Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Nasjonalt helseprogram ??
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: Nasjonalt helseprogram ??

17/02/2010 14:25 #6286

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Nasjonalt helseprogram ??

Nå nermer det seg NRR sin GF. Jeg har i flere år faktisk tenkt på om ikke vi burde fremem et forslag om å få et nasjonalt helseprogram for våre katter. Jeg synes det burde være slik at resultat av DNA test for PRA og PK skal stå på tavlene.
Jeg har sittet å skrevet noe om dette, men jeg vil veldig gjerne få høre hva dere andre mener om dett. Forlsaget blir jo ikke sendt inn før til NRR sin GF i 2011.

Forslag til helseprogram for Abyssiner, Somali og Ocicat.

Helseprogram for PRA hos abyssiner, somali og ocicat
Progressiv retinal atrofi (PRA) er en arvelig degenerasjon (fortykning) av netthinnen som alltid fører til blindhet etter noen år. Det finnes i dag ingen behandling for sykdommen.
Den type av PRA som er beskrevet i Sverige (rdAc) nedarves recessivt. Anleggsbærende, katter som bare har enkel oppsetning av sykdomsanlegget, har ingen klinisk påvist nedsetting av synsfunksjonen og netthinnens utseende er normal.

Ved oppdrett av abyssiner, somali og ocicat gjelder følgende:

Katter som brukes i avl DNA- testes for PRA, om ikke begge foreldrene er DNA-testet fri.

Følgende avlsprinsipper gjelder:
• Normal katt parres med normal katt
• Normal katt parres med PRA – bærer
• Normal katt parres med utestet katt

Om en ønsket parning ikke oppfyller kravene ovenfor må oppdretteren sende en søknad med begrunnelse til NRR, som kan godkjenne parningen. Søknaden skal være godkjent innen parningen finnes sted.
Katter som DNA – testes skal være identifiserbare gjennom mikrochip Det er kattens eier som har ansvar for at DNA – resultatet har korrekt oppgift om kattens navn, reg, nr og identifikasjon.
Oppdrettere av abyssiner, somali og ocicat må gi sine kattungekjøpere informasjon om PRA og dette helseprogrammet
Det er ønskelig at resultatet fra DNA – testen blir stambokført i NRR og står på kattens stamtavle i rubrikken ANM. Eks. rdAc – begge foreldrene er frivillig DNA – testet normal ( fri)

Helsprogram for Pyruvatkinassvikt, PK hos abyssiner og somali og ocicat

Følgende gjelder:
• Hensikten er å forhindre at det blir født katter med dobbelt anlegg for PK svikt
• Katter med doble anlegg får ikke brukes i avl
• Avkom i første generasjon etter fritestede katter betraktes som PK – normal
• PK – bærere får kun parres med katter som er PK – normale
• PK – status skal bekreftes med attest om resultat av DNA – test som gjelder for katten eller kattens foreldre. Resultatet føres inn i NRR sin stambok

Arvelig Anemi: Pyruvatkinassvikt er en autosomalt recessiv defekt som finnes hos flere dyrearter, bl.a menneske, hund og katt. Enzymet pyruvatkinas ( PK) medvirker når røde blodlemmer bryter ned sukker som de behøver for sin energiproduksjon. Om enzymet er defekt eller mangler kommer ikke de røde blodlegemene til å fungere normalt. Derfor kommer blodlegemene til å bli ”tatt ut av produksjon” og ødelagt av kattens eget immunforsvar. Dette innebær at det blir for få røde blodlegemer og dyret får anemi.
Flere katteraser kan ha PK – svikt men mutasjonen er mest kjent hos abyssiner og somali. Hos katt opptrer anemien i perioder og blodverdien kan normaliseres innimellom. Katten blir sløv, slapp og får hjerteklapp selv ved den minste anstrengelse. Slimhinnene blir bleike og milten kan forstørres. Oppkast og mageproblem forekommer. Mange katter med PK – svikt får en normal livslengde men i enkelte tilfeller dør katten i stor blodmangel allerede før to års alder.
Når katten får symptom behandles den vanligvis med kortison. Det er viktig att en katt med dobbelt anlegg for PK – svikt ikke utsettes for unødvendig risiko for infeksjon eller stress. For hunnkatter med PK – svikt er drektighet og fødsel et risikomoment.
DNA – testing: Det finnes et DNA – test for PK – svikt hos abyssiner og somali. Som oftest brukes så kallade svabbprøver. Det innebær at celler fra munnhulen gnis løs med en steril bomulspinne.

.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
17/02/2010 16:48 #6287

• Abyssineroppdrett
  • Mayas Pride
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Nasjonalt helseprogram ??

Høres interessant ut dette her.

Dette nasjonale helseprogrammet finnes dette på andre raser i norge?

Et par punkter i det som står skrevet i tråden din:

* Normal katt parres med utestet katt
Dette punktet er vel ikke nødvendig? En oppegående oppdretter bruker ikke en utestet katt med ukjent testresultat av foreldrene?

* Katter som DNA – testes skal være identifiserbare gjennom mikrochip
Skal kattene mikrochippes en gang til da? De fleste har jo allerede en chip.
17/02/2010 19:03 #6288

• annef
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Veldig interessant ide dette som jeg støtter fult ut. Det burde faktisk være et internasjonalt helseprogram. Men man må jo begynne et sted og da er jo neste års NRR GF første stopp på veien.
17/02/2010 20:13 #6289

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Til Mayas Pride.
Nei det finnes ikke noe nasjonal helseprogram for noen raser så vidt jeg vet. Men jeg mener at etter at muligheten for DNA testing kom så bør det være et lovfestet program.

punktet du tar frem om parring med en utestet katt. Der tenker jeg at det kan jo forekomme fremdeles at det er noen katter som ikke er testet men som gjerne kan brukes i avl men da må den andre katten være testet, og selvfølgelig så må alle avkom testes. Men jeg kan jo godt ta bort akkurat dette punktet.

Nei selvsagt skal ikke katten mikrochipes en gang til, det betyr bare at katten skal være chipet.
Du vet at i alle lover og regler så må man ta høyde for alt
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
17/02/2010 21:50 #6290

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Et interessant arbeid dette.
Er helt enig i intensjonen, men er litt usikker på om jeg mener at dette er veien å gå.

Må rett og slett tenke litt på det først.

Et par kommentarer som jeg uannsett har:

1) Dersom dette skal gjennomføres må man gjøre som ved HD på hund, nemlig å kreve testresultatet via en egen instans og kun via dyrlege.
Her vil det ikke nytte med egne prøver.

2) Man vil måtte kreve tester også i "frie"-linjer. Ellers faller dette sammen.

3) En må kunne benytte katter uten status som om de er testet positivt.

4) En må ha en form for mulighet til å rette status dersom noe er blitt feil bakover i linjen.
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
Det tok 1.14 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen