Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Er lingjeavl innavl
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1

EMNE: Er lingjeavl innavl

16/04/2008 10:28 #240

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Er lingjeavl innavl

Jeg har gjennom mange år som oppdretter ofte diskutert forskjellen mellom innavl og lingjeavl, og her er meningene mange. Mange mener nok at at vi uansett ikke skal bruke beslektede katter i avl, mens andre mener at parring mellom søskenbarn er ok. Jeg gikk på genetikk kurs en gang og der hevdet kursleder at dersom man så bort fra genetisk smittsomme sykdommer, så var den eneste konsekvens av innavl at avkommet ville bli mindre av vekst og hvis vi holdt på lenge nok ville det bare være kopier av foreldrene som ble født. Vi vet at Pk og Pra. er genetisk overførbare sykdommer. vi har også nyresvikt og en leversykdom. Der finnes også en hjertefeil som er genetisk overførbar( har desverre ikke de forkortede navnene på disse ),og der finnes sikker mange fler. Alle disse er som sagt genetisk overførbare. Heldigvis er de også "ressesive", som vil si at der må være to bærere av genet for at det skal gå videre i avl.

Jeg er på ingen måte ekspert når det gjelder dette tema, men hadde håpet få utvidet min horisont fra deres viten og erfaringer.

Ser frem til en livlig debatt om dette så viktige tema for oss oppdrettere.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
16/04/2008 19:09 #241

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Er lingjeavl innavl

Jeg er fersk i oppdretter gamet, men jeg kommer til å strebe etter å unngå paring mellom katter i som er i slekt.

Etter en del år med hyppige besøk på dyreklinikk med en katt som har halvsøsken paring i stamtavlen så vet jeg at det skal jeg unngå for en hver pris. Men ha det klart, jeg vet ikke om det er halvsøsken paringen som er årsaken til alle problemene. Men det er bevist på mennesker at det er uheldig og nå er det så pass mange oppdrettere at det må være mulig å finne en partner som ikke er i slekt. Jeg ser at de andre kattene mine som ikke har noen slekt i stamtavlen sjelden har vært syke.

I tillegg er det å avle vekk PK, PRA og eventuelle andre sykdommer viktig. Har lest et sted at de i Sverak skal begynne med et helse program vedr Aby. Skal bli spennende å finne ut mer om det.

Noen dommere liker ikke den trenden blandt Abyssinere at en del katter er små. Riktig nok er det vel ikke størrelsen som er viktigst i standarden, hvis den skal bety noe i det hele tatt.
Men Abyssineren skal ikke være en liten katt, men en medium stor katt.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
17/04/2008 00:49 #242

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Er lingjeavl innavl

Hvor langt tilbake må man gå for at en katt ikke skal være i slekt. Er det de 4 generasjonene i stamtavlen som skal være gjeldende eller syns dere at vi må gå ennå lenger tilbake på slektstreet.

Det å sammenligne katte oppdrett med det mennesker driver med tror jeg ikke er sammenlignbart, da det iallefall ikke i stor grad drives noen form for selektiv valg av partner når det gjelder partnerens familiære sykdomshistorie. Men ekteskap mellom søskenbarn kan jo gå bra for det.

På det før nevnte genetikk kurset sa kursleder at en burde foreta en innavlsparring for å få skjekket opp at lingjene var rene for genetisk overførbare sykdommer. jeg syntes dette ble for ekstremt og har derfor aldri forsøkt noe sånt.

Når det gjelder størrelsen på Abyssineren så syns jeg at den skal være av medium størrelse ca3-3,5 kilo på hunnene og et kilo tyngre hanner.Hva enkelte dommere syns får bli deres sak.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
  • Side:
  • 1
Det tok 0.31 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen