Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Båndtvang på katt
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)

EMNE: Båndtvang på katt

28/09/2009 23:11 #4770

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Båndtvang på katt

Båndtvang på katt

Satt i fred å ro å så på 21 nyhetene på TV 2 i kveld der dette skjokkerende innslaget ble presnentert. og det var ikke noen hvemsomhelst som annonserte dette forslaget, men selveste lederen for Norsk Ornitologisk forbund. Hans påstand var at våre uskyldige små var skyld i ca 5 millioner fugledrap hvert år, en horribel påstand spør du meg Men han ville at vi enten skulle sette på de bjelle eller at de skulle gå i bånd. Han fikk også støtte av en forsker innen det samme fagfeltet. Jøje meg.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
28/09/2009 23:49 #4771

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Båndtvang på katt

Denne diskusjonen har jeg også fått med meg, dog på vg-nett.
Jeg er forsåvidt for at påbud om merking av katter (var en del av debatten det også)

Men ikke pokker om jeg setter bjelle på prinsessene på hytta. Må jo være forferdelig å gå å høre på den ringingen hele tiden. Har hørt det ikke skal være helt bra. Første jeg gjør når jeg kjøper halsbånd er å ta en tang og knipe vekk bjella.

Nå går jo forsåvidt mine i bånd uten å protestere så mye, men synes det er vel drøyt med båndtvang.

Kan ikke tro at katter dreper så mye som 5 millioner småfugler årlig.
29/09/2009 00:42 #4773

• Katter som eeeeelsker mennesker:-)
  • Kitty
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Disse fantastiske eller rettere sagt fanatiske folkene skjønner jo ikke noe.
Hvor mange fugler, mus og andre krypdyr hadde det ikke funnets om ikke kattene fanget sin del hvert år???
Snart blir vanlige katter sammenlignet med jerv, ulv og bjørn. Da skal det sikkert innføres jakt på de også... Setter ting litt på spissen her da men jeg blir litt oppgitt når sånne mennesker kommer med uttalelser som ikke henger på greip(i mine ører)
Jeg har hatt katt i maaaange år.
En av mine tidligere katter fikk lov å være ute/inne katt.
Hun hadde flott halsbånd med bjelle.
Jeg syntes jo synd i disse små pippipene som hun drepte sånn av og til....
Derfor fikk hun bjelle på halsbåndet.
Men etter hun fikk bjelle og alt skulle være bedre for småfugler og mus.
Så fanget hun mer byttedyr en noengang
Det virket som om byttedyrene hennes ble vandt til å høre lyden av hennes bjelle når hun lusket rundt og til slutt gikk de i fellen uansett...
Forstå det den som kan

Ellers så kom de jo med noe bra i forslagene sine også. Alle katter skal være idmerket og dermed registrert
Av Sina Bass (N)
Abyssiner oppdrett.
Tlf: 53 50 11 66. Mob. 922 81 585.
www.sinabass.com
29/09/2009 01:35 #4774

Det sies at katten er fremmed i vår fauna ja, og at den dreper mange småfugl, men 5 mill? Er ikke det en bra form for seleksjon så vet ikke jeg, de tøffeste og smarteste fuglene lar seg ikke fange og bli drept av pus. Ergo sprer disse sine "gode gener" videre :survival of the fittest. Det er jo sånn naturen funker. De truede fugleartene kommer slite uansett: Mr ornitolog, fang inn et par av de sjelden fjærkre og start oppdrett for å få opp antallet sier nå jeg!!!
29/09/2009 10:19 #4775

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Høres ut som agurknytt...
Men som fugleelsker og motstander av implanterte dyrearter, så er det jo klart at forslaget har endel for seg.
Noen år for sent bare..? (Lett spøk. Allerede vikingene hadde jo katt... Muligens helt tilbake til folkevandringen.)

Eneste poenget må være nær spesielle forekomster av fugl.

Ang antallet så vet jeg ikke hvor mange katter som finnes utegående i Norge?
Men vår Vivi, som har hus-rekorden med 3 fugler på 30min, ville nok kunne hjulpet til i statestikken okke som.

Poenget er som dere andre skriver at dette utgjør en reell seleksjon i bestandene.

På den annen side er det blitt ufattelig mye mindre småfugl i Norge 10-år for 10-år.
Bare spør de eldre, eller tenk tilbake på egen barndom.

I mange deler av landet er skremmende lite igjen av de helt vanlige fugletypene som vanlige spurv og meis.

En annen synsvinkel gjør at jeg i alle fall er i ferd med å bli lett motstander av frittgående katt.
I alle fall av egne katter/eget oppdrett.

Vi har mistet 3 kjære pga av bil i tiden de fikk gå løse. Etter at vi har holdt dem inne så har vi ikke mistet noen...

Hadde vi drevet med hund hadde vi vel neppe latt dem løpe løse...? Men det har vært harde diskusjoner rundt det og i bygder, om ikke i byer. Hundens velferd mot småviltets seleksjon...

Skjevheten i begge eksempler handler om at våre kjæledyr som tar seg raid utendørs, gjør det for "morro"-skyld - de går jo bare hjem og spiser etterpå. For byttedyrene handler det om å overleve.
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
Det tok 0.27 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen