Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Somali + Abyssiner
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Somali + Abyssiner

09/09/2008 21:05 #800

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Somali + Abyssiner

Sitter nå å lurer på hva man får når man parer en somali med en Abyssiner. Jeg har alltid trodd at hvis man paret en Aby, med Som så får man både Aby varianter og somali avkom.

Men så sier noen at det ikke kan komme somali avkom før 2. generasjon..?

Noen som vet?
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
09/09/2008 21:24 #801

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Somali + Abyssiner

Dersom man parer en Abyssiner med en Somali får man det man kaller en variant som vil se ut som en aby, men inneha et ressesivt Somali gen (Langhårsgen)på samme måte som med dillusjonsgenet (Blå og Fawn) må både mor og far ha dette genet inne for at muligheten for Somali ( eller dillusjon "fortynning". ) skal forekomme. Siden korthårsgenet er dominant og bare den ene parten har Somaligenet blir alle kattungene korthåret Aby/var og som sagt bærere av Somaligenet

Hvor mange generasjoner dette genet bæres vet jeg ikke men når det gjelder dillusjonsgenet regner man med 3 generasjoner
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
09/09/2008 21:28 #802

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg har blitt fortalt at 2.generasjon kan gi Somali... Hm.

Vurderer å omplassere/selge Quince (fordi han ikke går sammen med huskatten), og kjøpe en liten blå gutt etter han.

Problemet er at jeg ikke har 7500kr akurat nå, så vurderer om jeg kan pare han med Ariina så hun kan få unge etter denne somalien. Men selger vil kun ha somali tilbake...

Stress...

Det er så vondt når en katt skriker på meg, og jeg ikke har penger for øyeblikket
10/09/2008 10:24 #803

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

For meg er det aller viktigste i avlen, Gemyttet!!! Og etter som jeg har forstått så har ikke Quince helt stabilt gemytt ?? Bra om jeg tar feil. Vi vet jo at de aller fleste som kjøper katt er familier som vil ha en katt til kos og da er det veldig viktig at det er en katt med topp gemytt vi selger. Og skulle du få Aby varianter så er det jo enten som kos eller i somaliavlen de kan selges. I den rene Abyavlen er det ikke lov å blande inn varianter og dermed langhårsgenet.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
10/09/2008 12:40 #804

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Quince er på god vei til å få ett bra stabilt gemytt, jeg vet ikke hvorfor han er som han er - har mine mistanker, men vil ikke diskutere det på åpent forum.

Han må jo ha vært mer stabil før, siden oppdretter valgte å bruke han til 2 kull (nr 1 ble visst dødfødt, derfor prøvde de igjen så ble han kastrat).

Jeg kan jo nesten ingenting om somali avl, men som jeg har forstått så kan det komme somali avkom etter 2. generasjon. Det var bare det jeg ville vite egentlig.. når det kan komme somali avkom.
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.36 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen