Høres ut som agurknytt...
Men som fugleelsker og motstander av implanterte dyrearter, så er det jo klart at forslaget har endel for seg.
Noen år for sent bare..? (Lett spøk. Allerede vikingene hadde jo katt... Muligens helt tilbake til folkevandringen.)
Eneste poenget må være nær spesielle forekomster av fugl.
Ang antallet så vet jeg ikke hvor mange katter som finnes utegående i Norge?
Men vår Vivi, som har hus-rekorden med 3 fugler på 30min, ville nok kunne hjulpet til i statestikken okke som.
Poenget er som dere andre skriver at dette utgjør en reell seleksjon i bestandene.
På den annen side er det blitt ufattelig mye mindre småfugl i Norge 10-år for 10-år.
Bare spør de eldre, eller tenk tilbake på egen barndom.
I mange deler av landet er skremmende lite igjen av de helt vanlige fugletypene som vanlige spurv og meis.
En annen synsvinkel gjør at jeg i alle fall er i ferd med å bli lett motstander av frittgående katt.
I alle fall av egne katter/eget oppdrett.
Vi har mistet 3 kjære pga av bil i tiden de fikk gå løse. Etter at vi har holdt dem inne så har vi ikke mistet noen...
Hadde vi drevet med hund hadde vi vel neppe latt dem løpe løse...? Men det har vært harde diskusjoner rundt det og i bygder, om ikke i byer. Hundens velferd mot småviltets seleksjon...
Skjevheten i begge eksempler handler om at våre kjæledyr som tar seg raid utendørs, gjør det for "morro"-skyld - de går jo bare hjem og spiser etterpå. For byttedyrene handler det om å overleve.