastsettelse av parringsavgift, og tar kun avgift pr.7 dager gamle kattunger. Vi kommenterte dette med bare en kattunge i kullet på forumet for en tid tilbake. Det kan jo også være at feilen allerede skjer ved unnfangelse eller parring, uten at jeg har noe belegg for å mene dette, men det hadde vært interesant å høre andres meninger (erfaringer) om dette.

Interessant tema som kanskje hadde fortjent en egen tråd? Eller har du bare et lite ønske om å disse pappan til kattungen?
Selv tar jeg kun avgift for de kattungene som fortsatt lever etter fire uker etter fødsel. Å spekulere i årsaker til tidlig kattungedød uten grundige undersøkelser i hvert enkelt tilfelle, syns jeg har lite for seg. Selvfølgelig, hvis noen sitter på en forskningsrapport om dette temaet så hadde det straks blitt litt mer interessant.