Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

(N) Sweet Puma Nytt
(1 besøkende) (1) gjest
Diverse (Off Topic)
  • Side:
  • 1

EMNE: (N) Sweet Puma Nytt

04/01/2012 10:06 #11707

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

(N) Sweet Puma Nytt

Her poster jeg litt i ny og ne når det skjer hendelser som jeg tror dere andre brukere kan finne interessante.

Dyretolk
Både kalugha og yzantos har fått snakket med en dyretolk via såkalt fjernkommunikasjon. Dvs at jeg mailer et bilde og litt info om katten/dyret og får så samtalen via mail når hun har hatt samtalen.

Kalugha:

CASE:

Flyttet inn ny leilighet med venninne og hennes rottweiler. Dyrene går ikke helt overens (kattene er ikke vant til hund).

FRI FLYT:

Joda, jeg vet at han andre sier at han mannen i huset, men det er ikke jeg helt overbevist om. Nå for tiden lurer jeg på om det er bikkja som er sjefen, men ikke si det bort. Jeg syns bikkja er litt interessant jeg, men samtidig kan den skremme vettet av meg når jeg ikke vet at den kommer. Jeg hopper himmelhøyt når den lager sånn snål lyd, og når den kommer bråkende over gulvet i full fart. Hvorfor må de bråke så fælt? Jeg har vurdert om jeg skal prøve å lære den å gå like elegant å lydløst som meg, men jeg er ikke helt overbevist om hvordan jeg skulle få det til.

Hvordan vil du gå frem for å bli kjent med en fremmed hund?

Det er jo det vi driver med nå eller? Det virker som om den vil bli kjent med oss i alle fall, men jeg er litt usikker på intensjonen. Er det for å være høflig å hilse pent og være gode venner, eller er jeg i ferd med å bli et bikkjemåltid? Er litt usikker på den der.
Enig med ”broder`n”, det tar litt tid å bli kjent med enn sånn stor sak, spesielt når man er litt usikker. Den må bare finne seg i et par dask og klor når den blir for nærgående, og absolutt slutte å være så innpåsliten. Små doser og la oss bestemme tempoet sier nå jeg. Jeg syns egentlig at jeg er den smarteste av oss, men ikke si det høyt. Da får vi nemlig en enda mer fornærmet katt enn det han allerede er. Jeg er mer av den oppfattelsen at man ikke skal ting så personlig, heller ha en mer layed back tone, men det er nå meg. Ikke det at jeg er lat altså, men jeg bryr meg ikke om sånne bagateller heller da. Jeg er ikke helt der at jeg gidder å stresse med ting, jeg er da alt for ung til det, men jeg liker å ha litt privatliv da.

Hva synes du om katteutstilling?

Det syns jeg ikke noe om. Bare stress og pes og pelsstell og børsting i tide og utide. Ikke bare det, men så skal alle stå der å glo på meg og ikke alle er høflige heller. Etter min mening så er det det indre som teller og ikke alltid det som er utenpå. Jeg er meget godt oppdradd, men det er det ingen som bryr seg om. Flere av kattene der er også meget uhøflige, og eier ikke manerer i det hele tatt. Nei takk, jeg vil heller være hjemme og kose meg, men jeg er villig til å gjøre det meste for at mor skal bli glad, så når det ikke er så ofte så kan jeg bestikkes til å være med. En liten grønn plante eller en leke mus gjør susen det.

Er det noe eieren din kan gjøre annerledes (generelt, mat, doen, kose mer)?

Doen er fin den, men jeg vil ha min egen. Jeg liker ikke at broder`n bruker min.
Mer kos høres også bra ut, alene tid med mor, bare meg. Jeg syns han andre tar litt for mye oppmerksomhet av og til, og da lager jeg litt rabalder bare sånn at jeg blir sett jeg også. Vi får masse mat, så det er helt ok. Det er ikke meg som er kresen. Jeg spiser stort sett det meste, men ikke bikkjemat. Det tør jeg ikke.
Forresten så kan man ikke klappe en katt sånn som man klapper en hund. Det er det ikke alle som forstår. Jeg er ikke så stor jeg, og jeg liker ikke å bli dasket på hodet, jeg må koooses med, men det forstår mor. Hun må heller lære seg hvordan man kontrollerer en svær sak på fire bein i bånd. (Han ler så han klukker).

Har du noe mer du vil si før vi avslutter?
Jeg er en veldig morsom katt syns jeg selv. Det skal ikke mye til for å underholde meg skjønner du. Av og til kan jeg bli helt oppslukt av bare å se på noe som opptar meg. Dagdrømme gjør jeg også om å bo på en stor gård med en rød låve og masse rotter og mus også hester.

Yzantos (samme sak som kalugha):

FRI FLYT:

Hei, dette var hyggelig. Vil noen høre hva jeg har på hjertet, kult!

Jeg er en meget kul katt skjønner du. Et nydelig eksemplar av min art. Elegant og verdig til tider, og av og til meget festlig, for jeg har en aldeles ypperlig sans for humor. Jeg får med meg alt som skjer for jeg er meget oppmerksom og konsentrert når jeg vil, og man skal være forsiktig for jeg vet å sette meg i respekt. Jeg skakker litt på hodet når jeg finner ting interessante og når jeg koser meg og får oppmerksomhet. Det liker jeg, for jeg er eldst og det er egentlig meg som er mannen i huset.

Hvordan vil du gå frem for å bli kjent med en fremmed hund?

Egentlig så syns jeg ikke så mye om hunder. De har ikke den verdigheten som vi katter har, dessuten puster og peser de masse og eier ikke matskikk. Vi har av en eller annen merkelig grunn flyttet sammen med en sånn nå, og vet du hva, maten min vil jeg ha i fred. Jeg nekter å leke med en så stor skapning også. Jeg tror jeg vil ha den til observasjon en god stund, for liksom å bli sikker på alle de merkelige vanene den har, så skal jeg heller vurdere situasjonen ut i fra det. Midlertidig vil jeg være i god avstand fra skapningen, så jeg trenger å kunne forflytte meg uten at jeg må løpe, for jeg er ikke helt tilhenger av for mye sånn aktivitet. Hadde jeg likt å jogge, så hadde jeg bedt om en tredemølle, ikke en hund.

Tror du dere kanskje kan bli venner når du har observert den en stund?
Ingenting er umulig, men jeg trenger tid. Hele min lille verden er blitt snudd på hodet, men oppfører hunden seg slik jeg vil, så er det jo mulig at den er ok. Tror vi må finne ut av det selv, og ta den tiden det tar. Jeg vil i alle fall ikke bli tvunget til noe jeg selv ikke liker.

Hva synes du om katteutstilling?

Jeg er ikke så glad i å bli transportert hit og dit, men det å se andre eksemplarer av min art er jo egentlig litt interessant. Blir litt oppjaget av alt styret men jeg syns samtidig det er veldig spennende. Skjønner bare ikke hvorfor vi ikke kan treffe de andre ordentlig å finne ut hvem som er sjefen oss i mellom. Det kunne vært litt spennende, å få prøvd ut klørne på noen av de andre tusseladdene. Noen av dem kan faktisk til tider være litt skumle, men det later jeg som om jeg ikke syns. Jeg tar meg alltid nydelig ut, og er på mitt beste når jeg får skryt.

Er det noe eieren din kan gjøre annerledes (generelt, mat, doen, kose mer)?

Jeg trives veldig godt med eieren min, men er ikke helt sikker på at det å bo sammen med en hund er helt tingen for oss.
Så lenge doen er ren, pen og privat så er det greit, men dersom den ikke står slik til at jeg føler meg trygg når jeg skal bruke den, så går jeg andre steder. Trygghet er det viktigste for meg. Jeg får jo masse kos og stell så det er jeg meget godt fornøyd med, men av og til så ønsker jeg meg et sted å være ute om sommeren som ikke er farlig og som bare er vårt. Et bittelite hus ved sjøen hadde vært fint. Av og til vil mor kose når jeg ikke vil, men det er sånn som skjer og da sier jeg ifra. Det er veldig viktig å huske på at det er meg som er sjefen, da er jeg bare blid og fornøyd.

Jeg liker kyllinglukt, og litt stekt bacon til frokost hadde vært snadder.

Jeg er forresten veldig stolt av eieren min, hun er tøff når hun må og klarer seg veldig bra helt alene, selv om hun ikke alltid er klar over det selv. Jo, jeg beundrer henne, kunne ikke hatt bedre eier jeg, selv om hun er litt mye opptatt av og til så tar hun det alltid igjen og det er jeg veldig fornøyd meg 

Er det noe du vil si før vi avslutter?
Jeg er en klok sjel i et vakkert legeme og det er jeg veldig fornøyd med.
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
17/01/2012 09:07 #11712

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv: (N) Sweet Puma Nytt

Morsom lesning

Og jeg er sikker på det går etterhvert dette med hund og katt sammen
  • Side:
  • 1
Det tok 0.33 sekunder å laste siden