Så det var oppe et forslag til FIFe i år igjen omkring dette emnet, så det er nok flere der ute som ønsker å få gjort en endring i de ulike kategoriene.
Å flytte somalien til kategori 2 blir feil mener jeg, da må i såfall American Curl Korthår flyttes til kategori 3...
Og hva har rexene i kategori 4 å gjøre? Rexene er jo ingen orientalere...
Brittene til kategori 1? Men det vil jo bryte totalt med argumentet om å flytte somalien til kategori 2!
En inndeling av de ulike rasene, bør være godt gjennomtenkt, og det bør ikke dukke opp noen tvil om hvilken kategori, nye godkjente raser skal plasseres.
Har inntrykk av at mange er misfornøyd med den inndelinga vi har i dag, men så lenge ingen klarer å komme opp med et bedre alternativ, så må vi nok leve med den inndelinga vi har i dag.
Å endre på inndelinga vil ikke bli lett - særlig ikke med tanke på at ikke alle dommerne er allround-dommere.
Og når vi nå først er i gang med å drømme om ei ny oppdeling av kategoriene, kan jeg jo komme med mitt forslag
1. Sofaputene (ex PER, BRI, RAG, SBI...)
2. Rett fra skogen (ex NFO, SIB, MCO, KBL...)
3. De hyperaktive (ex ABY, SOM, BEN, BUR...)
4. De snåle (ex. SIA, DRX, CRX, SPH...)
Men denne inndelinga er ikke nødvendigvis så veldig "vanntett", for jeg ser for meg at det går an å krangle om hvor en skal plassere de ulike rasene ettersom de kan passe inn under flere av kategoriene, men ikke værre enn den vi har i dag