Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Restriksjoner og tidlig kastrering
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: Restriksjoner og tidlig kastrering

14/10/2009 12:47 #4981

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Restriksjoner og tidlig kastrering

Jeg lager en ny trå om dette emnet, spesielt om restriksjoner og tanker omkring dette.
Som jeg sa i den andre tråden så hadde jeg vert i kontakt med en svensk oppdretter som hadde to flotte hannkatter til salgs etter to importer. Og svaret var at hun solgte dem kastrert og helst til noen som kunne og ville gå på utstilling med dem !!!!
Og da er det at jeg får litt vondt i meg. Tenk dere at jeg kom med denne flotte katten på utstilling, Dommeren ser på meg og på katten og spør, " hvorfor i all verden er denne flotte katten kastrat ?" Har den haleknekk, navlebrokk etc, etc ? Nei da svarer jeg han er for fin til å gå i avl. Thats it.
Riktignok er en utstilling en skjønnhetskonkurranse men det får da være grenser. Jeg mener ikke at ikke kastrater skal være fine nok til å gå på utstilling, men det bør være andre grunner.
Sager man ikke av den grenen man sitter på etter hvert når slike avkom ikke skal få gå i avl`? Man kommer jo ingen vei da og jeg tror at etter hvert er det ingen som ville kjøpe katt av meg med slike restriksjoner, eller er vi så store egosister som tror at det er bare meg som har så fine katter at ingen andre skal få komme nær?
Selvfølgelig kan man sitte å avle kun for egen interresse. Nei jeg gir opp dersom det skal bli slik, da er det ikke noe gøy med oppdrett lenger. Dette er min mening!
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
14/10/2009 13:14 #4982

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Restriksjoner og tidlig kastrering

Jeg synes det virker som det omtrent kun er Norge som selger kattene sine uten restriksjoner / ferdig kastrert.

De som har restriksjoner har sikkert gode grunner for det, selv om jeg ikke kan se dem helt. Mangfold av avlskatter må vel være positivt for utviklingen av avlsbasen?

Jeg har valgt å ikke ha noen restriksjoner, med mindre det skulle være en god grunn til det (navlebrokk, annen sykdom, o.l). Er vel bare fint om et av ekornbarna herfra skulle være så heldige å få lov å bli foreldre. Jeg har i alle fall ikke til nå funnet noen god grunn til at hoveddelen av kattene fra meg skal selges kun til kos

tillegg etter å ha lest siste inleggene i "hva vi egentlig ser etter" tråden.

Jeg synes uttrykket "å beskytte investeringene man har gjort" høres helt feil ut. Invisteringene lever vel i beste velgående om man selger avkommene til avl eller kos vel, og dessuten vil invisteringene "leve evig" hvis kattunger får i avl.

Men det er klart, man har vel ulike grunner for å drive med oppdrett. Jeg har ikke som mål å lage kosekatter. Hvis ingen lager katter for avl, så blir det til slutt ingen katter igjen.
14/10/2009 13:24 #4983

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg er veldig enig med deg. En ting er å selge kattunger på stamtavle 2 på grunn av feil, en annen ting er å ta full pris for en katt og samtidig legge slike begrensinger. Jeg ønsker ikke å kjøpe slike katter. Stamtavle 2 finnes f.eks. ikke i andre land, så hvis du eksporterer en katt med begrensinger så forsvinner de med registreringen i det nye landet.

Selv har jeg ikke noe ønske om å selge med slike begrensinger. Kjøper bestemmer selv hva de vil gjøre og jeg kan egentlig ikke sjekke hva de gjør. Egentlig har vi jo ikke noen sanksjoner når først katten er levert, bortsett fra at vi kan bli sure på den som har kjøpt katten og ikke følger "dine" regler. Kjøpsloven gir kjøper rettigheter som en som selger ikke kan gå vekk fra.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
14/10/2009 18:49 #4989

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Fin tråd .

Som Enya har jeg også etterhvert noen erfaringer rundt forskjellige kontrakter og krav ved kjøp eller parring.

For meg er det viktig å skille mellom hva jeg går med på, og hva jeg eventuelt krever av andre.

Synes dere har tatt tak i mange elementer allerede, men synes likevel det kan diskuteres litt.
Oppnevner meg herved til "advocatus diaboli"
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
14/10/2009 18:54 #4990

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Enya skrev:
Tenk dere at jeg kom med denne flotte katten på utstilling, Dommeren ser på meg og på katten og spør, " hvorfor i all verden er denne flotte katten kastrat ?" Har den haleknekk, navlebrokk etc, etc ? Nei da svarer jeg han er for fin til å gå i avl. Thats it.

Dette er en problemstilling for oss i Norge, mer enn for de andre Fife-landene kan det virke som..? I alle fall er det vanlig(ere) å selge alt avkom som ikke er direkte rettet mot avl og oppdrett som kastrater. Skal disse så sperres ute av utstillingene?

Selvsagt ikke.
Selv om de ikke selv kan produsere, forteller de jo om avlsarbeidet som har frembragt
dem...

Utgjør det at de er kastrerte et problem for dommer eller bedømmelse?
Det burde og skulle det vel ikke gjøre???

Utstillinger som våre, er tross alt for å fremme rasen
Akkurat som dyreskuer flest om ikke Miss Universe...

//
Selvoppnevnt "advocatus diaboli"
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
Det tok 0.41 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen