Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Artikkel aristokatt- blå g fawn
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: Artikkel aristokatt- blå g fawn

01/10/2010 16:52 #8824

Artikkel aristokatt- blå g fawn

Er det bare jeg som reagerer på artikkelen i aristokatt anf nedarving av blått og fawn?
stadig møter jeg på flere somali og abyoppdrettere som ikke skjønner nedarving av vilt og sorell, og allefall ikke nedarving av dillusjon

Nå sitter jeg leser aristokatt hvor det står forklaringer som: "sorell kan bære blått" og "blått bærer sorell"

i tillegg: "når to katter med gen for både blått og sorell møtes oppstår fawn"
Jeg mener da dette gjør folk enda mer forvirret, allfall den artikkelen.

I mitt hode foregår det slik at sorell da er ressesivt (vikende ) for det dominate vilt, dvs en vilt kan bære sorell, dvs være fenotype vilt som bærer sorell (eller kun fenotyp vilt som genotypisk og er ren vilt) men en sorell er kun fenotype sorell og alltid genotypisk sorell.

I tillegg har du dillusjonsgen, som må være tilstede dobbelt (et fra mor og et fra far) for at det skal gi utslag. Dette lik sorrell fordi det er et ressesivt gen.
Når dillusjon er tilstede dobbelt blir en viltfarget katt blå og en sorell katt fawn, da dette er et gen på d-locus (tillegsgen) som fortynner e vanlige fargene.

Stusser at det står så forvirrende i medlemsblad fra NRR. Eller er det bare jeg som har misforstått?`

reagerer og på at det står at abyssinervar igjen kan krysses tilbake til aby, noe jeg har trodd ikke var lov pga målrase er somali :O
01/10/2010 16:54 #8825

• Katter som eeeeelsker mennesker:-)
  • Kitty
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv: Artikkel aristokatt- blå g fawn

Så fint at flere enn meg reagerte på dette...
Men jeg er ikke så flink å formulere meg som du er Villkattens
Av Sina Bass (N)
Abyssiner oppdrett.
Tlf: 53 50 11 66. Mob. 922 81 585.
www.sinabass.com
01/10/2010 16:58 #8826

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jepp helt ening med dere. Og tenkte også at dette er helt feil
01/10/2010 17:26 #8827

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Dersom det øverste som du skrev der, Villkattens er utdrag fra artikkelen så hadde jeg begynt å klø meg i hodet og trodd at jeg var helt dust.

Det har da blitt uttrykket MYE mer "korrekt" og ikke minst enkelt f.eks her på forumet.

¨Nå må jeg løpe til postkassen og se om jeg har fått blad
01/10/2010 17:32 #8828

ja, ikke sant.
beklager ville skriveleifer, mangler en del bokstaver her og der ser jeg, pga dustetastatur

jeg mailet lisbeth ang dette, får se hva hun svarer.
Det tok 0.50 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen