Er lingjeavl innavl
Jeg har gjennom mange år som oppdretter ofte diskutert forskjellen mellom innavl og lingjeavl, og her er meningene mange. Mange mener nok at at vi uansett ikke skal bruke beslektede katter i avl, mens andre mener at parring mellom søskenbarn er ok. Jeg gikk på genetikk kurs en gang og der hevdet kursleder at dersom man så bort fra genetisk smittsomme sykdommer, så var den eneste konsekvens av innavl at avkommet ville bli mindre av vekst og hvis vi holdt på lenge nok ville det bare være kopier av foreldrene som ble født. Vi vet at Pk og Pra. er genetisk overførbare sykdommer. vi har også nyresvikt og en leversykdom. Der finnes også en hjertefeil som er genetisk overførbar( har desverre ikke de forkortede navnene på disse ),og der finnes sikker mange fler. Alle disse er som sagt genetisk overførbare. Heldigvis er de også "ressesive", som vil si at der må være to bærere av genet for at det skal gå videre i avl.
Jeg er på ingen måte ekspert når det gjelder dette tema, men hadde håpet få utvidet min horisont fra deres viten og erfaringer.
Ser frem til en livlig debatt om dette så viktige tema for oss oppdrettere.