Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Farger og pelskvalitet
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett
  • Side:
  • 1

EMNE: Farger og pelskvalitet

09/12/2009 09:36 #5774

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Farger og pelskvalitet

Har dere erfaring med at det er forskjell på pelskvalitet og fargene?
Jeg har tenkt på det en stund.
Jeg har tilsammen hatt 6 fawn, og alle minus en har hatt helt supre korte tettliggende pelser og har fått sååå mye skryt for pelsen. Ingen annen av mine katter har hatt lignende pelser som disse. Viltene har også hatt flotte pelser, men ikke LIKE korte og tettliggende, mens sorrelene alltid har hatt en smule lenger pels og som ikke har ligget like tett. (Blå har jeg ikke helt erfaring med).
Det har vært mye samme linjer også og søsken med forskjellig farge har hatt forskjellie pels. Og Maia(fawn) som ikke er i slekt med noen av mine tidligere har også en helt super pels.

Er det andre som har erfart dette, eller er det bare tilfeldig
09/12/2009 10:31 #5775

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Farger og pelskvalitet

Her er du inne på noe som jeg har lurt på lenge, spesiellt dette med lengden på pelsen på sorrelkattene. Jeg har erfart ialle fall at de har noe lengre pels, ofte. Jeg har også snakket med andre oppdrettere som har holdt på mye lengre enn meg og da sier de at" når du sier det så stemmeer faktisk det". Men det er selvfølgelig ingen som kan si hvorfor, tviler på om vitenskapen kan fortelle noen om dette heller Med de viltfargete er min erfaring at der er det litt så som så, noen korte og noen lengre, de andre fargene har jeg ikke erfaring med.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
09/12/2009 10:32 #5776

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Farger og pelskvalitet

Opp med handa de som kan si at de har en sorrelkatt med super kort pels
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
  • Side:
  • 1