Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Hvorfor holder vi på slik?
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)

EMNE: Hvorfor holder vi på slik?

10/01/2009 14:25 #1405

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hvorfor holder vi på slik?

Jeg lurer alltid på andre klubbers motiv for å nekte en annen katteklubb å avholde utstilling. Jeg har forståelse for for eksempel hvis TERAK sier nei hvis en annen klubb i nærheten vil ha utstilling 5 dager før eller etter deres lenge planlagte utstilling. Men jeg må innrømme at jeg ikke forstår vitsen med at en klubb i Molde nekter en klubb på Østlandet eller en klubb i Trøndelag nekter en klubb på Sørlandet. Selv tilhører jeg en klubb som ikke kunne drømme å lage problemer for en annen katteklubb, enten det er naboen eller lengre vekke. Hos oss er naboen veldig avhengig av oss for å det hele tatt få gjennomført utstilling.

På terminlisten for 2009 er det hele 3 tilfeller av naboer som skal avholde utstilling med 5 dagers mellomrom. Hvorfor skal det da være et problem når det er mye geografi mellom dem ?

Jeg forstår det oppstår ofte noen personlige preferanser som kan komme i veien, men burde ikke ledere legge slike ting vekk. Det er jo uskyldige medlemmer i klubbene dette til syvende og sist går ut over, mens hensikten er å ”straffe” noen man ikke liker trynet på eller lign. Det oppfordrer jo ikke akkurat til god dialog klubbene mellom.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
10/01/2009 15:51 #1406

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Hvorfor holder vi på slik?

Forstår godt at du er irritert Oldfelders, det er frustrerende å tenke på at det for tiden vanligvis er en eller to utstillinger i Rogaland, og når en så har muligheter for å kunne avholde hele 3 utstillinger i vårt fylke så skal en naboklubb som har en utstilling annet tredjehvert år kunne stoppe dette.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
10/01/2009 16:13 #1407

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Siden du nevner TERAK her så føler jeg meg forpliktet til å svare litt på dette siden jeg er sekretær
I 2207 hadde vi blitt tildelt utst. siste helg i juli og alt var på plass, plutselig ser vi på kalenderen til NRR at Adelkatten hadde får flyttet sin utstilling til helgen før oss. Dette var gjort uten å spørre oss som de er pliktige til å gjøre når det er så pass liten avstand fra oss til Oslo. Vi sendte jo selvfølgelig inn klage på dette i hennhold det som står i reglementet og vi fikk medhold her. Se det som er limt inn her

”Ønsker en klubb senere å endre en vedtatt utstillingsdato, eller å arrangere en tilleggsutstilling, skal de klubber som berøres av endringen gi sitt skriftlige samtykke. En klubb som har fått tildelt utstillingsdato i medhold av Utstillingsreglementets §1.2, bokstavene a til e i «Tillegg for NRR» , skal ikke senere kunne fratas denne datoen eller pålegges å godta at andre klubber avholder sin utstilling i uken før eller etter en slik dato.”, enstemmig kommet fram til følgende vedtak:
Som sagt så fikk vi medhold og Adelkatten måtte finne en annen dato. Det er jo kun nærhet som blir godkjent som grunn til å klage eller som vi gjorde på grunn av at vi ikke var blir spurt av den andre klubben i det hele tatt.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
10/01/2009 21:08 #1409

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Som du kanskje fikk med deg så var jeg enig i at TERAK kunne si nei til Adelkatten. De fleste med normalt syn på geografi mener at dere ligger i samme "konkurranseområde". Men regelen i NRR som sier at i prinsippet kan en klubb i Nord-Norge stoppe en utstilling på Sørlandet og omvendt må være veldig feil.

Jeg registrerer at klubber på Østlandet og i Trøndelag blir spurt om en klubb på Vestlandet får lov til å avholde en utstilling, da er noe feil et sted.

Så jeg håper at det blir gjordt noe med dette på kommende GF i Drammen, f.eks at det blir lagt inn en avstandsgrense for hvilke klubber som skal kontaktes for slike avklaringer.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
10/01/2009 21:24 #1411

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg er helt enig i at det er noe feil et sted når Trondelag og Østlandet blander seg opp i Vestlandet-Sørlandet sine datoer.
Men det står i dagens regelverk for NRR og FIFe dette:

1.4 Avstand mellom utstillinger
a.) Dersom flere utstillinger (nasjonale eller internasjonale) er planlagt på samme dato, skal avstanden være minst 400 km (vei eller jernbane) mellom de ulike utstillingsstedene.

Den utstillingen som først er kunngjort, har fortrinnsrett.

Utstillingsdatoer kan bare bestilles for 10 – ti – kalenderår i forveien. Eksisterende dato som allerede er bestilt, kan bli stående.

Bare utstillinger som oppgir fast tid og sted, beskyttes av 400km-regelen. De utstillinger som i første omgang ikke oppgir fast tid og sted, vil ikke bli godkjent dersom det senere omsøkte sted ligger innenfor 400 km-sonen til en allerede godkjent utstilling.

Utstillinger som arrangeres på steder som ligger mindre enn 400 km fra hverandre, kan arrangeres på samme dato dersom de respektive FIFe-medlemmer er enig om dette. Skriftlig avtale mellom klubbene må sendes FIFe's sekretær senest 2 mndr. før utstillingen.
b) Unntak gjøres for:
a. Norge, Sverige, Storbritannia og Island
b. Oversjøiske land
som kan arrangere utstillinger selv om det er mindre enn 400 km til en utstilling som finner sted på det europeiske kontinent.

Som du ser så er egentlig reglene greie. Og det viktigste er jo at en kan snakke med hverandre.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
Det tok 0.49 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen