Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Hvordan vite om babyene får nok mat.
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: Hvordan vite om babyene får nok mat.

20/08/2009 22:03 #4330

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hvordan vite om babyene får nok mat.

Jeg er bekymra. (bombe)

Hvordan vet jeg egentlig om ungene får nok mat?

Jeg vil tro at soul har melk, for hun er helt ruglete på magen. I tillegg driver ungene å styrer for å finne pupp og suger hvis de får tak i en.

Problemet er at de alle har gått ned 10 gram siden fødselen, og det er 19 timer siden.

Det er liv i alle, og de protesterer hvis jeg løfter dem opp. Akkurat nå ligger de ved siden av hverandre og sover. Soul er ikke så flink til å ligge helt stille, hun er litt anspent og beveger seg litt når de skal spise. Ellers er hun flink mamma og passer på dem, blir sinna på meg og kommer å henter ungen sin tilbake hvis jeg tar den ut lenger enn tillatt.De blir vasket over alt, og hun ligger å holder rundt dem.

Noen som har noe "fasitsvar" på når jeg evt. må tenke på tillegg eller amme?
20/08/2009 23:20 #4334

Re: Hvordan vite om babyene får nok mat.

Jeg har hørt at ti prosent av fødselsvekta er vanlig. Og det hender mine og gikk ned ti gram. Men etter ett døgn bør vel vekta gå opp? Men jeg veier ofte 2-3 ganger per dag for å være sikker. De bør jo begynne å gå opp, Men så lenge de spiser og ikke er slapp er jo det et godt tegn. Om hun vasker dem bak gå de jo sikkert på do. Sannelig er dette vanskelig. Jeg støttemater oftest litt senere om de går mere ned, og sist kull hadde plutselig en unge gått ned ti gram etter en uke. Da slang jeg i den litt ekstra mat, men så gikk den opp vanlig igjen.Dessuten er det jo noe med at de kanskje nettopp har vært på do også.

Om man støttemater med engang så får jo heller ikke ungene sugt opp melkemengden, så det kan og være farlig vet jeg.

men skulle også gjerne vite mer om dette..
20/08/2009 23:28 #4335

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Re: Hvordan vite om babyene får nok mat.

Hvor mange % nedgang du skal berekne vet jeg forsyne meg ikke. Burde vel variere litt med utgangspunktet skulle jeg tro. Men vår erfaring er at vekta går litt ned først, evnt står litt stille - for så å stige fra dag 2.

Men så lenge de er spreke og livskraftige er nok mere ok en ikke om jeg kan formulere meg slik. Og dersom du ser at mor har melk så må en gå utfra at de får i seg noe
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
21/08/2009 01:15 #4338

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Som jeg har sagt til deg før Tonje så er der tre ting som er viktige rett etter en fødsel 1 at mor har nok melk 2 at kattungene får i seg melken 3 at fordøyelsen er iorden.
det beste beviset for at en hunnkatt produserer melk ser du på kattungene for om de ammer ivrig da får de melk, da kattunger slutter å amme og leter etter mat andre steder om de ikke får noe. Derom kattungene legger seg fornøyd til å sove da får de nok melk. For om de ikke får i seg nok mat vil de krype rundt å skrike på jakt etter mat. Det er mors slikking bak som resulterer i at de tømmer seg, så en får bare følge med der å se om de har nomal avføring. Grunnen til at kattungene ikke umiddelbart begynner å legge på seg er at fordøyelsessystemet må få en tjangs til å fylles opp og begynne å virke, men dersom ikke vekten øker ette 1,5-2 døgn bør en begynne å tenke på å gi kattungene noe i tilegg.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
21/08/2009 07:49 #4339

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Takk for svar.

Jeg synes nå likevel dette her er skumle greier. De har gått ned litt videre i vekt i løpet av natta.

Kattungene prøver å få tak i mat, absoultt, men soul er ikke den som ligger stillest når de skal prøve å die. Den viltfargede jenta er flink til å finne seg en pupp, men de to andre er litt "blonde" og får det ikke helt til ordentlig ser det ut som nå.
Får ringe dyrlegen når de åpner for sikkerhetsskyld. Ikke gått to døgn ennå, men godt over ett i alle fall.
Det tok 0.44 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen