Sv: Hund vs katt
May Britt, det er to forskjellige arter, men jeg undersøkte masse om dette i forbindelse med at jeg har skaffet en hund selv. riktig nok en valp. men de er mange oppdrettere som har hund og katt og det går gullende godt, særlig om hunden har blitt kjent med katter som valp. dessuten lærer de å coeksistere uten å måtet ha interaksjoner med hverandre. det man derimot skal passe på er å ikke la hunden komme nær små kattunger/nyfødte kattunger, da jaktinstinktet kan slå til og den kan altså tro det er mus/lemen. jeg opplevde nylig dette selv, da valpen min fikk såvidt se de små til jojo. han slikket forsiktig på dem mens jeg holdt han og jojo passet på og ikke var stresset av han. likevel da en kattunge var på gulvet vred han seg ut av handa min og skulle til å snappe den lille i munnen slik han gjør med lemen (han spiser enormt mye mus og lemen som utekattene tar med til han). jeg var heldig det gikk bra for han nappet over nakken dens og skulle slenge den i luften slik han gjør med lemen. jeg klarte stoppe han. man skal ikke stole blind på de. Men har ingen problem med å la han være alene med de voksne, de har sagt fra mange ganger at nok er nok. men som sagt, hvor godt kjenner denne hunden katt..kroppsspråkene lærer hundene seg, men du bør allefall følge godt med i starten...og ikke la han være med små kattunger