Når man sitter der med et kull av søte nøster og likevel skal forsøke å rangere, for ikke å si plukke ut de(n) beste... Hva ser vi etter da?
Det er vel selve spørsmålet eller hva?
Vet at vi ser etter forskjellige ting, og det er jo logisk siden vi alle drar litt i hver vår retning. Vi vil alle sette vårt preg på den "prrrfekte" aby'en og kanskje har vi også svakheter i linjene som vi forsøker å overkompensere.
Vi ser det jo også mang en gang på utstilling.
BIS en dag, ikke BIV engang den neste.
Min kjære Kjell (Nature's) hadde en jule-lek en gang hvor alle gjestene (som jo da er aby-fantaster) skulle rangere kullet han hadde for levering. Selv om de fleste var oppdrettere var ikke svarene like
Og det synes jeg er bra!
En del oppdrettere er gjerne bestemt på å "vinne" rasen, dvs at de har en visjon om hvordan idealet
skal se ut, mens andre gjerne er mer opptatt av hva dommerene prefererte de siste utstillingene.
I Norge oppfatter jeg det som at vi har ganske store og robuste katter.
De er også relativt velformede og godt tikket.
Fargen kan være litt varierende fra variant til variant, men vi har kanskje lengst å gå på blå.
På en av de siste utstillingene hvor jeg deltok med eget oppdrett, sa dommeren om den lille jenta at hun var uten feil. Dvs iflg standarden. Det er jo en fantastisk ting å få høre. Rett etter diskuterte jeg katten med en utenlandsk utstiller som også er oppdretter og rasedommer. Hun var opptatt av den "feilen" at katten ikke kunne parres med hvem som helst siden den var så "ekstrem". Det hun ville frem til (tror jeg) er at katten det gjaldt, i hennes øyne ikke var gjennomsnittlig nok.
Og det er det som får meg til å skrive denne tråden.
For å komme videre er det for meg logisk at vi må plukke de beste kattene med de mest ekstreme trekkene vi til en hver tid trenger. Bare sånn kan vi vel flytte neste generasjon fort nok? Å produsere gjennomsnitt driver ikke rasen fremover...?
For øyeblikket følger jeg siste tilskudd til mitt avls-materiale med argusøyne.
(N)Galgviddraumen Calypso - A Taste of Indian Summer (også kalt CatIs) er etter linjer med ganske ekstreme ører og plassering - bla.
Hun er ikke så gammel enda, men allerede håper jeg å se ørebretten vi kjenner fra feks Rex. Denne bretten har jeg tidligere streifet heldig innom i annet kull, og nå ser jeg den rimelig overdrevet her. Det er jo umulig å vite hva sluttresultatet blir, men for meg hadde denne egenskapen uansett gjort at innehaveren hadde skutt opp på
min best-of liste.
Har ikke greidd å ta gode bilder av dette enda, men dere skjønner kanskje hva jeg mener.
Om noen føler at de har lyktes med denne detaljen, ville jeg likt å høre fra dem. Gjerne utveksle noen bilder av utviklingen.
Eller om noen har andre digresjoner over hva de ser etter, velger utfra osv.
Dette er dog ikke tråden for innavlsgrad. Den diskusjonen hører til på annen tråd.
Ei heller de helt selvsagte tingene. Utover det - kom igjen!
(Disclaimer - teksten er skrevet i et øyeblikk av klarsyn. Likt det man får når man har døgnet som nattevakt og skal snu på sovetidene sine igjen...)