Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

semilanghår
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: semilanghår

01/04/2009 13:42 #3038

semilanghår

når evt hvordan ser en om en katt har arvet semilangt hår. har hørt at langhåret kommer sent på somali. kan en se forskjell på somali og abykattunger. finnes det noen tegn i pelsen. f.eks min mixeaby er korthåret, med korthåret far av ukjent bakgrunn. men mammaen var en aby var: spennede med pelsen syns jeg. men hun er kort nå, noen få fjon ved bakbeina da, men hun har jo kattungepels ennå?
01/04/2009 13:52 #3039

Sv:semilanghår

Iflge oppdrettere med trent øyet kan dem se i et kull om det er aby eller somali fordi somalikattene når dem er nyfødte har bølger i pelsen,(shode og bak ører tror jeg) litt lengre og mer silkeaktig. Når dem er tørre er det strax verre å se. Og da må man bare vente til å se på halen visst, når dem er større og begynner å få erkornhale

Så jeg gleder meg til å tippe til høsten når jeg skal parre som med aby var
01/04/2009 13:56 #3041

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Når en parrer en korthårskatt med en katt fra uansett hvilken rase og hårlag( også huskatt) blir avkommet alltid korthåret, da korthårsgenet er dominant over langhårsgenet. men våre Abbyer har også semi (tolags) pels, og en vet også at pelslengden på en korthårskatt kan variere opp til 2 centimeter i lengde fra sommer til vinter da det også er normalt med litt lengre pels under maven.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
01/04/2009 14:13 #3044

ja, hvis det er ren korthårskatt da, for korthårskatter kan gi langhåravkom hvis dem bærer det og krysses med en annen katt som bærer langhår
01/04/2009 14:31 #3046

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Mitt innlegg gjelder parring mellom aby og andre raser Aby/var har jeg aldri jobbet med og vet derfor ingenting om hvordan det fungerer.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.38 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen