Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

bare et par enkle spørsmål
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: bare et par enkle spørsmål

21/07/2009 16:28 #3969

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

bare et par enkle spørsmål

Hei. Spørsmål til dere erfarne oppdrettere

Når burde jeg lage til fødekasse og lage klart til fødsel og barseltid?
Hvor får jeg kjøpt varmepute?
Ellers noe jeg må huske på som jeg kan ha glemt?
21/07/2009 20:18 #3970

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:bare et par enkle spørsmål

Du bør ha fødekassen klar i god tid, men ikke forvent at frøkna vil bruke den. Ta vekk alle kattehuler, senger m.m... har hun kommet seg inn der før fødselen så får du henne ikke ut.
Hvis du får kjøpt varmepute, en elektrobutikk. Du kan også bruke varmeflaske eller en brusflaske med varmt vann.

Du bør skaffe deg litt utstyr, noe til å suge ut slim, bomullsdotter, steril saks ( til å klippe navnlestreng hvis behov. Gamle kluter til å tørke kattungene med....

.....og en direktelinje til en erfaren oppdretter og en veterinær.

ellers må du ta ting som det kommer. Og husk at hvis det er lite liv i ungen så kan det hjelpe å ta den i litt kaldt vann.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
22/07/2009 20:46 #3971

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

En liten kommentar til dette med å bruke saks til avnavnling. Det er bedre å " gnage" av navlestrengen mellom tommel og pekefinger. Da blir det tilnærmet likt som mamma gjør når hun biter av strengen. Om du bruker saks kan det være vanskelig å stoppe event. blødning fra strengen. Ha også melkeerstatning av et eller annet slag i hus. Jeg bruker også å ha homøopatmiddelet Lac Caninum 30 D på plass. Dette er et middel som får melkeproduksjonen i gang om det blir lite melk. Jeg gir 5 tabl oppløst i en liten sprøyte med vann to ganger pr dag de første dagene etter fødsel for sikkerhetsskyld. Om melken helt uteblir så skal det gies hvert kvarter i en time og senere 1 gang i timen den første dagen.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
23/07/2009 00:14 #3972

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg fikk rådet om å ha en slik saks fra en erfaren oppdretter så her er nok erfaringene mange. Jeg klipte strengen på mine kattunger langt ute og ingen problemer med blødning.

Men de lureste er nok å la mor fikse det meste selv, og hjelpe til hvis ting tar tid......

TAkk for rådet med det naturlegemiddelet, det skal jeg huske til neste gang. Heldigvis var det ikke mangel på melk hos Goya, men slikt er greit å få med seg.

PS. Jeg fikk også råd om å ha jod eller noe tilsvarende, til å ha på navlestrengen for å forhindre infeksjon. Jeg har en bok om oppdrett hvor det står en liste over anbefalt utstyr å ha klar. Kan sikkert ta en kopi og sende
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
23/07/2009 10:32 #3973

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Ja gjør det. fint å ha et sted der en kan finne slike ting
Når det gjelder dette med saks, så står det i mine bøker at da må en binde en tråd hardt på begge sider av klippestedet og da synes jeg det virker er mer plyndrete.
Men som du sier så er det beste at mamma tar den jobben, men noen ganger må en hjlpe til.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
Det tok 0.46 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen