Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Siste nytt fra veterinærfronten
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1

EMNE: Siste nytt fra veterinærfronten

03/07/2009 14:53 #3886

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Siste nytt fra veterinærfronten

Jeg var i dag innom min veterinær for å kjøpe en tbl. av Drontal markkur. Ja sa hun, fra og med 1 juli er all, absolutt all markkurmedesin resptbelagt. Så selv om jeg kjøpte over disk der så måtte jeg altså betale kr. 40 for en respt som jeg ikke skulle ha. De andre kattene har akkurat fått sine doser, så jeg hadde bare behov for en tbl. og den koster kr. 50,- + respt kr. 40,- så da kom den påkr. 90 + veterinærhonorar kr. 40.-. Er dere med ? Altså totalt kr 130.-
Da kan en jo tenke seg at det er mange som ikke gidder å gi sine katter markkur, nå tenker jeg spesielt på alle som " bare" har en huskatt.
Jeg skjønner ikke vitsen med dette, det er da ikke mulig å missbruke slike midler vel ?
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
03/07/2009 16:45 #3887

Sv: Siste nytt fra veterinærfronten

Dette visste jeg og har allerede hamstret masse.

Det er både for og ulemper mot dette. Ulempen er jo at det blir dyrere, også at folk på feks landsbygda som allerede ikke gidder å kjøpe ormekurer til huskattene sine allefall ikke orker noe mere nå som det er mer pes og dyrere. (som du sier)

Fordelen er jo at man får markekurer som fungerer. I følge veterinærer er det kommet bevis for at en del ormer er resistente, og at markekurene ikke tar ormen hos katter

Dessuten mener mange veterinærer at vi som driver katteavl overforbruker markekur, feks hvor sannsynlig er det at en kattunge av en innekatt skal måtte trenge ormekurer x antall ganger som det står på panacur'en feks?.

For min del blir det mer pes, men jeg foretrekker heller litt dyrere ormekurer og at dem faktisk virker, enn resistens.

I Sverige har det jo noe som heter "kolla masken", dvs man kan teste for å se om det finnes mark i katten din. Det er visst rådyrt. Jeg håper likevel ikke det kommer så langt at man må teste kattene for mark før de får resept på ormekur.

Helt ærlig synes jeg kun veterinærer burde selge ormekurer da, og heller vurdere hvert tilfelle hvem som får kjøpe hos dem. Latterlig at du måtte betale for en resept og veterinærhonorar, det kunne bare blitt solgt over disk der mener jeg....
04/07/2009 10:21 #3890

• zkrubbe
  • Junior Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Siste nytt fra veterinærfronten

Ja det er trist, men sådan har det jo snart været længe, i Danmark, at alt er på recept, og vi skal faktisk, også lave afføringsprøver, men det er alligevel de færreste dyrlæger der kræver det, jeg oplever, at der bliver slækket på reglerne med tiden, så der er håb forude,

Sidst jeg købte ormekur, fik jeg 20 stk. milbemax.vet til killinger for 252kr. og det er vel ok
Ha en god dag

www.zkrubbes.dk kik, gerne forbi, jeg elsker besøg.
04/07/2009 10:36 #3891

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Siste nytt fra veterinærfronten

Det er da jammen godt at vi slipper å ta med avføringsprøver her ,såvidt jeg vet da.

Det midlet du nevner her har jeg aldrig hørt om, jeg bruker Banmint pasta til kattungene og Drontal eller det flytende middelet som heter Profender og det gnis inn i nakken på katter som er vanskelig å gi tabl. Jeg har en slik katt. Det brukes vel også Panakur men det må gis i flere dager etter hverandre, og det synes ikke jeg og kattene noe om
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
  • Side:
  • 1
Det tok 0.33 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen