Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Dommererfaring II
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)

EMNE: Dommererfaring II

12/10/2010 07:24 #8920

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Dommererfaring II

Admin: Denne typen innlegg burde gjerne vært i en egen avdeling?
Here we go:

På RORAK dag 2 hadde jeg for første gang en katt oppe til allround-dommer Berta Nemcova. Vi hadde hørt mye om henne allerede (som streng bedømning dersom du holdt katten feil osv), og nå var det vår tur.

Hun hadde (heldigvis) kun ABY a, og siden vi stilte med mange ganger NOM Cachupa, tenkte vi at det kanskje var den kjekkeste fargen for oss å gå opp med også.

Så feil kan man ta

Hun kommenterte ikke hvordan jeg bar fram vesla, men ellers ble mye kommentert. Konkret begynte det med at hun spurte om katten var fra amerikanske linjer. Et hyggelig spørsmål det?!
Men nei, det var fordi hun mente å se siameser i henne.

Smaken er delt som baken, og hun likte ikke "abyssineren" Cachupa.
Hun var nemlig både (blant annet) for muskuløs, såvel som for grasiøs.
Hun hadde for store ører som var satt for lavt og bredt fra hverandre, toppen var for høy og rund, øynene for skrå og pelsen under magen for mørk/aprikosfarget...

Hun hadde mange flere modige betraktninger (blant annet at ørene skulle sitte høyt og være rettet rett opp), men jeg må innrømme at disse egentlig ikke intresserte meg lengre.

Siden det kun var 3 ABYa (?) fikk Cachupa en bedømmelse.
BIV kunne dermed deles ut
Og hun ble til og med innrømmet "some charm"...

Ja ja. Vi får glede oss over resultatene Cachupa har fått allerede, og heller styre sterkt unna denne dommeren i framtiden.
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
12/10/2010 10:54 #8921

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv: Dommererfaring II

Er mållløs!!!!!!Det står vel ingen ting i standarden om Amerikanske og andre lands opphav skal være feil eller utslagsgivende. Da måtte hun vel ha bedt om å få se stamtavlen med mange generasjoner for å si at det finnes siam i denne katten ?
Vel så vet vi dette til en annen gang og som du sier henen styrer vi unna.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
12/10/2010 11:02 #8922

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Nok en gang er jeg bare så glad for at dette ikke er min første og/eller eneste utstillingserfaring. Tenk hvor trist en ny utstiller kunne blitt.

Jeg blir snarere arg.

Men det var ikke bare ABY'en som fikk gjennomgå.
Noen bengaler fikk høre at de skulle hatt større ører.
Og det var litt forunderlig for de fleste, siden de normalt får høre at de skal være mindre.

Og som nevnt, opptil flere fikk skjenn og dårlig bedømmelse pga måten katten ble holdt på på vei til bordet hennes.

Så det ikke selv, men en av de andre assistentene var svært opptatt av en katt som nok klikka etter at hun demonstrerte TYDELIG hvordan den skulle holdes...

Nei, spar oss....
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
12/10/2010 11:21 #8923

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Smaken er som baken, og takk gud for at den er delt. Så merkelig at dommere kan ha så splittede meninger, skulle ikke tro at det kun var en standard på abyssineren.
Hvordan mente denne dommeren at kattene skulle holdes egentlig? Fokuser på alle de andre flotte resultatene til din nydelige Cachupa, for hun er en skjønnhet
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
12/10/2010 11:49 #8924

• Jeg er en liten primadonna!
  • Tante Sur
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hun påsto til og med at halen var for lang - og måtte sjekke med standarden, før hun fant ut at den var ok likevel...

Det var ikke bare Cachupa som fikk slakt, de andre abyene var heller ikke etter boka i følge dommeren.
Det sto tre aby-eiere/bærere med fullstendig hakeslepp rundt bordet...
Det tok 0.47 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen