Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Dommer-kommentar
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)

EMNE: Dommer-kommentar

07/12/2009 21:28 #5730

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Dommer-kommentar

Som kjent hadde jeg den ære å få bære fram en katt til bedømmning hos Marie Westerlund på Adelkatten nå i helgen (05dec09). Dette var min første gang for dommeren og jeg var jo således en smule spent, advart som jeg var.
Det som møtte ekvipasjen var dog i grøvste laget.

Katten ble fra første pote sto på bordet "slaktet" - ingenting overhode var bra, ok eller i nærheten av standard. Dvs øynene var godt formet, det skal hun ha.

Men absolutt alt annet var for dårlig!(!!)
Katten var for liten, kropp var for kort, beina var for lave, fawn-fargen var feil, tickinga for svak – særlig på sidene, hun virket å være mer sølv enn fawn, ørene var for små, ørebasen for liten, toppen for lav og for liten, snuten var for spiss og kondisjonen ikke bra (hun løsnet noen hår på bordet).

Disseksjonen ble avlevert rimelig kontant og med svært liten forståelse for at det var eieren hun snakket til. Eller var det eieren hun egentlig ønsket å treffe? En kan undre.

Etterhvert skrev hun ned hovedpunktene og konkluderte lite overraskende med at vi selvsagt ikke fikk cert.

Jeg skal innrømme at jeg synes opplevelsen var både ekkel og urettferdig. Men den var også utenpå hva jeg kan godta. Jeg mener at vi er lite tjent med dommere som oppfører seg slik som dette. Jeg tenker med gru på hvordan andre og mindre erfarne eiere ville reagert…

Neste ”overraskelse” kom da jeg forsøkte å tyde dommerseddelen. Her står det pussig nok lite og ingenting av det som fremkom muntlig ved dommerbordet.
Hvorfor det mon tro...

Som utstillere skal vi selvsagt godta og forstå at nettopp vår katt ikke nødvendigvis er verdens vakreste etter standarden. Men mens noen dommere alltid legger vekt på det positive, finnes det altså også de som gjør det motsatte. Og som nærmest søker å ”mobbe” noen fra å stille sine katter. Med tanke på at det er for få aktive dommere og så vidt jeg forstår også for svak tilvekst, så er dette et reellt problem.

Etter å ha diskutert litt med andre erfarne utstillere har jeg tenkt å klage på denne dommerens oppførsel. Jeg håper andre også vil ta tilsvarende skritt når og dersom utilbørlig oppførsel oppleves.

OBS! Det er ikke at katten mistet sitt cert som er problemet og årsaken til min klage. Ei heller at dommeren mener ting som ikke henger på greip. Det skal vi tåle. Klagen min handler om den fullstendige mangel på respekt for kjæledyret og dens eier som dommeren demonstrerte. Den handler også om det fullstendige misforholdet mellom en horribel overhøvling muntlig og en fair nok ”kvittering” etterpå.
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
07/12/2009 22:12 #5732

• Katter som eeeeelsker mennesker:-)
  • Kitty
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Dommer-kommentar

Dete støtter jeg helt og fullt.

Denne dommeren er ikke en god dommer hun dømmer på en måte som jeg kaller trynepolitikk. Dvs hvis hun kjenner og liker oppdretter/eier på en katt så får den masse skryt og gode ord den får sert og gjerne biv og nom i samme slengen.... Hun liker hyperekstreme abyer.
Hvis en av hennes "venner" i kattemiljøet kommer med sine katter, så vinner denne personens katter det meste
Er det slik det skal være???
Det er ikke bare Marie Westerlund som er slik det skal være sagt men hun gjør det så gjennomført. Hun tror hun kan alt og hun liker å la andre tro det også!
Av Sina Bass (N)
Abyssiner oppdrett.
Tlf: 53 50 11 66. Mob. 922 81 585.
www.sinabass.com
08/12/2009 00:15 #5737

Hmm..Dette er jo helt uhørt!!! Man betaler tross alt masse penger for å dra på show, men det betyr ikke at dommerne er gud heller. Man har rett til en saklig og rettferdig bedømmelse, og det betyr jo ikke nødvendigvis at man trenger å vinne hver gang.

Jeg har hatt dommeren det er snakk om en gang, og da var hun grei faktisk. Men hun sa med engang: er dette varianter?"
Så det så hun visst da jeg kom med de to meter fra bordet. men vi fikk bra og saklig bedømmelse, fast jeg vet hun har slaktet mitt kulls pappa. Fordi han ikke var riktig abystandard.. og dere kan tro jeg slet med å holde kjeft da hun skrøt over hvor flink jeg hadde vært til å få inn abylooken i somaliavlen med dette kullet..hehe..Så det var litt ironisk.
08/12/2009 13:30 #5749

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg syns også at vi må få satt en stopper for disse dommernes oppførsel. Hvis de ikke kan vise alminnelig folkeskikk på en utstilling får de finne på noe annet å gjøre, disse menneskene er jo en direkte årsak til at mesteparten av utstillingen blir mer eller mindre ødelagt, vi vet jo at nesten alle andre dommere ikke har noen problemer med å påpeke en katts feil uten at dette på noen måte føles ubehagelig.

Når det gjelder Maria Vesterlund var nok årsaken til hennes vrede at Galgviddraumen var så "uheldig" å slå en av hennes katter på bivutaket på Agderkattens utstilling,et uttak hun var veldig uenig i,og fortalte Christian hvor stygg hans katt var og hvor flott hennes var, og det var nok hevn for den opplevelsen hun tok nå.

Jeg syns Christian fra Galgviddraumen skal ha all honnør for at han nå tar afære og sender inn en formell klage på hendelsen, og på denne måten formelt nekter å godta hennes oppførsel. En reaksjon som bør etterfølges av oss andre om vi får en lignende opplevelse, det er bare slik vi enten kan kvitte oss med de eller at de får en reprimande og forhåpentligvis skjerper seg.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
08/12/2009 13:50 #5750

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hun har nok god hukommelse hvis hun husker slikt. Da lurer jeg på hva galt jeg gjorde da jeg på en Jærkatt utstilling for noen år siden, 4 år siden tror jeg, opplevde det samme. Jeg hadde aldri truffet henne før, men opplevde å få samme behandling av vedkommende.

Siden har jeg ikke meldt på til utstillinger hvor jeg så at hun var invitert som dommer, med et unntak. Jeg trengte heldigvis kun et cert på kattene. Så jeg kunne trekke dem en dag hvis jeg skulle fått henne som dommer.Da meldte hun heldigvis avbud.

Det er viktig at vi som utstillere markerer overfor våre klubber at den dommeren ønsker vi ikke på vår klubb's utstillinger. Noe som er helt lov. Og et sted må vi begynne jobben med å få vekk slike dommere.

Det er også viktig å støtte opp om våre dommer elever slik at vi har flere dommere å velge mellom og da kan unngå å bruke de som oppfører seg på denne måten.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
Det tok 0.41 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen