da der er store variasjoner når det gjelder drektighet og antall kattunger så jeg kan ikke gi deg noe fasit svar på dine spørsmål.en regner 63 dager fra fjerde dags løpetid som den normale drektighets tiden på en katt, jeg har opplevd både 65 og 61 dager på mine katter med normale fødsler. det du kan se etter er når hunkatten får melk i sine pupper det får hun ca 24-36 timer før fødsel. Det du også kan se etter er om kattungene legger seg lavere ned i hennes mave, det skjer også ca et døgn før fødsel. Temperaturen hos en hunnkatt vil oså stige ca i grad i forbindelse med en fødsel og det kan du ofte se på henne.
det er skjelden lett å se utenpå en drektig hunnkatt hvor mange kattunger hun bærer, den eneste måten å vite dette sikkert på er å ta ultralyd eller røntgen bilde av henne. men noen av dem kan bli ganske store de siste ukene før en fødsel, men det rare er at når de har fått to tre kattunger så kan de forsatt se veldig drektige ut. så det er ganske lurt å ta en tur til veterinæren å få dette skjekket før fødselen.
Når det gjelder størrelsen på et førstegangskull så har dette med lingjer å gjøre. det normale er 2-4 kattunger pr kull men jeg har ofte hatt 3 i snitt på mine førstegangskull.
En nyfødt Abyssinerkattunge veier fra ca 70 til 100 gram
Har din hunnkatt store røde pupper så er katten din drektig.