Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Gruppeendringer
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1

EMNE: Gruppeendringer

18/07/2008 15:13 #595

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Gruppeendringer

det har gjennom årene vært snakk om å endre gruppene, og med så mange forskjellige type katter vi har i gruppe 3 kunne jeg tenkt meg følgende endringer: Britisk korthår som i sin tid ble brukt til å lage den nye rasen Exotic korthår flyttes til gruppe 1. Somali flyttes til gruppe 2 da dette er der den naturlig hører hjemme (Nå vet jeg at der er en del Somalieiere som knurrer). Videre ville jeg ha flyttet rexene over til Gruppe 4, og da ville vi i gruppe 3 bare hatt katter med kort tettliggende pels.
Hva syns dere.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
18/07/2008 16:04 #597

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Gruppeendringer

Jeg synes det er ett veldig bra forslag. Som (fersk) Somali - å aby eier, så knurrer jeg ikke. For selv om Aby og Som er søsken raser, så blir det på en måte litt feil å stille de mot hverandre i kl 3. Siden de andre har kort pels, og Som har semilang.

Likte spesielt godt forslag om å flytte bort briten (Har ikke noe imot de, men Lone Lund trakk min Arinna for best Hunn katt, og gav den til en brite ) Også har de jo en heelt annen type bygning og pels enn Aby.

Rexene kan også fint flytte, de har jo krøllete pels. Ikke kort tettliggende.
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
19/07/2008 01:37 #600

• Ororina
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Så det var oppe et forslag til FIFe i år igjen omkring dette emnet, så det er nok flere der ute som ønsker å få gjort en endring i de ulike kategoriene.

Å flytte somalien til kategori 2 blir feil mener jeg, da må i såfall American Curl Korthår flyttes til kategori 3...

Og hva har rexene i kategori 4 å gjøre? Rexene er jo ingen orientalere...

Brittene til kategori 1? Men det vil jo bryte totalt med argumentet om å flytte somalien til kategori 2!

En inndeling av de ulike rasene, bør være godt gjennomtenkt, og det bør ikke dukke opp noen tvil om hvilken kategori, nye godkjente raser skal plasseres.

Har inntrykk av at mange er misfornøyd med den inndelinga vi har i dag, men så lenge ingen klarer å komme opp med et bedre alternativ, så må vi nok leve med den inndelinga vi har i dag.

Å endre på inndelinga vil ikke bli lett - særlig ikke med tanke på at ikke alle dommerne er allround-dommere.

Og når vi nå først er i gang med å drømme om ei ny oppdeling av kategoriene, kan jeg jo komme med mitt forslag
1. Sofaputene (ex PER, BRI, RAG, SBI...)
2. Rett fra skogen (ex NFO, SIB, MCO, KBL...)
3. De hyperaktive (ex ABY, SOM, BEN, BUR...)
4. De snåle (ex. SIA, DRX, CRX, SPH...)

Men denne inndelinga er ikke nødvendigvis så veldig "vanntett", for jeg ser for meg at det går an å krangle om hvor en skal plassere de ulike rasene ettersom de kan passe inn under flere av kategoriene, men ikke værre enn den vi har i dag
19/07/2008 15:26 #601

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Mitt forslag til endringer var som sagt, et forslag! om dere liker det eller ei har mindre betydning. Det jeg hadde håpet var at vi kunne diskutere dette på lik lingje med andre synspunkter, og sier hva vi syns om emnet, uten å sette nedsettende karakteristikker på andres kjæledyr.

Jeg satte Britich korthår i gruppe 1 på grunn av typen, at der allerede var en korthårskatt av samme type der, og at det er en liten gruppe som trenger flere katter. Somali vil jeg flytte til gruppe 2 på grunn av pelskvalitet, men med et snitt på 2-3 Somalier på hver utstilling så utgjør ikke de den store forskjellen. Der er vel nesten for mange katter i den gruppen allerede uten at vi skal dytte på dem flere. Cornish rex syns jeg har et veldig Orientalsk preg, og syns derfor den hadde passet veldig bra i gruppe 4 som også er en liten gruppe og da syns jeg at det bare var naturlig at Devon rexen slo følge.

Men jeg er enig med Ororina i at der er mange hensyn å ta og mange andre raser som også sikkert kunne vært flytta på.
Vet du noe om hva det forslaget til endringer som var oppe i fife gikk ut på?
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
  • Side:
  • 1
Det tok 0.46 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen