Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

hvorfor bruker ikke dommerne Fife standard
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)

EMNE: hvorfor bruker ikke dommerne Fife standard

28/03/2008 21:55 #136

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

hvorfor bruker ikke dommerne Fife standard

Har i den senere tid sett at flere dommere prioriterer en Aby/Soms hodeform, øreplassering, øyenform/uttrykk og profil som tilsammen teller 25 poeng når de tar ut sine beste.Mens kroppsform, tikking, pelskvalitet og farge som tilsammen teller 70 poeng ofte ikke tillegges like stor vekt. Trenger de en oppdatering mon tro.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
29/03/2008 00:30 #137

• totj
  • Senior Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:hvorfor bruker ikke dommerne Fife standard

Du er inne på et emne som jeg ofte har lurt på, hvorfor en og samme katt kan få et stort sprik i bedømmingen alt ettersom hvilken dommer som dømmer. Det må jo betyr en subjektiv bedømming alt ettersom hva dommerne synes er viktigst. Jeg vet ikke om dette gjelder alle raser, eller om det er spesielt for abyer?
29/03/2008 02:06 #138

• Ororina
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Totj: Det gjelder nok alle raser dessverre.

Jeg har spekulert en del på det der jeg også, men kanskje kan det han noe med at kategori 3 er en stor gruppe og at det er vanskelig for dommerne å holde styr på alle rasene?

Og så er det nok en solid porsjon med subjektivitet tenker jeg, basert på det bildet de har av hvordan en aby/som bør se ut...

Vel, kun et par teorier.
29/03/2008 09:43 #139

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Da syns jeg det er på tide å sende en del dommere på kurs, slik at vi oppdrettere vet hvilke kriterier vi skal avle etter. Grunnen til at farge, pelskvalitet og tikking teller 50 poeng hos en abyssiner er jo fordi det er nettopp dette som gir Aby/somen dens særpreg. og da synes jeg at det i større grad må være med i totalvurderingen av katten.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
30/03/2008 00:46 #145

• (N)CruzCampo's
  • SiljeA
  • Junior Boarder
  • FRAKOBLET

Så da er jeg ikke helt på bærtur likevel.
På trønderkatten VET jeg at jeg hadde med en pus med super sorellfarge og knall ticking. Men han har desverre litt for rak profil. Han fikk CAP lørdag, men slaktet på bedømmelsen.

Dagen etter var det en dommer som tydeligvis vektla farge og ticking, og pus gikk rett direkte til panel, selv med konkurrenter fra andre raser

Blir vanskelig som oppdretter da, å stole på standard.

Hadde samme problemet da jeg drev med birma. Mange av dommerene ville ha dem mest mulig lik perser.
Driver et lite oppdrett med somali, abyvar. og birma.
Det tok 0.37 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen