Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Foring av kull
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1

EMNE: Foring av kull

06/07/2008 16:15 #555

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Foring av kull

Jeg er enig med deg Galgviddraumen at dette er et så viktig og interesant tema at vi legger det ut under en egen tråd.

Det er ikke like lett å vite hva som er riktigst å gjøre når det gjelder kattebebiser.Jeg har gjennom årene hatt ca. 30 kull og erfaringene er omtrent like mange, det jeg tenker mest på er at vi her har med dyr å gjøre som har en mavesekk på størrelse med en liten drue, og at det da er litt viktig hva vi putter inn dit. En kattunge har som katter flest lett for å tilvenne seg uvaner, og vil ikke alltid favorisere det sunneste alternativet. Om det da er viktigst å servere den sunneste alternativst (baby/kittenfor) eller det mest populære er jeg ikke helt sikker på. De begynner å nappe til seg fast føde fra cirka 4 ukers. alder, men akkurat i begynnelsen ammer de moren i tillegg så da er det ikke så viktig. Men så var det det med uvaner da, vet at en del oppdrettere gir sine kull rå kjøttdeig uten noen som helst tilsetning. Andre kjøper okse eller grisehjerter som de skjærer opp, fryser i små porsjoner og gir som tilleggsfor til kattene sine. Det er viktig at rått tilleggsfor blir frøset for å ta knekken på eventuelle bakterier som finnes i disse produktene. Så er det vel som ellers i vårt kattehold, erfaringene er mange.

Ps. Den der "ytterst bossy og meg først"
katten som du nevner, er det en som kommer fra meg??? I så fall vil jeg bare si at det er en egenskap hun har tilegnet seg i ditt hjem ikke i mitt!.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
06/07/2008 18:50 #556

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Foring av kull

Jepp, hun er en liten ramp den lille - og har lært seg å klabbe til de andre når hun vil ha akkurat DEN biten.
Det virker som de andre tolererer det siden hun nok er sett på som babyen i huset fremdeles, men blir det for ille, så får hun sitt pass påskrevet...

Okse/grisehjerte (kjøpt frosset hos slakteren) er en hit hos to av kattene våre, mens de to andre bare slikker i seg det tinte blodet.
Vi prøver å "rotere" på våtforet slik at det ikke blir for ensidig, men det er utrolig hvor forskjellige preferanser de fire individene har - og hvor "såret og vonbrotne" de blir når det ikke er hva de forventer den dagen.

Men dette var en liten digresjon.

Tilbake til trådens tema: Hva er best for de små?
Som nevnt i den andre tråden (Livretter), så har våre unger ikke satt særlig pris på babytørrfor - de vil ha det mamma spiser, takk!
(Selv om de nok får i seg en del av babyforet også...)
Kan det være skadelig for dem på noen måte å gumle mammas mat? "Knortene" er jo en del større. Hva med å bløte dem i vann slik at de ikke kan havne på tvers?
Hvordan unngå at de plukker opp de voksnes uvaner?
Geitemelk som tilskudd eller bare vann?

Kan nevne at vi ikke har hatt diare hos våre unger - kun et snev av den litt løse magen de så ofte får når de skal fra mammas egen produksjon til litt mer solid føde, så noe har vi nok gjort rett!

Øs av erfaringer, folkens!
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
06/07/2008 20:49 #557

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Foring av kull

Jeg har en skål med vann og en skål med babytørrfor stående ved siden av "senga" til mor og barn når de skal begynne med fast føde. jeg lager også til en utstillingsdo til kattungene da de som regel poroduserer mer avføring en mammaen klarer å hanskes med, pluss at den får en noe annan konsistens. Jeg har også gjort forsøk med med både kitten og babyfor stående ved siden av hverandre, og det rare er at de velger kittenfor hver gang. Når det gjelder geitemelk så er det det nærmeste vi kommer kattemelk og kan være et godt fortilskudd, men når det er melka de skal vennes av med så blir det lite brukt hos meg. Jeg har også forsøkt med rå kjøttdeig som er noe av det mest naturlige en katt kan spise og den maten en kattunge får ute i naturen. Selv om oksekjøtt ikke er det som som står oftes på menyen ute i det fri, så er det Gildes familiedeig som er favoritten, Den uten tilsetning av salt og vann. Dette var noen av mine erfaringer, og nå vil jeg svært gjerne høre noen av deres.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
  • Side:
  • 1
Det tok 0.48 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen