Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Pellets i stedenfor sand ?
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)

EMNE: Pellets i stedenfor sand ?

01/04/2010 22:37 #7123

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Pellets i stedenfor sand ?

Er det noen av dere som har prøvd og eller bruker pellets i stedenfor kattesand ?
Jeg var i Sverige en dag denne uken og da kjøpte vi en slik boks og pellets
www.peewee.se/
Jeg vet at noen har veldig god erfaring med dette så jeg hadde lyst til å prøve dette for å slippe all den sanden rundt omkring i huset med fotspor oppå glassbord etc, etc.
Men ingen av mine katter vil gå i den kassen, jeg har lagt litt pellets i to av kassen og bare bitte litt i en av kassene. Resultatet er at alle kattene går i den kassen med minst pellets i Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta før de kan komme til å gå på pelletskassen. Hadde håpet på at dette skulle bli sim sala bim og så var det greit, men nei det ser ikke slik ut akkurat. Men jeg gir ikke opp enda.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
01/04/2010 23:10 #7124

• Abyssineroppdrett
  • Mayas Pride
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Pellets i stedenfor sand ?

Jeg har ingen erfaring med pellets. Men har vært på besøk hos flere som bruker dette. Det er jo flere fordeler med den; den støver ikke, man slipper å sope sand. MEN noe som er veldig viktig hos meg er at INGEN som kommer på besøk til oss skal si at de kan lukte at vi har innekatter. Det lukter hverken av kattetoaene eller at vi har fertil hannkatt i huset Jeg ber folk være helt ærlig når jeg tar en stikkprøve og spør med jevne mellomrom, og vet at hadde det luktet så hadde de sakt det. De som jeg har vært på besøk hos og som bruker pellets, der kan man kjenne lukt.

Så jeg kunne ikke tenke meg å bruke pellets. Da soper jeg heller sand 100 ganger om dagen (noe jeg kanskje gjør, om jeg tenker meg om). Hater å tråkke i sand. Det skal være helt sandfritt på gulvet på f.eks. kattungerommet. Så der er jeg opptil flere ganger daglig å soper opp hvert sandkorn
02/04/2010 10:56 #7125

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Der jeg har vert som det blir brukt pellets lukter det ikke noe, selvfølgelig skal ikke avføring bli liggende på toppen i kassen, den tar man å kaster i toalettet. Og er man hjemme hele tiden så er ikke dette noe problem. Det som jeg synes er ille med sand er at når kattene er på do så blir de litt våte under bena ofte og sanden henger på. Så går de gjerne i stua og oppå glassbord ( som vi har flere av) og disse sporene er vanskelig å vaske bort. Samt at sanden støver veldig når en fylle på og ofte er det en lukt av sanden som jeg ikke liker. Prismessig så skal pellets være mye rimeligere i bruk dersom en har mulighet til å kjøpe på felleskjøpet. ( det har vi i nærheten)
Den sanden som ligger forran kassen er lett å få bort ja, men deilig om en kunne slippe den også.
www.javrocs.com
04/04/2010 19:21 #7126

• Katter som eeeeelsker mennesker:-)
  • Kitty
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Vi har kun PeeWee doer nå og har hatt det i snart 2 år tror jeg

Vi er super fornøyde og kommer aldri til å bytte tilbake til sand, perler eller annet vræææl...

Når vi begynte med pelletsdoene så var vår fremgangsmåte sånn som dette:
De første to ukene så hadde vi like mange "gamle" doer som alltid pluss to PW doer, vi passet på at PW doene alltid var rene og pene og lot de andre vanlige doene bli ganske skitne innen vi tømte de.
Etter hvert som katten foretrakk PW doene så tok vi vekk en etter en vanlig do og erstattet de med PW doer.
Jeg brukte sikkert rundt 2 måneder på skiftingen fra vanlige doer til å kun bruke PW doer.
Vi tok byttet under så pass lang tid for at vi skulle unngå at noen skulle protestere med tissing eller skiting andre steder enn i dokassene.

Vi har fertile hunner og hanner, kastrater og kattunger og alle bruker PW doene.
Hvis noen sier at det lukter av en PW kasse så er det sikkert ikke rengjort på en stund.
Hannkattpiss lukter ikke noe mer enn vanlig kattepiss her i huset.
Selvfølgelig stinker det drit når noen har vært på do å bæsjet men det gjør det i vanlige dokasser også.

PW og pellets er ikke bare billigere enn vanlig sand det er også mye bedre for kattene, innemiljøet og utemiljøet vårt.
Det er også en meget hygienisk kattedo, siden alt væske forsvinner ned i beholderen under sammen med våt pellets.
Denne beholderen tømmer du noen ganger i uken og vasker den. Avføring tar man vekk noen ganger om dagen eller med en gang det kommer en ny ladning fra kattene

Hvis man får sykdom i katteriet så er det mye lettere å rengjøre doene med god samvittighet enn med vanlige "sanddoer".
Når vi har kattunger så bruker vi vanlige utstillingsdoer med pellets i.
Da kan man skifte all pelletsen i doen og vaske doen hver eneste dag.
Det er ikke farlig om kattugene spiser pellesten heller den blir til sagflis med en gang den blir våt og skaper dermed ikke en farlig forstoppelse.

Så vi er super fornøyde og skjønner ikke folk som gidder å betale mange hundre kroner i uken for kattesand, perler eller annet når man kan få tak i dette mye bedre alternativet

En sekk kattesand på 15 kg og ca 150kr varte her i huset ca 5 dager, en sekk med pellets fra Felleskjøpet på 15 kg koster ca 55 kr og varer i ca 1 måned
Jeg har nå 8 katter og 6 kattunger så regne stykket bør tale for seg selv.

PeeWee doene koster vel nogelunde det samme som vanlige kattedoer så ikke er det så mye dyrere der heller.
Eneste dumme er at de ikke har tak men de holder vistnok på å jobbe med den saken...
Av Sina Bass (N)
Abyssiner oppdrett.
Tlf: 53 50 11 66. Mob. 922 81 585.
www.sinabass.com
04/04/2010 21:51 #7129

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Takk for denne gode orienteringen på hvordan du introduserte disse kassene for dine katter. Jeg har stående den nye i sammen med de andre kassene, samt at jeg har blandet noe pellets i sandkassene. Foreløpig er det ingen som har vert på den nye. Jeg har lurt på om det er noen vits i å la den stå eller om jeg skal gi den bort til de som får kattene til å bruke den. men siden du skriver at det tok så lang tid hos deg så er ikke håpet ute enda skjønner jeg.
At det jobbes med å få lage tak på dem ser jeg på som veldig positivt, tror at katter som er vandt med å gå i slike kanksje lettere kan godta pelletskassene da.
www.javrocs.com
Det tok 0.42 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen