Artikkel aristokatt- blå g fawn
Er det bare jeg som reagerer på artikkelen i aristokatt anf nedarving av blått og fawn?
stadig møter jeg på flere somali og abyoppdrettere som ikke skjønner nedarving av vilt og sorell, og allefall ikke nedarving av dillusjon
Nå sitter jeg leser aristokatt hvor det står forklaringer som: "sorell kan bære blått" og "blått bærer sorell"
i tillegg: "når to katter med gen for både blått og sorell møtes oppstår fawn"
Jeg mener da dette gjør folk enda mer forvirret, allfall den artikkelen.
I mitt hode foregår det slik at sorell da er ressesivt (vikende ) for det dominate vilt, dvs en vilt kan bære sorell, dvs være fenotype vilt som bærer sorell (eller kun fenotyp vilt som genotypisk og er ren vilt) men en sorell er kun fenotype sorell og alltid genotypisk sorell.
I tillegg har du dillusjonsgen, som må være tilstede dobbelt (et fra mor og et fra far) for at det skal gi utslag. Dette lik sorrell fordi det er et ressesivt gen.
Når dillusjon er tilstede dobbelt blir en viltfarget katt blå og en sorell katt fawn, da dette er et gen på d-locus (tillegsgen) som fortynner e vanlige fargene.
Stusser at det står så forvirrende i medlemsblad fra NRR. Eller er det bare jeg som har misforstått?`
reagerer og på at det står at abyssinervar igjen kan krysses tilbake til aby, noe jeg har trodd ikke var lov pga målrase er somali :O