Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Det er ikke bare bare med katt...
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Det er ikke bare bare med katt...

17/01/2009 17:57 #1489

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Det er ikke bare bare med katt...

4 av 5 har nå begynt med fast føde. Gucci var flink til å bestemme kjønn her, han scoret faktisk full pott! Det er Chica - vilt jente. Chiqita og Charming blue - blå jenter. Chopper og Chevvy - vilt gutter.

De søte små får komme hjem til meg neste helg - hvis den minste blå da har begynt med fast føde. De små rakker'ne har ikke helt funnet ut hvordan de skal bruke katte doen, men det kommer nok om ikke så lenge - håper jeg. Jeg gleder meg som en liten unge til å få de hjem, men før den tid håper jeg at kjell kan ta en titt på de, før de drar fra stavanger? Jeg synes det er så gøy å høre hva de mer erfarne kattefolkene har på hjertet. Og jeg har ikke så mange her hjemme med katte erfaring å støtte meg på...

Jeg har i dag fått fikset diverse småting, jeg har bestilt en 10kg sekk med kattunge mat - så ingen puser skal gå sultne her nei. Jeg har og bestilt kattunge pakker fra RC

Jeg har vært dum og godtroende tidligere, og gått rundt å tatt det som en selvfølge at jeg skulle fått info hvis foreldrene til kattene jeg har kjøpt, har hatt noen sykdommer, eller var bærer av noen arvelige sykdommer. Men nei, så nå har jeg altså bestilt swab test så jeg skal få sjekket Ariina for PK og PRA. Jeg VET jeg burde gjort det før... men bedre sent enn aldri.
Jeg trodde en stund at svensson var bærer av PRA, derfor fikk jeg hjertet i halsen og stresset som en gal for å finne ut hvordan man tester pusene. men jeg tok en prat med gunlaug, og Svensson er FRI for PRA. Takk gud! Foreldrene hans er og testet for PK og der er de fri. Så jeg krysser fingrene på at ariina og er fri

Tusen takk for all hjelpen jeg har fått, hva skulle jeg gjort uten dette forumet? Vel, mitt oppdrett hadde i allefall tatt kvelden fort, hvis ikke dere hadde vært her.

God helg til alle brukere og gjester på Abyssiner.no
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
17/01/2009 19:06 #1490

• Ororina
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Det er ikke bare bare med katt...

Abyssiner skrev:
Jeg har vært dum og godtroende tidligere, og gått rundt å tatt det som en selvfølge at jeg skulle fått info hvis foreldrene til kattene jeg har kjøpt, har hatt noen sykdommer, eller var bærer av noen arvelige sykdommer.

Nå er det jo ikke sikkert at oppdretterne til de kattene du har kjøpt kjenner til, f.ex., PK og PRA status på sine egne katter.

Jeg anbefaler uansett at man tester sine egne katter slik at man har testresultatene selv, og på den måten ha ha kontroll med hvordan testinga har foregått. Vi vet jo også at det har forekommet feil hos laboratoriene, dermed kan man ikke stole 100% på et testresultat.
17/01/2009 19:49 #1493

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg syns også at vi skal teste våre avlsdyr slik at vi en gang i fremtiden kan bli kvitt pk og pra en gang for alle:)

"Abyssiner" Jeg tar gjerne en tur og ser på kattungene dine, så bare gi men et vink når du er på vei til Stavanger. Men husk at for ettertiden vurderer jeg kattunger som legmann ikke som ekspert.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
18/01/2009 10:36 #1498

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Vi må ikke glemme at det var i 2008 at vi fikk anledning til å DNA teste for PRA, før dette bøe mulig hadde vi kun øyenlysing som sa status der og da. Vi har jo gjerne blitt ferdig med å bruke en hunnkatt i avl innen en event sykdom på øynene vises og da har vi kanskje viderført dette opp til flere ganger. Så takk og pris for denne muligheten vi har nå. Og at vi da øyenlyser kun ca hvert femte år (dette er vel det som blir anbefalt i Aby/Somaliringens regler ) Nye eiere får selvsagt med seg en kopi av testresultatet når det er kattunger som blir testet.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
18/01/2009 12:10 #1499

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg mener selvsagt 2007, det var da det ble mulig å teste via Aby/Somaliringen
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
  • Side:
  • 1