Hanno ulykkesfugl
Hanno, vår fawnkastrat gutt er en skikkelig ulykkes fugl. Som jeg vel har fortalt før så sliter vi med å holde han innesperret i kattehagen. Uansett hva vi gjør kommer han seg over. Vi har jo tenkt strøm men ikke kommet så langt. Når han kommer inn igjen går han stort sett inn i hagen igjen. I går kveld så jeg han kom men han klarte nesten ikke å klatre over. Da var halve halen revet av inn til benet. Det var helt forferdelig å se på. Ringte dyrlegen, men det var jo såklart ingen hast... Måtte komme tilbake i dag på morran. Så vi troppet opp når de åpnet i dag, og han fikk amputert halve halen. Virket ikke som han hadde så vondt i går, men etter at han våknet har han hatt skikkelig vondt. Men han får smertestilende og antibiotika. Så det går seg til. Vi aner ikke hva som har skjedd, men han må ha hengt fast i noe.
Dette er ikke eneste gangen han har vært utsatt for noe. En gang var han borte i flere dager. Vi lette og lette og etter 6 dagers leting fant jeg han i toppen av sannsynligvis det høyeste treet et stykke inne i skogen. Et tre som ikke hadde noen grener nedover, kun noen få helt på toppen der han satt. Matfar fartet avgårde til kraftverket og hørte om de kunne hjelpe oss. De hadde ingen inne som kunne hjelpe, men vi kunne låne stolpesko og utstyr og klatre opp selv. Jeg stod nede å så på at matfar klatret med hjertet i halsen, for han er ikke glad i høyder. Til slutt kom han seg opp og klarte å få Hanno innafor jakka. Men han var jo så glad over å bli hentet at han ikke klarte å holde seg i ro. Så det var ingen enkel tur ned igjen. Da var det såvidt Hanno klarte å stå på bena da han kom hjem, men han lærte ikke noe av dette og det tok ikke lang tid før han var eventyrlysten igjen.Så en gang jeg skulle lukke bildøren fant han ut at akkurat da ville han inn i bilen, og det resulterte i knekt kjeve. Røntgenen viste at det hadde lagt seg fint på plass så det ville gro fint uten operasjon, men han måtte kun spise våtfor i 6 uker. Men det var jo bare helt greit. Og heldigvis ble kjeven helt fin igjen. Fremdeles er jeg redd for at han ikke har lært, så nå får han virkelig ikke lov til å gå ut før vi har fått opp strøm. Spørs bare om det vil kunne stoppe han...