Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Import?
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Import?

10/01/2009 22:37 #1415

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Import?

Det er alltids kjekt med nytt blod når man driver oppdrett. Men hvordan gjør man det når man skal importere katt fra sverige/danmark? Er det noen pris forskjell på kjønnene? Hvor mye koster det å importere?

Noen her som vil dele litt info ang import?

Det blir nok en stund til jeg skal importere katt, må først få kommet meg ut av huset og få meg en god porsjon erfaring til om oppdrett osv. Men det er jo kjekt å vite litt forde om

Har og ei veninne som drømmer om å importere Abyssiner. Jeg prøvde og forklare henne litt, men så gikk det opp for meg at jeg vet egentlig ingenting om import.

En liten ting til...
Er det 'sperre' på importerte katter? Snakket litt med Gullfrid om DK* Fletcher's Lambada av sirione - han er importert. Pappa'n til Endros. (sirione's oppdrett), Jeg lurte på om hun hadde lånt han ut mye osv... men hun sa at han var sperra på en måte, at hun kun fikk låne han ut 1 gang, ellers bare bruke han selv. Det kan jo være at jeg missforstod men...
Er det vanelig?
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
11/01/2009 02:15 #1417

• Ororina
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Import?

Å importere fra Sverige er nok det enkleste ettersom det ikke er noe krav om rabiesvaksiner og alt det der. Men du må ha transfer, noe som oppdretteren som regel ordner med, men be om det for sikkerehetsskyld.

Når det gjelder andre land så vil gjerne myndighetene ha beskjed også, og det blir straks litt flere papirer å holde styr på + at katten må rabiesvaksineres + testes etter 120 dager etter vaksinen. Nå har de ordna med unntak for en rekke land, der du kan få ta inn katten før den blir 3 mnd, og da behøver den ikke rabiesvaksine. Men det kan være en risikosport ettersom tillatelsen kan trekkes tilbake med øyeblikkelig virkning. Hvilke land dette gjelder finner du på mattilsynets sider.

Når det gjelder avlsrestriksjon, slik som det er på Lambada av Sirione, er ikke uvanlig ute i den "store verden". Det innebærer at oppdretter setter restriksjoner på kjøpers bruk av katten. Har hørt om mange forskjellige restriksjoner, slik som antall kull kjøper får ha på katten, hvem og hvor de får selge avkom til, om de får låne den ut eller ikke, etc. Er visst kun fantasien som setter grenser...
Om slike avlsrestriksjoner er så veldig viktige kan jo kanskje diskuteres, men vi oppdrettere får jo noen fikse ideer i blant
11/01/2009 02:33 #1418

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Oj hjelp, er ikke bare bare. Men hvor mye må man regne med å legge ut hvis man da vil importere en katt fra sverige?
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
11/01/2009 03:32 #1419

• Ororina
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Prisene for abyssiner i Sverige ligger på rundt det samme som her i Norge, så der er det ikke noen stor forskjell. Kanskje vil oppdretteren kreve at du betaler for transferen, men den koster ikke all verden. Og så kommer frakt og evt. mva i tillegg.
11/01/2009 12:53 #1424

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Kan jo fortelle at om jeg skulle ha sendt katt til New Zealand så ville dette komme på ca 20000 kr for mottaker og det er i hvertfall det samme om vi skulle importere der i fra, helst noe mer
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.33 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen