Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

sporsmål fra nybegynner som ikke er i gang engang
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)

EMNE: sporsmål fra nybegynner som ikke er i gang engang

21/05/2008 23:15 #281

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

sporsmål fra nybegynner som ikke er i gang engang

Heisann.

Dette er et flott forum der jeg har fått masse nyttig informasjon, men det er en del ting jeg lurer på som jeg leste om under "utstilling".

1. Hva er egentlig burpynt? Jeg ser det for meg omtrent som gardiner forran/over buret, noe som helt sikkert ikke stemmer. Er det noen som har et bilde av dette, vet om en nettside der dette vises og kan fortelle litt mer om det?

2. Buret som man skal ha med på utstilling. Er dette en spesiell type bur?

3. Hva vil det si ha en "pinch" snute?

4. Hva vil det si å ha for dyp "stopp" på hodet?

5. Hva vil det si at man får "sertifikattrekk"? Og hva står egentlig i dette sertifikatet?

Dette virker helt sikkert som "blonde" spørsmål for dere som kjenner rasen og har vært på utstilling mange ganger. Til mitt forsvar så er jeg faktisk blond, så jeg spør med veldig god samvittighet. Jeg er helt nybegynner her. Jeg har tidligere kun hatt huskatter til kos, og prinsessen som skal hit hentes ikke før i slutten av juni. (Gleder meg som en unge)

Håper på svar. Og skriv gjerne inn masse masse informasjon nedover her som dere tror jeg kan ha nytte av å lese.

Og til alle sammen som til nå har lagt inn bilder: "Det er noen fantastisk vakre katter dere har."

Tonje
21/05/2008 23:48 #282

• tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:sporsmål fra nybegynner som ikke er i gang engang

Glemte jo noe av det viktigste i hurtigskrivinga i sta.

Hva skjer egentlig på utstilling? Jeg har skjønt at det tar en del tid, så hva gjør kattene, eierne, dommerne i all denne tiden? Enda et forferdelig klønete spørsmål, men syns jo det er ganske lurt å få klarhet i dette.

Tonje
22/05/2008 17:45 #283

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hei og velkommen til kremen av rasekatter!

Jeg kan ikke svare på alt, men kan kanskje være til litt hjelp...

Burene på utstillingen (som er på plass når vi kommer og er standard) er nakne metallbur med gitter på fremsiden der tilskuere og eiere kan se inn i buret. Burpynten blir dermed en form for gardin"tapet" som vi dekorerer burene med på side og bakvegger. Noen har også et gardin foran som kan trekkes for nå kattene er trøtte og lei av alt oppstyret. Til nå har det vært plasttak på burene, men her er det visstnok endringer på gang...

Burene er i utgangspunktet doble med skillevegg av metall som kan settes opp om man bare vil ha et enkeltbur. Enkeltbur er standard størrelse når man stiller bare en katt, og doble til to eller tre katter. Noen foretrekker heller å ha flere enkle bur selv om man stiller flere katter, men det kommer jo helt an på kattene...

Burpynten må dermed være tilpasset enkelt eller dobbelt bur (men to enkle blir jo et dobbelt, så...)
Burpynt kan man sy selv (gardinfag eller sengetøy er lett å tilpasse), eller man kan få kjøpt dem på nettet eller på utstillinger. Prøv å få tak i farger som fremhever pelsen på din katt.

Reidun Svenssen har en hjemmeside som er uvurderlig for oss som lurer på katteting, som hvem, hva og hvor på en utstilling, bla størrelse og tips for hvordan sy burpynt selv.

home.online.no/~rsvensse/smaa-husk.html

(Regner med at Admin tilgir henvisningen til en annen nettside...)

I bunnen av buret legger vi et pledd eller teppe eller tilsvarende. Husk å ta med mat- og vannskåler, liten kattedo + pute. Sand kan man ofte få på utstillingen, men vi foretrekker å ta med hjemmefra, så får de den typen de er vant til. Ta med en god klappstol til deg selv!

På utstillingen skjer der mye som ikke angår din egen katt, og det er fort gjort å bli forvirret og lettere lost. Men fortvil ikke! Andre utstillere er som regel svært så hjelpsomme! Etter at du har fått registrert deg og satt buret i stand, så er det viktig at du finner ditt utstillingsnummer ved et av dommerbordene. Da får du også en ide om når det er deres/din tur. Pass godt på å holde tiden! Etter den første bedømmelsen, får du tydelig beskjed om du skal vise katten på nytt litt senere for evt å gå videre... Husk ditt nye utstillingsnummer dag for dag, da det her er 'navnet' på katten.

Du vil oppdage andre aby-eiere i omgivelsene rundt, da kattene samles etter kategorier. Ikke vær redd for å spørre! Vi har alle vært kattunge en gang...

Vennlig hilsen
Pao-pao gjengen (og Tante)
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
22/05/2008 22:16 #286

• tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Takk til Pao-pao gjengen og Tante (dere virker som en flott gjeng)

Tusen takk for all informasjonen. Veldig nyttig. Det samme var linken, så jeg tror vi satser på at admin lot det passere. Det virket ikke så veeeeldig vanskelig å sy burpynt selv, og nå vet jeg hva det er. ikke akkurat som jeg hadde sett for meg. Og tipset om klappstol var brilliant, sånt man ikke tenker på selv.

"kremen av rasekatter", ja. Jeg er virkgelig overveldet over denne rasen her. Det er så mange vakre, skøyeraktige, elegante og mange flere adjektiv katter jeg har sett på bilder og lest om den siste tiden. Jeg ante ingen ting om rasen og hadde ikke hørt om den før jeg datt over en annonse på finn.no. Det var den vakreste og mest elegante unge kattepiken jeg hadde sett. Jeg var solgt. Og jeg blir bare mer og mer betatt og interessert av disse kattene.

Hilsen Tonje
24/05/2008 07:16 #288

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Heisann

Beklager at det tok så lang tid å svare på ditt innlegg

det utstillingburet som du refererer til er den stålboksen med plasttak og gitter foran, som katten skal sitte i under utstillingen. Dette er allerede på plass når du ankommer utstillingen og er ikke noe du skal ha med deg.

Burpynt er som du sier en form for gardiner som man henger "inni" denne stålboksens tre sider. dette for at det skal se litt pent ut og at det da "tror vi" blir litt hyggeligere for katten, de strategiske mål på burpynt og spiralene som holder den oppe står det flere detaljer om i utstillingsforberedelser.

En "pinch" er en innsnevring i kattens snuteparti og ødelegger for de rene myke lingjer i en Abyssiners hode.

En stopp er når nesens profil blir veldig dyp og danner en vinkel "stopp" mot pannen.En Perser har og skal ha dette

Et sertifikat er den bedømmelsen som dommeren skriver ut, nederst på bedømmelsen vil der stå noen bokstaver foreks. i klasse 9 åpen klasse .ex1+ cac " Certefikat Asosiasjon Champion" for å oppnå dette må katten din oppnå minst 93 poeng og være den beste i klassen, når katten din har fått tre av disse av tre forskjellige domere har katten din fått tittelen Champion og rykker opp en klasse til klasse 7.

For å oppnå exelent-1 må katten oppnå 87 poeng og dersom den har noen av de nevnte feil i standard som medfører sertefikattrekk skal den ikke ha flere og vil derfor få bedømmelse Ex 1- cert. noen dommere er veldig nøye på dette andre ser litt mer gjennom fingrene.
Om du syns dette ble noe komplisert så fortvil ikke vi har alle vært gjennom den fasen. Dette er blant de spørsmål vi får på hver eneste utstilling, så bare spør i vei du

Når du ankommer Utstillingen skal du først gjennom en veterinærkontroll "bare katten blir kontrolert"
deretter er det pynting av bur så blir det å vente til det er din katts tur til å bedømmes dette kan ta fra 1 til 5 timer alt ettersom hvilken rekkefølge dommeren dømmer etter.
Katten ligger da og sover i buret sitt, spiser litt og går på do, Mens vi snakker med kjente sitter og halvsover litt ,spiser litt og går på do, og får tiden til å gå så godt vi kan. men du sitter jo der hele tiden med litt spenning i deg og lurer på om dommeren syns katten din er like fin som du syns. Men for all del kom på utstilling og gjør dine egne erfaringer, og dersom du skulle være så heldig at katten din vinner er du frelst uansett.

Mvh
Kjell
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
Det tok 0.34 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen