Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Noen som kan hjelpe en kollega av meg?
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Noen som kan hjelpe en kollega av meg?

17/02/2009 00:47 #2270

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Noen som kan hjelpe en kollega av meg?

hei og god natt til alle forumbrukere.

I dag ble det diskutert internettbruk på teamet mitt på jobb, og abyssiner.no kom opp.

En kvinnelig kollega av meg har tre langhårede huskatter som er utekatter siden hun bor på landet. Tykk pels på kattene. Hun sliter med at det kommer klåter i pelsen på dem, spesielt når de er lenge ute og kommer hjem med rusk og rask i pelsen som har "tvinnet" seg inn. Klåtene må vekk.

Hun har prøvd saks, barbermaskin osv, men synes ikke det er effektivt. Tar visstnok veeeeldig lang tid, siden hårene er myke og slikt. Har ingen erfaring med å "klippe klåter" selv, men tenkte kanskje noen har har/har hatt katter som har fått slikt i pelsen.

Jeg lovet i alle fall kollegaen min å forhøre meg om noen visste om en effektiv måte å få "klippet katten" på.
17/02/2009 02:58 #2273

• Ororina
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Noen som kan hjelpe en kollega av meg?

Klåter, det er sånne små kuler som limer seg fast i pelsen til kattene, ikke sant?

Min langhåra huskatt brukte å "samle" på slike, men jeg fikk fjerna dem ved å pirke dem ut, eller bruke en kam. Og var det skikkelig ille, så var det bare å ta fram saksa.

Han klarte å kvitte seg med dem selv også,men de satt godt.
17/02/2009 07:33 #2275

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg har også en langhåret huskatt som bare har flyttet inn her, og som vi ikke har funnet eieren til. Han var ille til og begynne med, så vi måtte til dyrlegen å dope han sånn at jeg kunne stelle pelsen mens han sov. Da barberte jeg noe inn til skinnet, og børstet ut det jeg klarte. Og nå er han så fin så.Men han er flink til å stelle seg da, da han dukket opp her var han bare skinn og ben og orket knapt å prøve å stelle seg.
17/02/2009 09:26 #2276

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Ja, med klåter mente jeg sånne kuler/klumper i pelsen. Full barbering hos dyrlege er ikke nødvendig i tilfellet her. Er bare slik at det skjer og skjer og skjer. Kattene kommer hjem etter "tur" ute og ser ikke ut.

Problemet er at det tar så lang tid, både for henne og kattene og få alle klåtene vekk. Men er vel kanskje ikke mer å gjøre enn å klippe med tålmodighet.

Kan vel betgenes som "flaks" for henne at det er huskatter som ikke er like bestemte som f.eks en aby. Vet bare hvor lite begeisteret f.eks mine er for å måtte bli holdt stille for å klippe klør.
17/02/2009 11:29 #2278

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Har fått noe erfarin med problempels fra mitt forrige katteliv som skogkatteier, hvor vi av og til kom i kontakt med katter med Problempels. Jeg husker at vi gikk til innkjøp av en spesialkam med rullende tenner for å greie ut "floker".dersom problemet er stort er det bare daglig stell og børsting som gjelder og det er viktig at en greier ut alle anntydninger til floker da de knytter seg igjen med en gang. Det eneste man kan forebygge dette med er å kjøpe fòr som er spesielt sammensatt for langhårskatter, da jeg har sett at tørr underpels kan være det som gjør at pelsen knyter seg. Jeg har også hørt at der skal finnes en sprai man kan bruke når man steller kattens pels, som også kan ha en forebyggende effekt.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.35 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen