Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Familiekjærlighet .. Eller ikke? ;-)
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1

EMNE: Familiekjærlighet .. Eller ikke? ;-)

29/07/2010 23:06 #8344

• Caledorn
  • Fresh Boarder
  • FRAKOBLET

Familiekjærlighet .. Eller ikke? ;-)

Hei alle sammen - blir første innlegget mitt dette

Har i flere år vært slaven til to herlige Abyer - far og sønn - som går sammen som hånd i hanske. Har f.eks. den ene katten klart å luske seg ut et vindu (noe de er veldig glade i å gjøre hvis sjansen byr seg, selv om de skal være innekatter), så går den andre og leter etter unnalureren. Begge er for ordens skyld kastrater.

Nå har det seg slik at vi passer datter/søster til disse to, og hun bodde på badet vårt i noen dager før vi turte å slippe henne ut i stua. Baderomsdøra vår har en stor glipe under, så de kunne snuse på hverandre og mjaue litt til hverandre under den, og det gjorde de støtt og stadig. Så vi slapp henne ut i stua sammen med de to andre. I førstningen var det en del fresing og sånt, men ikke noe håndgemeng - så hun var ute sammen med sin far og sin bror (samme kull), uten at dette var noe større problem.

Men så har hun plutselig fått det for seg at det ikke er greit at de to andre bestemmer. Så nå må hun være på badet igjen, etter et par episoder hvor hun regelrett har rundjult de to kattene så pelsdottene flyr (takk og lov klipper jeg klør regelmessig er alt jeg har og si - har ikke vært noen andre skader en pelsdotter). Hun har ved et par anledninger klart å smette ut døra når vi har gått inn på badet (Abyer er jo som kjent relativt kjappe og smidige), og da er det rett ut i stua for å lete etter pappa og bror, for å gi dem juling og fortelle dem hvem som er sjefen. Er litt tungvint kan man trygt si.

Planen var at hun skulle bo her en måned - og det fungerer jo forsåvidt å ha henne på badet. Men jeg får fryktelig dårlig samvittighet for å sperre henne inne der alene. Hun er en ekstremt sosial og kjælen pus - og det er ikke fred å få hvis man går på do. Da skal hun klatre og kose hele tiden.

Er det noen som har noen gode tips til hva man kan gjøre for å forsøke å få dem til å gå sammen? Eller er det nærmest dødt løp? Hun er, for ordens skyld, ikke sterilisert - planen til eier er å ha et kull til på henne før hun skal steriliseres. Og det har vært snakk om at vi kanskje skulle ha henne på fôr, mens hun var gravid, og ha kattungene her til de var leveringsklare til salg. Men om det ikke er mulig å få dem til å gå sammen nå, så vil jo det å ha henne her i over et halvt år være helt håpløst - og spesielt i perioden hvor hun har fått kattungene sine. Hvis hun klarer å komme seg ut til de to andre i den perioden vil hun jo være helt krakilsk vil jeg tro.

Takker så mye for tips og råd!

MVH,
Morten
30/07/2010 08:26 #8345

• Jeg er en liten primadonna!
  • Tante Sur
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Familiekjærlighet .. Eller ikke? ;-)

Oi - den var ikke enkel...
Dvs svaret er egentlig ganske enkelt - dette er bare snakk om å finne en rangordning kattene i mellom og det kan gå ganske hardt for seg!

Problemet er at det også kan ta litt tid... med skrik og skrål og pelsdotter vegg-imellom.

Utfordringen for oss mennesker er å ikke blande oss inn. Hvis du skiller dem og sperrer henne av hver gang dette skjer, så må hun begynne på nytt hver gang hun slipper ut igjen.
Løsningen er et av to valg - enter la dem få gjøre opp seg i mellom en gang for alle - eller holde frøkna atskilt hele tiden.

Hun har ingen grunn til å fortsette kampen med de to, når de til slutt har forstått hvor skapet skal stå.
Det at de fikk lov til å snuse på hverandre gjennom glipen, var forresten veldig bra.

Men - der er vel alltid et men - noen hunkatter blir ekstra rabiate når de får kull. Så dere bør få henne tilbake så snart som mulig etter parringen. Og helst sørge for at hun i utgangspunktet ikke er så veldig lenge vekke fra dere etter dette oppholdet.

Selv synes jeg det er helt forferdelig å høre og se når de går i tottene på hverandre. Og jeg har holdt på å gi opp mange ganger. Men har holdt ut for kattenes del.
Men skal kattene bo hos oss for godt, så kan det være at vi lar dem få en enda lengre tilvenningstid med lukt og lyd før de får slippe løs blant de andre.

Noen andre her på forumet har kanskje noen tips til hvordan man kan la overgangen bli mer smertefri...?

P.s Noen få katter finner aldri ut av med hverandre. De er heldigvis i fåtall!
  • Side:
  • 1
Det tok 0.35 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen