Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Favorittdommere/hva kjennetegner en god dommer ?
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Favorittdommere/hva kjennetegner en god dommer ?

09/06/2009 19:58 #3677

Favorittdommere/hva kjennetegner en god dommer ?

Jeg tenkte jeg skulle lage en liten tråd her hvor dere kunne fortelle hvem som er deres favorittdommere, og kanskje hvem dere ikke "liker" (da mener jeg saklig kritikk så det ikke blir noe hetsing som kan bryte med noen regler her)

Og fortelle hva som er bra og ikke bra, hva kjennetegner for dere en god dommer? Hadde vært godt å plukke opp litt erfaringer fra andre
09/06/2009 20:07 #3679

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Favorittdommere/hva kjennetegner en god dommer ?

Da jeg føler at jeg snart går igjen på dette forum skal jeg forsøke å fatte meg i korthet denne gang.

En god dommer er en dommer som konsekvent dømmer etter Fifes standard og som møter alle katter med et smil og vektlegger det som er bra på katten og toner ned det som etter standard kunne vært bedre, ikke som enkelte dommere som har som sin agenda å lete etter feil på en katt.

Jeg har sett alt for mange ferske utstillere som forlater et dommerbord med tårer i øynene etter at deres skjønnhet er blitt hudflettet av en slik dommer.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
09/06/2009 20:48 #3682

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

AMEN! Helt enig. Og jeg er glad det ikke blir nevnt navn da vi skal være ytterst forsiktige med å nevne noen ved navn som ikke kan forsvare seg.

Det verste jeg vet når det gjelder dommere er når de gir "trynetillegg " enten som et pluss eller minus. Som når en katt har problemer med å få sitt sert på lørdag, men blir nominert på søndag hos en annen dommer og lørdagens dommer stemmer på denne katten i panel, og katten blir BIS. Da er det kun et " trynetilleg" med - forran Jeg har sett et par slik ja.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
09/06/2009 21:05 #3684

Hvis man er så redd for å komme med konstrutiv kritikk eller si på en fin måte at man er uenig med en dommer ved å bruke navn, så kan dere være så god å nevne navn på de dere liker da. Det ser ikke jeg noe problem med. Det er jo positivt allefall

trynetillegget har jeg og sett. En dommer trekte alltid cert hos ei venninne av meg, helt til datra begynte å gå opp med kattene: da fikk de alltid cert. sånt er dust

Jeg vil allefall si at jeg liker:

ANNE VELAND

hun prater tydelig og høyt nok så alle andre hører enn bare den som viser katten. Hun skriver og tydelig på seddelen, og hun er flink til å rose det som er bra med katten. Hun håndterer mine katter supert, rolig og behersket, og forklarer og hva som ikke er bra etter standard (lærerikt) uten at jeg føler for å gråte

I tillegg er hun dritkul i stilen, så jeg er og blir fan av henne,
09/06/2009 21:48 #3685

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Der er heldigvis slik at de dommere som jeg misliker er i et stort mindretall og Anne Veland er helt klart en dommer som dømmer etter den stilen jeg favoriserer.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.46 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen