Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

"Skjulte feil og mangler"
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: "Skjulte feil og mangler"

18/02/2010 13:11 #6297

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

"Skjulte feil og mangler"

I Norge har vi så vidt jeg vet ikke hatt noen forbrukersaker ang skjulte feil og mangler på rasekatt. Dette er mer kulturelt enn juridisk betinget.

Vår forbrukerlov sier klart nok at dette også gjelder kjæledyr.

Med tanke på annen diskusjon lurer jeg på hva dere tenker om dette i forhold til PRA og PK.

Jeg lurer også på hva dere tenker om oppdretters rolle når en slik feil kommer til syne.

Og sist men ikke minst lurer jeg på om dere har tanker om oppdrettere som ikke ønsker å etterleve lovverket og sjanser på at kjøper ikke tar dette til retten.

For egen del tenker jeg endel rundt hva vi i Norge har som inngang til det å drive oppdrett. I noen andre land foregår det mere oppfølging av oppdrettere enn vi er vant til.
Innslagspunktet for når en oppdretter reknes som innehaver av næring er også helt anderledes.
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
18/02/2010 14:35 #6299

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:"Skjulte feil og mangler"

PK og PRA er ikke livstruende og jeg ville ikke sett på det som en feil å selge katt som bærer genet til kosekatt. Men selger du katt til avl, ville jeg foretrukket at oppdretter opplyste om foreldrenes status. Da er det mer viktig.

Men det er jo litt opp til oss å forlange status til foreldre. Jeg ville ikke kjøpt katt av hvem som helst. Men vi klarer nok heller ikke alltid å luke ut "brukne" kar.

Det finnes andre ting som er mer viktig for alle kattekjøpere, HCM hos en del raser og PK hos perser/Exo, bl.a. som går mer på den generelle helsen til en katt.

Regner med at DK i NRR har noen slike saker, men vi hører lite om det.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
18/02/2010 15:45 #6301

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

PK er vel regnet som dødelig egentlig. Og dette kan vi og skal vi teste for. Men det finnes også andre sykdommer så som en spesiell nyresykdom som også har vert et probelm hos aby, den er ikke mulig å teste for, den heter Renal Amyloidos, RA denen arves også recessivt. Dette kan jo oppfattes som sjult feil, men oppdretter som da ikke kan få testet dette kan jo da ikke være ansvarlig for dette. Eneste måten å komme denne til livs er å kjenne stamtavlen bakover om der finnes katter der som har dødd av denne sykdommen, og så luke disse ut. PRA og PK kan ikke komme inn under sjulte feil når vi nå hvet hvordan vi skal takle disse. Så er det vår plikt å opplyse kjøpere om dette enten de kjøper kosekatt eller avlsdyr.
Nei oppdrettre som ikke driver med åpne kort holder jeg meg unna og disse blir jo avslørt etter hvert.
En annen ting som jeg har gått å tenkt på er at vi i NRR bør få en slags godkjennelse fra mattilsynet eller noen før vi begynner oppdrett. Dette er vel innført både i SVERAK og Danmark. Kanksje vi skal legge inn enda et forslag neste år.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
18/02/2010 15:48 #6303

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Når man kjøper en kattunge med tydelig informasjon om at denne skal gå i avl gitt at den er god nok, får bekreftet at foreldrene er fri for siden å teste og få et uforenelig resultat - ja da snakker vi etter mitt syn om en mangel.

I denne saken viste det seg at kun den ene foreldren var testet. Den var testet fri. Den andre foreldren var ikke testet men antatt fri siden den kom fra frie foreldre. De var neppe fri ...

For meg viser dette at det er viktig med egne tester.
Saken viser også at resultater som er skrevet inn på stamtavlen vil kunne hjelpe oss videre.

På den andre siden viser den at avlsarbeid kan være noe mer komplisert enn å ha en hann og en hunn.

En godkjenningsordning kunne vært en vei å gå.
Men de har ikke fått det til på hund enda, så om mattilsynet kan komme inn i bildet tviler jeg på.

Tror heller ikke ordningen de har i Danmark er 100%. Tror det er mer at noen er godkjent andre ikke, men at de alle får registrert i stamboka.

Når det gjelder å luke ut de som driver urent så krever det at folk står fram med sine opplevelser. Ikke så lett dette.
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
18/02/2010 17:21 #6304

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Må korrigere meg selv litt her, å være bærer av genet til PK pg PRA er i utgangspunktet ikke livstruende. Og jeg vil ikke kalle det skjult feil. Men jeg ville opplyst om foreldrenes status.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 3.31 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen